Dual training and adult education in agricultural vocational training

Az agrárszakképzés és a hozzá kapcsolódó felnőttképzés és duális képzés kialakulása Magyarországon

Authors

  • Klára Városi Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Gazdaság-és Regionális Tudományok Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4679

Keywords:

education, agriculture, society

Abstract

The legal and legislative background dealing with vocational training and adult education has undergone several changes over the past almost sixty years. In addition to social policy and national economic effects, the changes were also strongly influenced by the vocational training policies of the countries around us. Through these changes, I would like to show how today's dual education system developed in agricultural vocational training, and what place adult education have been given in this model. It can be seen in the Hungarian VET culture that cooperation with dual internships is managed by the VET based on legal compliance and is mainly based on the documentation system. The international outlook shows a market-based cooperation model.

 

Author Biography

  • Klára Városi, Magyar Agrár-és Élettudományi Egyetem Gazdaság-és Regionális Tudományok Doktori Iskola

    ORCID: https://orcid.org/0009-0009-4661-9902
    PhD Student
    klaravarosi@gmail.com

References

Az 1/1956. (VII. 24.) VKGM rendelet a helyiipari tanulóképzésről

Az 1/1961. (III. 31.) FM-MüM együttes rendelet a mező- és erdőgazdasági tanulóképzésről

Az 1/1965. (II. 21.) FM-MüM együttes rendelet a mező- és erdőgazdasági szakmunkás és betanított munkás képzésről

Az 1/1975. (I. 21.) MüM rendelet a szakmunkásképzésről szóló 1969. évi VI. törvény végrehajtására kiadott 13/1969. (XII. 30.) MüM rendelet egyes rendelkezéseinek módosításáról és kiegészítéséről

Az 11130/1945. (XI. 27.) ME rendelet az önhibájukon kívül iskolai képzésben nem részesült felnőtt dolgozók középfokú iskolai és középiskolai tanulmányairól

Az 138110/1946. (IV. 17.) FM rendelet Parasztfőiskolának felállítása és szervezése tárgyában

Az 14/1976. (XII. 1.) MüM-OM együttes rendelet a szakközépiskolákban folyó szakmunkásképzésről

Az 19100/1946. VKM rendelet az önhibájukon kívül iskolai képzésben nem részesült felnőtt dolgozók középfokú iskolai és középiskolai tanulmányairól szóló 11130/1945. ME rendelet végrehajtása tárgyában

Az 1945. évi VI. törvény a nagybirtokrendszer megszüntetéséről és a földmíves nép földhöz juttatása tárgyában kibocsátott kormányrendelet törvényerőre emeléséről (Nagy Imre-féle földreform)

Az 1947. évi XI. törvénycikk a szövetkezetekről

Az 1949. évi XXV. törvény a Magyar Népköztársaság első Ötéves népgazdasági Tervéről

Az 1969. évi VI. törvény a szakmunkásképzésről és a 13/1969. (XII. 30.) MüM rendelet a szakmunkásképzésről szóló 1969. évi VI. törvény végrehajtásáról

Az 1993. évi LXXIX. törvény a közoktatásról

Az 1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről

A 2/1956. (VIII. 8.) VKGM rendelet az ipari tanulószerződéses viszonyban nem álló helyi ipari (vállalati, szövetkezeti és kisipari) dolgozók szakmunkás vizsgára bocsátásáról szóló 2/1955. (X. 11.) KiPM rendelet kiegészítéséről

A 2/1959. (IV. 10.) MüM rendelet az ipari (műszaki), mezőgazdasági és kereskedelmi tanulók, valamint a tanulóviszonyban nem álló dolgozók szakmunkásvizsgájáról

A 2/1965. (V. 19.) MüM rendelet a 2/1959. (IV. 10.) MüM számú rendelet mellékleteként kiadott Országos Szakmunkásképzési Jegyzék módosításáról és kiegészítéséről

A 2001. évi CI. törvény a felnőttképzésről

A 234430/1948. (IV. 15.) FM rendelet Mezőgazdasági Ipari Tanfolyamok Központi Bizottságának felállítása tárgyában

A 24/1977. (XII. 28.) MüM-OM együttes rendelet a szakközépiskolákban folyó szakmunkásképzésről szóló 14/1976. (XII. 1.) MüM-OM együttes rendelet módosításáról

A 4050/1945. ME rendelet a mezőgazdasági intézmények felügyeletének és vezetésének szabályozásáról (Hatályba lépés: 1945. június 27.)

A 4841/1946. (IX. 18.) VKM rendelet a paraszt dolgozók iskoláiról

Az 53800/1945. (IX.28.) FM rendelet a magyar gazdaképző iskolák szabályzatának megállapításáról

A 600/1945. ME rendelet a nagybirtokrendszer megszüntetéséről és a földmíves nép földhöz juttatásáról

A 6650/1945. ME rendelet az általános Iskola szervezése tárgyában

A 9990/1946. (IX. 18.) ME rendelet a mezőgazdasági szakoktatási igazgatásról és 131600/1946. FM rendelet a mezőgazdasági szakoktatási igazgatásról szóló 9990/1946. ME rendelet egyes rendelkezéseinek végrehajtása tárgyában

Áldorfai, Gy. – Józsa, V. – Káposzta, J. – Nagy, H. – Varga-Nagy, A. (2017): Challenges and development paths of central and Eastern European locations in the globalised world - report on the first international smart communities academy. DETUROPE, 9(3), 229–232.

Benedek, A. (1999): Vesztesekből nyertesek?. Educatio 1999(1), forrás: https://docplayer.hu/15959058-Vesztesekbol-nyertesek.html

Benedek, A. (2018) Szakképzési szabályozási környezetünk változásai – 25 év lehetőségei és korlátai. Opus et Educatio, 5(3), http://dx.doi.org/10.3311/ope.277

Conference: 2018 How to Foster the Awareness for Sustainable Development in Vocational Training with the Help of Audits World Engineering Education Forum - Global Engineering Deans Council (WEEF-GEDC), https://doi.org/10.1109/WEEF-GEDC.2018.8629619

Imbeah, N.–Khademi-Vidra, A.–Bujdosó Z. (2020): Assessment of tourists’ perceptions on safety at the cape coast tourist destination in ghana. Geojournal Of Tourism And Geosites, 28 (1). 217–231.

Josefa-Rosa, M. – Rodrigez, D. S. (2023) The Implementation of Dual Vocational Education and Training in Spain: Analysis of Company Tutors in the Tourism Sector , International Journal for Research in Vocational Education and Training (IJRVET), 10(1), 90–112. https://doi.org/10.13152/IJRVET.10.1.5

Juma, L.O. – Khademi-Vidra, A. (2022): Nature Interpretation as an Environmental Educational Approach in Visitor Management; The Application Dilemma for Different Target Groups at Masai Mara National Reserve, Kenya. Sustainability. 14(5). 1–21. https://doi.org/10.3390/su14052935

Káposzta, J. – Nagy, H. (2022): The Major Relationships in the Economic Growth of the Rural Space. European Countryside, 14(1), 67–86. https://doi.org/10.2478/euco-2022-0004

Khademi-Vidra A. (2014b): Consumer habits from the perspective of the global economic crisis in east-central europe. Central European Regional Policy and Human Geography, 4(1), 39–49. https://cerphg.unideb.hu/PDF/2014_1/3_khademi_vidra.pdf

Khademi-Vidra, A. (2014a): Identity Spaces. Acta Universitatis Sapientiae Social Analysis, 4(1–2), 109–120. https://acta.sapientia.ro/content/docs/identity-spaces.pdf

Khademi-Vidra, A. (2017): Curriculum Planning of the Environmental Education. Journal of Central European Green Innovation, 5(1), 65–80. https://econpapers.repec.org/article/agshukrgr/266484.htm

Mayer, J. (2006): A hátrányos helyzet kezelése felnőttkorban: az iskolarendszerű felnőttoktatás. Családjog, 2006/4., (16–23. o.)

Mayer, J. (2018): Pedagógusok és tanulók a dolgozók iskoláiban (1945-1948). Letöltés dátuma: 2023.07.29. forrás: https://ofi.oh.gov.hu/en/node/181467#_ftn15

Nádasi A. (2015): Gépész mérnöktanár szakmaspecifikus módszertani modul. Eger: Líceum Kiadó. http://p2014-26.palyazat.ektf.hu/public/uploads/21-mernoktanar_55e9c8ee034a1.pdf

Nathalie, G. – Annie, D. (2022): Building and Maintaining Self Efcacy Beliefs: A Study of Entry Level Vocational Education and Training Teachers, Vocations and Learning. https://doi.org/10.1007/s12186-023-09326-x

NEMZETGAZDASÁGI MINISZTÉRIUM Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály (2011) KONCEPCIÓ a szakképzési rendszer átalakítására, a gazdasági igényekkel való összehangolására, 17–18. oldal Letöltés dátuma: 2023. 07.20. forrás: https://www.nive.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=340:koncepcio-a-szakkepzesi-rendszer-atalakitasara-a-gazdasagi-igenyekkel-valo-osszehangolasara&catid=8&Itemid=166

Varga Zsuzsanna (2014): Modelltranszferek keletről és nyugatról: Mezőgazdasági termelőszövetkezetek Magyarországon 1949-1989., [MTA doktori értekezés] Budapest: MTA Letöltés dátuma: 2023.07.20. forrás: http://real-d.mtak.hu/743/7/dc_795_13_doktori_mu.pdf

Published

2023-12-15

How to Cite

Dual training and adult education in agricultural vocational training: Az agrárszakképzés és a hozzá kapcsolódó felnőttképzés és duális képzés kialakulása Magyarországon. (2023). Acta Carolus Robertus, 13(2), 225-235. https://doi.org/10.33032/acr.4679

Similar Articles

11-18 of 18

You may also start an advanced similarity search for this article.