Milyen a jó olvasókönyv? - Az olvasókönyv-választás dilemmái
Absztrakt
A tankönyvelemzés szempontjai közül a szaktudományi és a pedagógiai-didaktikai kérdéseket emeli ki a tanulmány. Vizsgálja, hogy milyen észlelési, feldolgozási és megértési folyamatok vezetnek ahhoz az eredményhez, hogy az írott szöveget megérthessük. Áttekinti az olvasási folyamat két fő szakaszát, a dekódolást és a megértést, valamint az ezekhez kapcsolódó metodikai eljárásokat. Hernádiné Hámorszky Zsuzsanna ABC-ház című tankönyvcsaládja középpontba állításával igyekszik szempontokat ajánlani az átgondolt tankönyvválasztáshoz. Kiemelt terület az áttekintésben a betűk tanítási sorrendje, a szótagolás szerepe, az összeolvasás tanítása, a folyamatos olvasás és a szövegértő olvasás tanításának metodikája.
Hivatkozások
Alegria, J. et Moráis J.(1989): Analyse segmentale et acquisition de la lacture en l’apprenti lecture. Recherches empiriques et implications pédagogiques. Delechaux, Neuchatel.
Crystal, David (2003): A nyelv enciklopédiája. Osiris Kiadó, Budapest.
Czachesz Erzsébet (1998): Olvasás és pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged.
Gósy Mária (1998): Az olvasásértés függősége a vizuális információ sajátosságaitól. In: Zoltán András (szerk.): Nyelv, stílus, irodalom. ELTE, Budapest. 173–179.
Gósy Mária (1999): Pszicholingvisztika. Osiris Kiadó, Budapest.
Gósy Mária (2000): A hallástól a tanulásig. Nikol KKT, Budapest.
Gósy Mária (2004): Fonetika, a beszéd tudománya. Osiris Kiadó, Budapest.
Józsa Krisztián (2004): Az első osztályos tanulók elemi alapkészségeinek fejlettsége. In: Nagy József-Józsa Krisztián-Vidákovich Tibor-Fazekasné Fenyvesi Margit: Az elemi alapkészségek fejlődése 4-8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, Szeged. 83–93.
Manis, F. R.(1985): Acquisition of word identification skills in normal and disables readers. Journal of Educational Psychology 1985/77. 1. szám. 77–90. doi: https://doi.org/10.1037//0022-0663.77.1.78
Manis, F. R., et al. (1990): Variation in component word recognition and spelling skills among dyslexic children and normal readers. Academic Press, Boston.
Letöltések
Megjelent
Folyóirat szám
Rovat
License
Copyright (c) 2009 Sajtosné Csendes Gyöngyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.