The national history of landart
Keywords:
landart, history, HungaryAbstract
Over recent years, various forms of land art (earth art, public art, nature art, etc.) have been gaining more and more ground,
not only in several countries around the world but in Hungary as well. Over the last decade in Hungary, more and more institutes of higher education have started to specialize in this area of fine art. However, the national history of land art is poorly documented, and no detailed summary about the topic has been published up to this day. The aim of my thesis1 was to compensate this, also providing a framework for a first land art park in Hungary. This article introduces the results of my research in art history from the perspective of a landscape architect.
References
A szentendrei Bükkösp’Art tájművészeti park terve. 2014. Budapesti Corvinus Egyetem Tájépítészeti Kar, Tájvédelmi és Tájrehabilitációs Tanszék. Konzulens: dr. Kabai Róbert.
Aknai Tamás (1995): A Pécsi Műhely. Jelenkor Kiadó, Pécs.
Balázs Péter (2008): Tér – táj – tűz. Doktori értekezés. Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar Doktori Iskola.
Balázs Péter (keramikus, Farkaskői Barlangok Alkotótelep alapító és vezető)
Báthoryné Nagy Ildikó Réka (tájépítész, TÁJÉK csoport tagja, landartkurzus-oktató)
Bischoff, Ulrich (1990): A nagy gesztustól a kis gesztusig. pp. 7-11. In: Erőforrások - Újraértelmezett elemek a művészetben. Jappe, Georg (szerk.). Műcsarnok és Műjégpálya, Budapest.
Deli Ágnes (2005): A táj és a tájművészet értelmezésének lehetőségei különböző nézőpontokból. Doktori értekezés. Magyar Képzőművészeti Egyetem.
Deli Ágnes (szobrász, Munkácsy-díjas)
Erőss István (2011): Természetművészet. Magánkiadás, Budapest.
Erőss István (é.n.): Analógiák a MAMŰ és a Yatoo csoport ’80-as évekbeli tevékenységében. Kézirat.
Erőss István (természetművész, Munkácsy-díjas, MAMÜ tagja, Eszterházy Károly Főiskola Vizuális Művészeti Tanszékén természetművész szakirány indítója)
Foster, Colin (szobrász, Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kar dékán, landartkurzus-oktató)
Gaál Endre (üvegtervező)
Hegyi Lóránd (1991): Struktúraelvű és geometrikus művészet Magyarországon 1968–1980 között. Ars Hungarica XIX. 1: pp. 29-46
Horváth Ottó (szobrász, Farkaskői Barlangok Alkotótelep alapító és vezető)
Ifj. Ficzek Ferenc (2013): A Pécsi Műhely land-art törekvései urbánus környezetben. „Város a művészetben, művészet a városban” – Művészeti és tudományos konferencia. Kaposvári Egyetem Művészeti Kar. Kézirat.
Interjúalanyok névsora:
Jappe, Georg (1990): Terv és megvalósulás. pp. 1-6. In: Erőforrások - Újraértelmezett elemek a művészetben. Jappe, Georg (szerk.). Műcsarnok és Műjégpálya, Budapest.
Kondor Attila (festő)
Laki Eszter (grafikus)
Nemes Csaba (2010): A rendszerváltás utáni magyar művészet társadalmi-politikai szerepvállalása. Doktori értekezés. Magyar Képzőművészeti Egyetem Doktori Iskola.
Pál Péter (természetművész)
Pokorny Attila (szobrász, MAMÜ tagja)
Salamin Ferenc – Álmosdi Árpád (szerk., 2002): Visegrádi építésztáborok 1981-2001. AXIS Építésziroda, Budapest.
Sebők Zoltán (1996): Az új művészet fogalomtára 1945-től napjainkig. Orpheusz Kiadó, Budapest.
Sturcz János (1994): Természetesen… Magyarországon. Természeti anyagok, energiák és helyszínek használata a magyar művészetben 1970-től napjainkig. In: Természetesen. Természet és művészet Közép-Európában. Katalógus. Bálványos Anna – Bárd Johanna (szerk.) Ernst Múzeum, Budapest.
Szombathy Bálint (2010): Tájértelmezések Tolcsván. A Land Art Művésztelep tizenkét éve. Zempléni Múzsa X. 3.: pp. 53-56.
Szombathy Bálint (képzőművész, író, műkritikus, MAMÜ tagja, Bosch+Bosch tagja)
TÁJÉK (é.n.): Arspoétika. [online] http://www.leptek.hu/index.php?option=com_leptekmunkak&view=leptekmunkak&kategoria=10&munka=53&Itemid=13 [letöltés: 2015. január 27.]
Weilacher, Udo (1999): Between Landscape Architecture and Land Art. Birkhäuser, Basel-Berlin-Boston.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kató Eszter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
A folyóirat Open Access (Gold). Cikkeire a Creative Commons 4.0 standard licenc alábbi típusa vonatkozik: CC-BY-NC-ND-4.0. Ennek értelmében a mű szabadon másolható, terjeszthető, bemutatható és előadható, azonban nem használható fel kereskedelmi célokra (NC), továbbá nem módosítható és nem készíthető belőle átdolgozás, származékos mű (ND). A licenc alapján a szerző vagy a jogosult által meghatározott módon fel kell tüntetni a szerző nevét és a szerzői mű címét (BY).