Lifestyle education, health education, environmental education, movement

Authors

  • Réka Pálinkás
  • Antonia Kinczel Debreceni Egyetem Sportgazdasági és Menedzsment Intézet
  • István Miklósi Nyírbátori Éltes Mátyás Általános Iskola, Szakiskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium
  • Péter Váczi Miskolci Egyetem
  • Nóra Laoues-Czimbalmos Debreceni Egyetem https://orcid.org/0000-0003-1443-9199
  • Anetta Müller Debreceni Egyetem Sportgazdasági-és Menedzsment Intézet

DOI:

https://doi.org/10.33032/acr.2812

Keywords:

nature, ecological behavior, environmental friendly behaviour, movement

Abstract

Unfortunately, one of the most popular topics today is the diseases of civilization, for which our changed lifestyle is responsible. It is very important that we educate and teach our children to protect nature, pay attention to their environment, move a lot. The role of the family is very important in passing on these values, so it is important and parents have to pay attention to give a good example for their children.

In our research, we examined the ecological behavior, environmental values, environmental friendly behaviour and movement habits of students using a questionnaire method. The respondents were seventh and eighth grade students from schools in municipalities of different sizes. (N=558)

We used different scales in our questions, such as NEP, PRE, APR, PEB1, HB.

To present our results, we used basic statistics and calculated the results of the above-mentioned scales for the type of settlement with the help of SPSS program, analysis of variance (ANOVA).

Our results showed that almost half of children believe that they should not respect the laws of nature, however, 71.9% mostly or completely like to go hiking in nature. Protecting ecological behaviour and environmental values is on the right way for students, but we need to draw their attention to becoming more energy efficient. Unfortunately, our results show, as has been supported by several literature, we live a sedentary, inactive life. 62.7% of students attend training that requires physical activity only once or 1-2 times a week. However, 56.7% of them spend at least 2-4 or more hours in front of the computer and / or use their mobilephone every day. Moreover, 33.3% spend 2-4 or more hours in front of the television every day. As at the HB movement scale, we found a difference in student movement as a function of residential settlements F555,2=4.458; p=0.012. If we want our children to live a healthy, quality life, we need to bring up and teach them for that as well.

Author Biographies

References

Apor, P. (2011): A cardiovascularis kockázat kapcsolata a fizikai aktivitással és a fittséggel [The connection between cardiovascular risk, physicl activity and fitness]. Orvosi Hetilap, 152. sz. 107–113. o. DOI: https://doi.org/10.1556/OH.2011.29022

Bácsné Bába, É. – Fenyves, V. – Szabados, Gy. – Pető, K. – Bács, Z. – Dajnoki, K. (2018): Sport Involvement Analysis in Hungary, in the North Great Plain Region. Sustainability 10:5, pp. 1–20. DOI: https://doi.org/10.3390/su10051629

Balázs-Földi, E. – Dajnoki, K. (2016): A fogyatékos és megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci részvételét befolyásoló jellemzők. Taylor: Gazdálkodás- és Szervezéstudományi Folyóirat: A Virtuális Intézet Közép-Európa Kutatására Közleményei 2016/4. sz.: No25 pp. 145–154.

Balogh, R. – Bácsné Bába, Éva (2020): The role of sports and well-being programmes in choosing workplaces in the future. International review of applied sciences and engineering 11.(3). 280–286. https://doi.org/10.1556/1848.2020.00148

Balogh, R. (2019): A fizikai aktivitás szerepe a munkahelyi egészségfejlesztésben. In: Bácsné, Bába Éva; Müller, Anetta (szerk.) "Mozgással az egészségért" A fizikai aktivitás jelentősége a jövő munkavállalóinak egészségmegőrzésében: Nemzetközi Konferencia és Workshop: Válogatott tanulmánykötet = "Movement for health" The importance of physical activity in health protection of future workers: International Conference and Workshop: Proceedings from the International Conference and Workshop. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem. 99-105.

Bendíková, E. – Marko, M. – Müller, A. – Bába É., Bácsné (2018): Effect of Applied Health Oriented Exercises in Physical and Sport Education on Musculoskeletal System of Female Students. Acta Facultatis Educationis Physicae Universitatis Comenianae, 58(2),84–96. DOI: https://doi.org/10.2478/afepuc-2018-0008

Bendíková, E. – Marko, M. – Müller, A. – Bába, É. Bácsné (2018): Effect of Applied Health Oriented Exercises in Physical and Sport Education on Musculoskeletal System of Female Students, Acta Facultatis Educationis Physicae Universitatis Comenianae 58: 2 pp. 84-96. DOI: https://doi.org/10.2478/afepuc-2018-0008

Bíró, M. (2018): Bevezetés a sportpedagógiába In: Münnich, Á. (szerk.) Fejezetek a Sport-pszichodiagnosztika és Tanácsadás témaköreiből. Debrecen, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológiai Intézet, Paper: http://psycho.unideb.hu/sport/fejezetek/bm_sportpedagogia/_book/index.html

Boda, E. J. – Bácsné, Bába É. – Laoues-Czimbalmos, N. – Müller, A. (2019): Rekreációs fogyasztói szokások vizsgálata magyar fiatal felnőttek körében. Különleges Bánásmód, 5(4),33– 44. DOI: https://doi.org/10.18458/KB.2019.4.33

Bodonyi, Edit – Busi, Etelka – Hegedűs, Judit – Magyar, Erzsébet – Vizely Ágnes (2006): Család, gyerek, társadalom. Budapest, Bölcsész Konzorcium.

Bognár, J. – Trzaskoma-Bicsérdy, G. – Révész, L. – Géczi, G. (2006): A szülők szerepe a sporttehetség-gondozásban. Kalokagathia 44:(1-2.) pp. 86-95.

Boros, Sz. – Kalmárné, R. Cs. (2011): A szabadidőeltöltési szokások testi énképre gyakorolt hatásai. Kalokagathia, 49 (2-4). 118-128.

Bujdosó, Z. – Dávid, L. (2013): Extreme sports and other activities in tourism with special regard to the Mátra Mountain. Journal of Physical Education and Sport, Vol. 13. No. 1. 39–45

Bujdosó, Z. (2016): A turizmus és a területfejlesztés kapcsolatrendszere Magyarországon In: Kókai, S (szerk.) A változó világ XXI. századi kihívásai : tanulmánykötet Prof. Dr. Hanusz Árpád egyetemi tanár 70. születésnapja tiszteletére Nyíregyháza, Magyarország : Nyíregyházi Egyetem Turizmus és Földrajztudományi Intézet pp. 63-76.

Busi, E. (2004): Multimédia és pedagógia. In. http://edutech.elte.hu/ multiped/ped_03/ped_03.pdf Letöltés ideje: 2022.01.03.

Campbell, A. (1976): Subjective measures of well-being. American psychologist, 31(2) p. 117-124. DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.31.2.117

Cobb, C. W. – Rixford, C. (1998): Lessons learned from the history of social indicators (Vol. 1), San Francisco: Redefining Progress.

Csepeli, Gy. (2006): Szociálpszichológia. Budapest, Osiris Kiadó.

Dajnoki, K. – Kőmíves, P. M. – Szabados, Gy. N. – Bácsné Bába, É. (2020): Factors influencing well-being at work. Hadtudomány, 30: E-szám. 183-197. DOI: https://doi.org/10.17047/hadtud.2020.30.e.183

Daniels, K. – Harris, C. (2000): Work, psychological well-being and performance. Occupational Medicine – Oxford, 50, 304-309

Devita, S. – Müller, A. (2020): Association of Physical Activity (Sport) and Quality of Life: A Literature Review. Geosport For Society, 12, (1) 44-52.

Dobay, B. – Müller, A. – Bendíková, E. (2017): Adult Health in Terms of Selected Lifestyle Factor, Disputationes Scientificae Universitatis Chatholicae In Ruzomberok 17: 4 pp. 32-39., 8 p. (2017)

Egészségügyi Világszervezet (WHO) 1994.

Farkas, J. Zs. – Kovács, A. D.: A COVID-19 járvány környezeti összefüggései és tanulságai – felvetések egy környezettudatosabb társadalom érdekében. Kézirat. Eötvös Loránd Kutatási Hálózat. (A kézirat lezárva: 2020. április 15.)

Grünhut, Z. – Bodor, Á. (2020): A fizikai (társadalmi) távolságtartástól a társadalmi szolidaritásig – Járványidőszaki fokozott veszélyeztetettség Magyarországon és Európa más országaiban a fizikai és lelki egészség, továbbá a társas kapcsolatok és a szubjektív jólét szempontjából. http://www.docs.rkk.hu/rkkweb/GrunhutZ_BodorA_COVID_veszelyeztetettseg_Mo_EU.pdf (Letöltés: 2021. február 1.)

Herpainé, L. J. – Simon, I. Á. – Nábrádi, Zs. – Müller A. (2017): Családok sportolási szokásainak szocioökonómiai hátterére. Képzés és Gyakorlat: Training and Practice, 15, (4), 37-52. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.4

Hidvégi, P. – Bíró, M. – Müller, A. – Váczi, P. (2017): Testnevelési program a munkahelyi egészségfejlesztésben, Acta Academiae Paedagogicae Agriensis Nova Series: Sectio Sport 44. 115-138. (2009): A sport és a hétköznapok kapcsolata. = Sport, életmód, egészség. Budapest, Akadémiai Kiadó.

Honfi, L. (2009): A sport és a hétköznapok kapcsolata. = Sport, életmód, egészség. Budapest, Akadémiai Kiadó.

Iski, G. – Rurik, I. (2014): Becslések a túlsúly és az elhízás hazai gazdasági ter-heiről [The Estimated Economic Burden of Overweight and Obesity in Hungary]. Orvosi Hetilap. 155. évf. 35. sz. 1406–1412. o. DOI: https://doi.org/10.1556/OH.2014.29902

Jakopánecz, E. (2021): „#maradjotthon: Koronás élet. A megváltozott élet a COVID-19 járvány ideje alatt. Nagyszámú mélyinterjús kutatás eredményei”, Marketing & Menedzsment, 55(Különszám 1.), o. 19–30. DOI: https://doi.org/10.15170/MM.2021.55.KSZ.01.02.

Juhász, I. – Kőpkáné Plachy, J. – Kiszela, K. – Bíró, M. – Müller, A. – Révész, L. (2015): Időskorúak rekreációs fizikai aktivitásának hatása a kardiorespiratorikus rendszerre, Magyar Sporttudományi Szemle 16: 63 pp. 4-8., 5 p. (2015)

Káló, Z. – Péntek, M.: Az életminőség mérése, In: Gulácsi László (szerk.), Egészséggazdaságtan. Medicina, Budapest, 2005: 161-189.

Kerényi, A.: Általános környezetvédelem. Szeged: Mozaik Kiadó, 2006. 383 p., ISBN 9636971889

Kiss, M. – Fehér, A. – Kontor, E. (2019): Az integrált viselkedéses modell alkalmazása az egészségmagatartás előrejelzésére és befolyásolására. In Fehér, A., Szakály, Z. (szerk.) Egészségpiaci kutatások. Debrecen, Magyarország: Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar. 22-33.

Kith, N. – Csernoch, L. – Balatoni, I.: Sport habits in North-Eastern Hungary. Journal of Health Sciences 4: 13 pp. 46-59., 14 p. (2014)

Kós, K. – Herpainé Lakó, J. (2019): A család szerepe az egészségkárosító szokások tükrében = The role of the family as related to harmful behavior. Az Eszterházy Károly Egyetem tudományos közleményei. Tanulmányok a sporttudomány köréből = Acta Universitatis de Carolo Eszterházy Nominatae. Sectio Sport, 46. pp. 57-69. ISSN 22677-0105

Kovács, S. Zs. – Uzzoli, A. (2020): A koronavírus-járvány jelenlegi és várható egészségkockázatainak területi különbségei Magyarországon. Tér és Társadalom, 2., 155–170. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.34.2.3265.

Laoues-Czimbalmos, N. – Müller, A. – Mező, K. – Mercs, E., – Molnár, A. (2019): A környezeti nevelés és az egészséges életmód értékpreferenciáinak vizsgálata a „zöld” és „nem zöld” óvódába járó gyermekek szüleinek körében= Research of the Value Preferences of Environmental Education and Healthy Life in Parents of Children Who Go to Green and Non-Green Kindergarten. Acta Carolus Robertus: Az Eszterházy Károly Egyetem Gyöngyösi Károly Róbert Campusának tudományos közleményei, 9(2), 89-108. DOI: https://doi.org/10.33032/acr.2019.9.2.89

Lengyel, A. – Kovács, S. – Müller, A. – Lóránt, D. – Szőke, Sz. – Bácsné Bába, É.: Sustainability and Subjective Well-Being: How Students Weigh Dimensions, Sustainability 11: 23 Paper: 6627 (2019) DOI: https://doi.org/10.3390/su11236627

Lenténé- Puskás, A. – Biró, M. – Dobay, B. – Pucsok, J. M. (2018): A szabadidő sportolás kínálati elemeinek, és szolgáltatásainak vizsgálata Magyarország Észak-alföldi régiójának szállodáiban. Selye e-studies, 9(1), 13–21. DOI: https://doi.org/10.18458/KB.2019.4.45

Lenténé, P. A. – Tatár, A. – Lente, L. – Pucsok, J. – Bíró, M. – Hidvégi, P. (2019): A sport és wellness elemek megjelenése az Észak- alföldi régió három-, négy- és ötcsillagos szállodáinak kínálatában. In: Bácsné, Bába Éva; Müller, Anetta (szerk.): "Mozgással az egészségért" A fizikai aktivitás jelentősége a jövő munkavállalóinak egészségmegőrzésében: Nemzetközi Konferencia és Workshop: Válogatott tanulmánykötet = "Movement for health" The importance of physical activity in health protection of future workers: International Conference and Workshop: Proceedings from the International Conference and Workshop. Debrecen: Debreceni Egyetem, pp. 204–215.

Mészáros, Á. (2006): Életminőség- mérés asthma bronchialéban. LAM, 16: 353-359.

Michalkó, G. (2010): Boldogító utazás: a turizmus és az életminőség kapcsolatának magyarországi vonatkozásai, MTA Földrajztudőmányi Kutatóintézet. Budapest. p.16-40.

Miklósi István: Környezettudatosság és egészségtudatosság vizsgálata különböző méretű települések iskoláiban. Szakdolgozat, Nyíregyházi Egyetem (2021)

Molnár, K. (2015): Környezeti nevelés – környezettudatos magatartásformálás = Environmental Education – Developing Environmentally Responsabile Behaviour. In: Tanulmánykötet Mészáros Károly tiszteletére 2015. Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó, Sopron, pp. 125-131. ISBN 978-963-334-242-8

Müller, A. – Bácsné Bába, É. (2018): Az egészséges életmód és a sport kapcsolata. Magyarország. Létavértes: Létavértes SC ’97 Egyesület.

Müller, A. – Balatoni, I. – Csernoch, L. – Bács, Z. – Bíró, M. – Bendíkővá, E. – Pesti, A. – Bácsné, Bába, É. (2018): Asztmás betegek életminőségének változása komplex rehabilitációs kezelés után = Quality of life of asthmatic patients after complex rehabilitation treatment, Orvosi Hetilap 159: 27 pp. 1103-1112. DOI: https://doi.org/10.1556/650.2018.31046

Müller, A. – Kerényi, E. – Könyves, E. (2011): Effect of climate therapy and rehabilitation in Mátra Medical Institute Applied Studies in Agribusiness and Commerce, Apstract - Applied Studies In Agribusiness and Commerce 5: 3-4 pp. 39-42. DOI: https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2011/3-4/5

Müller, A. – Kerényi, E. (2009): Javuló életminőség és költséghatékonyság: A Mátrai gyógyintézet asztmás, szénanáthás és COPD-s betegei terápiás kezelésének hatásviszgálata, Economica (Szolnok) 3. pp. 59-64.

Orosz, É. – Kollányi, Zs. (2016): Egészségi állapot, egészségegyenlőtlenségek nemzetközi összehasonlításban. In: Kolosi T., Tóth I. Gy. (szerk.): Társadalmi Riport. TÁRKI, Budapest, 334–357.

Petrika, E. (2012): Rendszeres testedzés hatása a mentális egészségre és az életminőségre fiatal felnőtteknél: depresszív tünetek, stressz és stresszkezelés összefüggéseinek empirikus vizsgálata. Debreceni Egyetem. Humán Tudományok Doktori Iskola.

Pfau, C. – Domonkos, S. (2016): Szabadidősport a felsőoktatásban= Leisure sport activities in universities. Taylor, 8(2), 111-117.

Pfau, C. (2015): Analysis of the leisure sport activities in University of Debrecen. APSTRACT: Applied Studies in Agribusiness and Commerce, 9(1033-2016-84281), 75-80. DOI: https://doi.org/10.19041/APSTRACT/2015/1-2/14

Simon, I. Á. – Kajtár, G. – Herpainé Lakó, J. – Müller A. (2018): A fizikai aktivitás és a mentális egészség jelentősége a 60 év fölötti korosztály életében, Képzés És Gyakőrlat: Training And Practice 16: 1 pp. 25-36., 12 p. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2018.1.3

Szakály, Z. – Véha, M. – Popovics, P. – Fehér, A. (2019): Different aspects of the health behaviour of the Hungarian population. In: Fehér, A., Szakály, Z. (szerk.) Egészségpiaci kutatások. Debrecen: Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Kar. 6-21.

Szépné Varga, H. – Csernoch, L. – Balatoni, I.: E-sport kontra fizikai aktivitás a fiatal korosztályok körében. Magyar Sporttudományi Szemle 19: 75 pp. 85-85., 1 p. (2018)

Uzzoli, A. (2020): Egészségügy. In: Czirfusz, Márton (szerk.) Területi kihívások és területi politikák Magyarországon, 2010-2020. Budapest, Magyarország: Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Regionális Kutatások Intézete (2020) 134 p. pp. 33-39., 7 p.

Váczi, P. (2015): Basketball. In: Melinda, Bíró (szerk.): Ball games: handball, football, volleyball, basketball. Eger: EKC Líceum Press, pp. 93–124.

Wersebe, J. (2005): Környezeti nevelési tankönyv. Erdélyi Kárpát Egyesület, Szatmárnémeti (Fordította: JANKÓ-SZÉP Ildikó)

Downloads

Published

2022-07-28

How to Cite

Lifestyle education, health education, environmental education, movement. (2022). Acta Carolus Robertus, 12(1), 129-142. https://doi.org/10.33032/acr.2812

Similar Articles

1-10 of 27

You may also start an advanced similarity search for this article.