Man and Image

Authors

  • Tibor Gáspárdy Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar, Sopron

Abstract

Image already appears int he life of man int he prehistoric period, preceeding the world. The man of that period used cave paintings in an effort to influence reality and determine future. In our days the magic seems to become real – even if not fully, not in its magical content. Technical images – as opposed to traditional pictures created with graphics or painting techniques – make us believe that they are unable to lie and are objective. Whoever experiences the world though them, experiences the world in a megical way, which leads to a programmed behaviour. The huge amount of violence present on TV is also reflected in children’s drawings, but what is more frightening than this is the fact there is proved immediate and straight correlation between the violence watched ont he screen and the cobsequent agressive behaviour. I think that in Hungary visual education has the biggest chance to teach about visual messages, visual sign systems and their mode of action.

References

AGB Nielsen Médiakutató Intézet felmérése. In: Magyar Nemzet, 2011. 03. 12. LXIV. évf. 70. sz.

Belting, Hans (2008): Kép, médium, test: az ikonológia új megközelítésben. 2005. [online] [2005.05.10.] http://apertura.hu/2008/osz/belting

Bourriaud, Nicolas (2007): Relációesztétika. Budapest : Műcsarnok kiadása, 2007. 94 p.

Bunge, Matthias (2002): Képkategóriák a 20. század művészetében. Fogalmi behatárolás kísérletek a határait veszített kép láttán. [online] [2012.03.30.] http://www.balkon.hu/balkon03_10/01bunge.html

Deszpot Gabriella (2001): Képtelen keretben. In: Új pedagógiai szemle, 2001. 51. évf. 1. sz. 17-29 p.

Flusser, Vilém (1992): Képeink. In: 2000 Irodalmi és művészeti folyóirat, 1992. 4. évf. 2. sz. 60-61 p. [online] [2011.03.30.] http://www.intermedia.c3.hu/mszovgy1/flusser2.htm

Flusser, Vilém (1990): A fotográfia filozófiája. [online] [2011.03.30.] http://www.artpool.hu/Flusser/Fotografia/02.html

Gayer Zoltán (1999): Tetszhalál. In: Filmvilág, 1999. 42. évf. 4. sz. 20-21. p.

Gombrich, E. H. (1972): Művészet és illúzió. Budapest : Gondolat Könyvkiadó, 1972. 401 p.

Haftmann, Verner (1988): Paul Klee. Budapest : Corvina Kiadó, 1988. 122. p.

József Attila (1975): Thomas Mann üdvözlése. In: József Attila összes versei: Budapest : Szépirodalmi Könyvkiadó, 1975. 504 p.

Lindner Magdolna: Miért tesz boldoggá egy művészettörténészt, ha múzeumpedagógiával foglalkozhat? [online] http://www.fordulopont.hu/_FP-37_lindner.pdf

Manovich, Lev (2009): Mi a film? [online][2012.05.10.] http://apertura.hu/2009/osz/manovich-3

Patkós Dániel (2009): A hazug varázsdoboz – Az áldokumentumfilmek manipulációs technikái. Szakdolgozat, 2009. [online] [2012.05.10.] http://www.scribd.com/doc/58550420/Patkos-Daniel-a-Hazug-Varazsdoboz

Stachó László – Molnár Bálint (2003): Médiaerőszak: tények és mítoszok. [online] [2012.05.10.] http://www.mediakutato.hu/cikk/2003_04_tel/02_mediaeroszak

Strohner József: Társadalmi szerepek a vizuális kommunikáció folyamataiban és vizuális nevelés. In: Magyar Pedagógia, 2005. 105. évf. 3. sz. 289-305. p. [online] [2011.03.30.] http://www.magyarpedagogia.hu/docu-ment/Strohner_MP1053.pdf

Szilágyi Ákos (2011): Az ikon eseménye. [online][2012.05.10.] http://artportal.hu/folyoiratok/uj-muveszet/szilagyi-akos--az-ikon-esemenye.

Tóth Tamás (2005): Médiaerőszak. Budapest : Kossuth Könyvkiadó, 2005. 223 p.

Published

2014-06-25

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite