Milyen a jó olvasókönyv? - Az olvasókönyv-választás dilemmái

Autores/as

  • Gyöngyi Sajtosné Csendes Kaposvári Egyetem PK, Magyar Nyelvészeti és Irodalmi Tanszék

Resumen

A tankönyvelemzés szempontjai közül a szaktudományi és a pedagógiai-didaktikai kérdéseket emeli ki a tanulmány. Vizsgálja, hogy milyen észlelési, feldolgozási és megértési folyamatok vezetnek ahhoz az eredményhez, hogy az írott szöveget megérthessük. Áttekinti az olvasási folyamat két fő szakaszát, a dekódolást és a megértést, valamint az ezekhez kapcsolódó metodikai eljárásokat. Hernádiné Hámorszky Zsuzsanna ABC-ház című tankönyvcsaládja középpontba állításával igyekszik szempontokat ajánlani az átgondolt tankönyvválasztáshoz. Kiemelt terület az áttekintésben a betűk tanítási sorrendje, a szótagolás szerepe, az összeolvasás tanítása, a folyamatos olvasás és a szövegértő olvasás tanításának metodikája.

Biografía del autor/a

  • Gyöngyi Sajtosné Csendes, Kaposvári Egyetem PK, Magyar Nyelvészeti és Irodalmi Tanszék

    adjunktus

Referencias

Alegria, J. et Moráis J.(1989): Analyse segmentale et acquisition de la lacture en l’apprenti lecture. Recherches empiriques et implications pédagogiques. Delechaux, Neuchatel.

Crystal, David (2003): A nyelv enciklopédiája. Osiris Kiadó, Budapest.

Czachesz Erzsébet (1998): Olvasás és pedagógia. Mozaik Kiadó, Szeged.

Gósy Mária (1998): Az olvasásértés függősége a vizuális információ sajátosságaitól. In: Zoltán András (szerk.): Nyelv, stílus, irodalom. ELTE, Budapest. 173–179.

Gósy Mária (1999): Pszicholingvisztika. Osiris Kiadó, Budapest.

Gósy Mária (2000): A hallástól a tanulásig. Nikol KKT, Budapest.

Gósy Mária (2004): Fonetika, a beszéd tudománya. Osiris Kiadó, Budapest.

Józsa Krisztián (2004): Az első osztályos tanulók elemi alapkészségeinek fejlettsége. In: Nagy József-Józsa Krisztián-Vidákovich Tibor-Fazekasné Fenyvesi Margit: Az elemi alapkészségek fejlődése 4-8 éves életkorban. Mozaik Kiadó, Szeged. 83–93.

Manis, F. R.(1985): Acquisition of word identification skills in normal and disables readers. Journal of Educational Psychology 1985/77. 1. szám. 77–90. doi: https://doi.org/10.1037//0022-0663.77.1.78

Manis, F. R., et al. (1990): Variation in component word recognition and spelling skills among dyslexic children and normal readers. Academic Press, Boston.

Publicado

2009-10-28

Número

Sección

Közlemények

Cómo citar

Milyen a jó olvasókönyv? - Az olvasókönyv-választás dilemmái. (2009). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 7(1-2), 175-187. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5364