What Makes a Good Reading Book? - Dilemma in Choosing a Reader Book
Abstract
Among the textbook analysing aspects, the professional and the pedagogicdidactic issues are featured in the study. It examines how perceptual, processing and comprehension processes lead on the result, to understand the written text. It reviews the reading process in two main stages, the decoding and comprehension, as well as the related methodological procedures. Hernádiné Hámorszky Zsuzsanna’s textbook-family, called ABC, tries to offer thoughtful help in choosing textbooks. Main areas of the overview is the teaching sequence of letters (spelling), teaching of collations, continuing reading and text reading teaching methodology.
References
Alegria, J. et Moráis J.(1989): Analyse segmentale et acquisition de la lacture en l’apprenti lecture. Recherches empiriques et implications pédagogiques. Delechaux, Neuchatel.
Crystal, David (2003): A nyelv enciklopédiája. Osiris Kiadó, Budapest.
Czachesz Erzsébet (1998): Olvasás és pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged.
Gósy Mária (1998): Az olvasásértés függősége a vizuális információ sajátosságaitól. In: Zoltán András (szerk.): Nyelv, stílus, irodalom. ELTE, Budapest. 173–179.
Gósy Mária (1999): Pszicholingvisztika. Osiris Kiadó, Budapest.
Gósy Mária (2000): A hallástól a tanulásig. Nikol KKT, Budapest.
Gósy Mária (2004): Fonetika, a beszéd tudománya. Osiris Kiadó, Budapest.
Józsa Krisztián (2004): Az első osztályos tanulók elemi alapkészségeinek fejlettsége. In: Nagy József-Józsa Krisztián-Vidákovich Tibor-Fazekasné Fenyvesi Margit: Az elemi alapkészségek fejlődése 4-8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, Szeged. 83–93.
Manis, F. R.(1985): Acquisition of word identification skills in normal and disables readers. Journal of Educational Psychology 1985/77. 1. szám. 77–90. doi: https://doi.org/10.1037//0022-0663.77.1.78
Manis, F. R., et al. (1990): Variation in component word recognition and spelling skills among dyslexic children and normal readers. Academic Press, Boston.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Sajtosné Csendes Gyöngyi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.