Robotprogramozás oktatásának lehetőségei offline és online környezetben
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.4873Kulcsszavak:
robotika, programozás, e-learningAbsztrakt
2020 tavaszán a Covid-19 pandémia-helyzet különösen nehéz helyzetbe hozott mindenkit az élet minden területén. Az oktatásban dolgozóknak egyik napról a másikra kellett online módon megvalósítaniuk az addig többnyire, vagy akár kizárólagosan, offline módon, tanteremben végrehajtott kurzusaikat. Ez a kihívás a robotprogramozást oktató kollégákat is nehéz helyzetbe hozta. A Károly Róbert Campuson és jogelőd intézményeinél már közel másfél évtizedre visszamenően foglalkozunk informatikai szakokon tanuló hallgatókkal. A 2010-től indított gazdaságinformatikus alapszakon szabadon választható tantárgyként, a 2019-től indított programtervező informatikus felsőoktatási szakképzésen pedig kötelező tárgyakként oktatunk robotikával kapcsolatos tantárgyakat.
Tanulmányunkban a programtervező informatikus felsőoktatási szakképzésen megvalósított robotika oktatást hasonlítjuk össze online és offline környezetben. Részletesen bemutatjuk, hogy az első féléves „A programozás módszertani alapjai”, valamint a harmadik féléves „Robotika alapjai” című tantárgyakat hogyan valósítottuk meg a Covid-járvány előtt (offline) és az alatt (online). Vizsgálataink végén következtetéseket és javaslatokat teszünk a járvány-helyzet elmúlása utáni legfontosabb teendőkről, hogy milyen módon tudunk felkészülni oktatott tárgyainknál arra a helyzetre, ha esetleg hasonlóan drasztikusan változna meg a mindennapi élet és az oktatási környezet.
Hivatkozások
Pántya R. (2017): Algoritmikus robot – gimnasztika. Agria Media 2017, ICI 15 Információtechnikai és Oktatástechnológiai Konferencia és Kiállítás Eger, október 11–13. https://doi.org/10.17048/AM.2018.135
Kusper G., Geda G., Pántya R. (2020): LEGO robotokkal támogatott programozás, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, egyetemi jegyzet
Novák T.; Pántya R.; Zörög Z.; Sike Z. (2020): Arduino és egyéb robotok programozási sajátosságai, Eszterházy Károly Egyetem, Eger, egyetemi jegyzet
Pántya, R.; Mucsics, F. L.(2022): 10 éves a Robotika Szakkör a Gyöngyösi Károly Róbert Campuson In: Bujdosó, Zoltán (szerk.) XVIII. Nemzetközi Tudományos Napok [18th International Scientific Days] : A „Zöld Megállapodás” – Kihívások és lehetőségek [The ’Green Deal’ – Challenges and Opportunities] : Tanulmányok [Publikcations]. Gyöngyös, Magyarország : Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campus (2022) pp. 483–489. , 7 p.
Pántya, R.; Mucsics, F. L. (2022): Robotkutya építése és programozása Arduino platformon, In: Bujdosó, Zoltán (szerk.) XVIII. Nemzetközi Tudományos Napok [18th International Scientific Days] : A „Zöld Megállapodás” – Kihívások és lehetőségek [The ’Green Deal’ – Challenges and Opportunities] : Tanulmányok [Publikcations]., Gyöngyös, Magyarország : Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Károly Róbert Campus pp. 490–496. , 7 p.
https://scratch.mit.edu/projects/editor/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.
https://elearning.uni-mate.hu/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.
https://makecode.microbit.org/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.
https://www.youtube.com/@robertpantya22/playlists Letöltés dátuma: 2023. október 26.
https://www.tinkercad.com/circuits Letöltés dátuma: 2023. október 26.
https://fritzing.org/ Letöltés dátuma: 2023. október 26.
https://projecthub.arduino.cc/category/Motors%20%26%20Robotics Letöltés dátuma: 2023. október 26.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2023 Róbert Pántya, Tamás Novák, F. László Mucsics
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.