Ember és kép

Szerzők

  • Gáspárdy Tibor Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

Absztrakt

A kép már a történelem előtti időkben megjelenik az emberiség életében, megelőzve a szavakat. Az akkori ember barlangfestményein a képpel próbálta befolyása alá vonni a valóságot, meghatározni a jövendőt. Napjainkra úgy tűnik, a csoda, ha nem is teljesen, ha nem is éppen csodálatos tartalmában, de beteljesedni látszik. A hagyományos festészeti vagy grafikai értelemben létrehozott képpel szemben a technikai képek azt a látszatot keltik, hogy nem képesek hazudni, vagyis objektívek. Aki a világot általuk ismeri meg, az azt mágikusan fogja látni, és ez programozott viselkedésmódhoz vezethet. A televízióban nagy mennyiségben megjelenő erőszak lenyomata a gyermekrajzokban is tetten érhető. A vizuális nevelésnek van lehetősége leginkább a képi üzenetek, a képi világ jelrendszerének, hatásmechanizmusának elsajátíttatására és a képi agresszióval szembeni védelem kialakítására.

Hivatkozások

AGB Nielsen Médiakutató Intézet felmérése. In: Magyar Nemzet, 2011. 03. 12. LXIV. évf. 70. sz.

Belting, Hans (2008): Kép, médium, test: az ikonológia új megközelítésben. 2005. [online] [2005.05.10.] http://apertura.hu/2008/osz/belting

Bourriaud, Nicolas (2007): Relációesztétika. Budapest : Műcsarnok kiadása, 2007. 94 p.

Bunge, Matthias (2002): Képkategóriák a 20. század művészetében. Fogalmi behatárolás kísérletek a határait veszített kép láttán. [online] [2012.03.30.] http://www.balkon.hu/balkon03_10/01bunge.html

Deszpot Gabriella (2001): Képtelen keretben. In: Új pedagógiai szemle, 2001. 51. évf. 1. sz. 17-29 p.

Flusser, Vilém (1992): Képeink. In: 2000 Irodalmi és művészeti folyóirat, 1992. 4. évf. 2. sz. 60-61 p. [online] [2011.03.30.] http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/flusser2.htm

Flusser, Vilém (1990): A fotográfia filozófiája. [online] [2011.03.30.] http://www.artpool.hu/Flusser/Fotografia/02.html

Gayer Zoltán (1999): Tetszhalál. In: Filmvilág, 1999. 42. évf. 4. sz. 20-21. p.

Gombrich, E. H. (1972): Művészet és illúzió. Budapest : Gondolat Könyvkiadó, 1972. 401 p.

Haftmann, Verner (1988): Paul Klee. Budapest : Corvina Kiadó, 1988. 122. p.

József Attila (1975): Thomas Mann üdvözlése. In: József Attila összes versei: Budapest : Szépirodalmi Könyvkiadó, 1975. 504 p.

Lindner Magdolna: Miért tesz boldoggá egy művészettörténészt, ha múzeumpedagógiával foglalkozhat? [online] http://www.fordulopont.hu/_FP-37_lindner.pdf

Manovich, Lev (2009): Mi a film? [online][2012.05.10.] http://apertura.hu/2009/osz/manovich-3

Patkós Dániel (2009): A hazug varázsdoboz – Az áldokumentumfilmek manipulációs technikái. Szakdolgozat, 2009. [online] [2012.05.10.] http://www.scribd.com/doc/58550420/Patkos-Daniel-a-Hazug-Varazsdoboz

Stachó László – Molnár Bálint (2003): Médiaerőszak: tények és mítoszok. [online] [2012.05.10.] http://www.mediakutato.hu/cikk/2003_04_tel/02_mediaeroszak

Strohner József: Társadalmi szerepek a vizuális kommunikáció folyamataiban és vizuális nevelés. In: Magyar Pedagógia, 2005. 105. évf. 3. sz. 289-305. p. [online] [2011.03.30.] http://www.magyarpedagogia.hu/docu-ment/Strohner_MP1053.pdf

Szilágyi Ákos (2011): Az ikon eseménye. [online][2012.05.10.] http://artportal.hu/folyoiratok/uj-muveszet/szilagyi-akos--az-ikon-esemenye.

Tóth Tamás (2005): Médiaerőszak. Budapest : Kossuth Könyvkiadó, 2005. 223 p.

Letöltések

Megjelent

2014-06-25

Folyóirat szám

Rovat

Képzés és Gyakorlat

Hogyan kell idézni

Ugyanannak a szerző(k)nek a legtöbbet olvasott cikkei