Dual training and adult education in agricultural vocational training
Az agrárszakképzés és a hozzá kapcsolódó felnőttképzés és duális képzés kialakulása Magyarországon
DOI:
https://doi.org/10.33032/acr.4679Keywords:
education, agriculture, societyAbstract
The legal and legislative background dealing with vocational training and adult education has undergone several changes over the past almost sixty years. In addition to social policy and national economic effects, the changes were also strongly influenced by the vocational training policies of the countries around us. Through these changes, I would like to show how today's dual education system developed in agricultural vocational training, and what place adult education have been given in this model. It can be seen in the Hungarian VET culture that cooperation with dual internships is managed by the VET based on legal compliance and is mainly based on the documentation system. The international outlook shows a market-based cooperation model.
References
Az 1/1956. (VII. 24.) VKGM rendelet a helyiipari tanulóképzésről
Az 1/1961. (III. 31.) FM-MüM együttes rendelet a mező- és erdőgazdasági tanulóképzésről
Az 1/1965. (II. 21.) FM-MüM együttes rendelet a mező- és erdőgazdasági szakmunkás és betanított munkás képzésről
Az 1/1975. (I. 21.) MüM rendelet a szakmunkásképzésről szóló 1969. évi VI. törvény végrehajtására kiadott 13/1969. (XII. 30.) MüM rendelet egyes rendelkezéseinek módosításáról és kiegészítéséről
Az 11130/1945. (XI. 27.) ME rendelet az önhibájukon kívül iskolai képzésben nem részesült felnőtt dolgozók középfokú iskolai és középiskolai tanulmányairól
Az 138110/1946. (IV. 17.) FM rendelet Parasztfőiskolának felállítása és szervezése tárgyában
Az 14/1976. (XII. 1.) MüM-OM együttes rendelet a szakközépiskolákban folyó szakmunkásképzésről
Az 19100/1946. VKM rendelet az önhibájukon kívül iskolai képzésben nem részesült felnőtt dolgozók középfokú iskolai és középiskolai tanulmányairól szóló 11130/1945. ME rendelet végrehajtása tárgyában
Az 1945. évi VI. törvény a nagybirtokrendszer megszüntetéséről és a földmíves nép földhöz juttatása tárgyában kibocsátott kormányrendelet törvényerőre emeléséről (Nagy Imre-féle földreform)
Az 1947. évi XI. törvénycikk a szövetkezetekről
Az 1949. évi XXV. törvény a Magyar Népköztársaság első Ötéves népgazdasági Tervéről
Az 1969. évi VI. törvény a szakmunkásképzésről és a 13/1969. (XII. 30.) MüM rendelet a szakmunkásképzésről szóló 1969. évi VI. törvény végrehajtásáról
Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról
Az 1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről
A 2/1956. (VIII. 8.) VKGM rendelet az ipari tanulószerződéses viszonyban nem álló helyi ipari (vállalati, szövetkezeti és kisipari) dolgozók szakmunkás vizsgára bocsátásáról szóló 2/1955. (X. 11.) KiPM rendelet kiegészítéséről
A 2/1959. (IV. 10.) MüM rendelet az ipari (műszaki), mezőgazdasági és kereskedelmi tanulók, valamint a tanulóviszonyban nem álló dolgozók szakmunkásvizsgájáról
A 2/1965. (V. 19.) MüM rendelet a 2/1959. (IV. 10.) MüM számú rendelet mellékleteként kiadott Országos Szakmunkásképzési Jegyzék módosításáról és kiegészítéséről
A 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről
A 234430/1948. (IV. 15.) FM rendelet Mezőgazdasági Ipari Tanfolyamok Központi Bizottságának felállítása tárgyában
A 24/1977. (XII. 28.) MüM-OM együttes rendelet a szakközépiskolákban folyó szakmunkásképzésről szóló 14/1976. (XII. 1.) MüM-OM együttes rendelet módosításáról
A 4050/1945. ME rendelet a mezőgazdasági intézmények felügyeletének és vezetésének szabályozásáról (Hatályba lépés: 1945. június 27.)
A 4841/1946. (IX. 18.) VKM rendelet a paraszt dolgozók iskoláiról
Az 53800/1945. (IX.28.) FM rendelet a magyar gazdaképző iskolák szabályzatának megállapításáról
A 600/1945. ME rendelet a nagybirtokrendszer megszüntetéséről és a földmíves nép földhöz juttatásáról
A 6650/1945. ME rendelet az általános Iskola szervezése tárgyában
A 9990/1946. (IX. 18.) ME rendelet a mezőgazdasági szakoktatási igazgatásról és 131600/1946. FM rendelet a mezőgazdasági szakoktatási igazgatásról szóló 9990/1946. ME rendelet egyes rendelkezéseinek végrehajtása tárgyában
Áldorfai, Gy. – Józsa, V. – Káposzta, J. – Nagy, H. – Varga-Nagy, A. (2017): Challenges and development paths of central and Eastern European locations in the globalised world - report on the first international smart communities academy. DETUROPE, 9(3), 229–232.
Benedek, A. (1999): Vesztesekből nyertesek?. Educatio 1999(1), forrás: https://docplayer.hu/15959058-Vesztesekbol-nyertesek.html
Benedek, A. (2018) Szakképzési szabályozási környezetünk változásai – 25 év lehetőségei és korlátai. Opus et Educatio, 5(3), http://dx.doi.org/10.3311/ope.277
Conference: 2018 How to Foster the Awareness for Sustainable Development in Vocational Training with the Help of Audits World Engineering Education Forum - Global Engineering Deans Council (WEEF-GEDC), https://doi.org/10.1109/WEEF-GEDC.2018.8629619
Imbeah, N.–Khademi-Vidra, A.–Bujdosó Z. (2020): Assessment of tourists’ perceptions on safety at the cape coast tourist destination in ghana. Geojournal Of Tourism And Geosites, 28 (1). 217–231.
Josefa-Rosa, M. – Rodrigez, D. S. (2023) The Implementation of Dual Vocational Education and Training in Spain: Analysis of Company Tutors in the Tourism Sector , International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), 10(1), 90–112. https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.1.5
Juma, L.O. – Khademi-Vidra, A. (2022): Nature Interpretation as an Environmental Educational Approach in Visitor Management; The Application Dilemma for Different Target Groups at Masai Mara National Reserve, Kenya. Sustainability. 14(5). 1–21. https://doi.org/10.3390/su14052935
Káposzta, J. – Nagy, H. (2022): The Major Relationships in the Economic Growth of the Rural Space. European Countryside, 14(1), 67–86. https://doi.org/10.2478/euco-2022-0004
Khademi-Vidra A. (2014b): Consumer habits from the perspective of the global economic crisis in east-central europe. Central European Regional Policy and Human Geography, 4(1), 39–49. https://cerphg.unideb.hu/PDF/2014_1/3_khademi_vidra.pdf
Khademi-Vidra, A. (2014a): Identity Spaces. Acta Universitatis Sapientiae Social Analysis, 4(1–2), 109–120. https://acta.sapientia.ro/content/docs/identity-spaces.pdf
Khademi-Vidra, A. (2017): Curriculum Planning of the Environmental Education. Journal of Central European Green Innovation, 5(1), 65–80. https://econpapers.repec.org/article/agshukrgr/266484.htm
Mayer, J. (2006): A hátrányos helyzet kezelése felnőttkorban: az iskolarendszerű felnőttoktatás. Családjog, 2006/4., (16–23. o.)
Mayer, J. (2018): Pedagógusok és tanulók a dolgozók iskoláiban (1945-1948). Letöltés dátuma: 2023.07.29. forrás: https://ofi.oh.gov.hu/en/node/181467#_ftn15
Nádasi A. (2015): Gépész mérnöktanár szakmaspecifikus módszertani modul. Eger: Líceum Kiadó. http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/21-mernoktanar_55e9c8ee034a1.pdf
Nathalie, G. – Annie, D. (2022): Building and Maintaining Self Efcacy Beliefs: A Study of Entry Level Vocational Education and Training Teachers, Vocations and Learning. https://doi.org/10.1007/s12186-023-09326-x
NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály (2011) KONCEPCIÓ a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására, 17–18. oldal Letöltés dátuma: 2023. 07.20. forrás: https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=340:koncepcio-a-szakkepzesi-rendszer-atalakitasara-a-gazdasagi-igenyekkel-valo-osszehangolasara&catid=8&Itemid=166
Varga Zsuzsanna (2014): Modelltranszferek keletről és nyugatról: Mezőgazdasági termelőszövetkezetek Magyarországon 1949-1989., [MTA doktori értekezés] Budapest: MTA Letöltés dátuma: 2023.07.20. forrás: http://real-d.mtak.hu/743/7/dc_795_13_doktori_mu.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Klára Városi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.