A német nyelv státuszának változása az oktatásban és az erősítése mellett szóló érvek

Authors

  • Zsuzsanna Szilvási-Bódis Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campus, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Idegen Nyelvi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.4201

Keywords:

German language, change of roles of languages, language teaching

Abstract

In my study, I present the development of the situation of the German language in the education in our country. I will focus on the changes that have taken place in recent decades, but before all that, I will also briefly talk about the typical status of Germany in historical times.

I review the changes according to the place occupied by the language in education, I examine the proportion of students at different educational levels who learn German compared to English and other foreign languages. Looking at the statistical data of the selected years, it is also possible to show the trend in the development of the situation of the individual taught foreign languages. I will also go over why the German language should be given a more important place and role in Hungarian educational institutions, even taking into account the characteristics of each region.

Last but not least, I would like to draw attention to the incentive programs that help to learn and preserve the language.

Author Biography

  • Zsuzsanna Szilvási-Bódis, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Kaposvári Campus, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Idegen Nyelvi Tanszék

    PhD
    Egyetemi adjunktus
    szilvasi.zsuzsanna.marianna@uni-mate.hu

References

A magyarországi németek térképe. Letöltés dátuma: 2023.04.03. forrás: https://ldu.hu/onkormanyzat/publikaciok/a-magyarorszagi-nemetek-terkepe?lang=hu

Bujdosó Z. – Gyurkó, Á. – Hágen, I. (2016): Socio-economic Aspects of the Urbanisation in Northern Hungary in the 21st Century. Folia Geographica, 58(2), 35–53.

Hágen, I. – Marselek, S. (2010): A fenntartható agrárgazdaság szempontjai konkrét vizsgálatok alapján a kertészetben és az állattenyésztésben. In: Pannon, Egyetem Georgikon Kar (szerk.) "Gazdaságosság és/vagy biodiverzitás" 52. Georgikon napok. Kivonat-kötet. Az elhangzó és poszter előadások rövid kivonatainak gyűjteménye. Keszthely, Magyarország: Pannon Egyetem Georgikon Kar, HIMS.

KSH A Magyarországra tett külföldi utazások száma és a hozzá kapcsolódó kiadások országok szerint (2009-2022). Letöltés dátuma: 2023.04.02. forrás: https://www.ksh.hu/stadat_files/tur/hu/tur0004.html

KSH Külföldi irányítású vállalkozások Magyarországon, 2020. Letöltés dátuma: 2023.04.05. forrás: https://www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/kulf_irany_vall/2020/index.html#vgsirnytorszgok

KSH Magyarországon tartózkodó külföldi állampolgárok, az állampolgárság országa és nem szerint (1995-2022). Letöltés dátuma: 2023.04.02. forrás: https://www.ksh.hu/stadat_files/nep/hu/nep0023.html

KSH Oktatás. Letöltés dátuma: 2023.04.02. forrás: https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu

Seewann, G. (2013): A magyarországi németek történetének vázlatos áttekintése. Letöltés dátuma: 2023.04.03. forrás: http://epa.oszk.hu/01300/01343/00139/pdf/EPA01343_hitel_2013_08-084-092.pdf

Wunderfest Fesztivál. Letöltés dátuma: 2023.04.05. forrás: wunderfesztival.hu

Published

2023-06-30

How to Cite

A német nyelv státuszának változása az oktatásban és az erősítése mellett szóló érvek . (2023). Acta Carolus Robertus, 13(1), 129-135. https://doi.org/10.33032/acr.4201