Erdélyi óvodapedagógusok alternatív pedagógiákkal kapcsolatos attitűdjének vizsgálata

Autores/as

  • Erzsébet Habinyák Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.2.19-29

Palabras clave:

óvodai nevelés, alternatív módszerek, jó gyakorlatok, óvodai programok

Resumen

Napjainkban Erdélyben különösen fontos szerepet kap a variábilis, gyakorlatorientált óvodai nevelés, melynek egyik pillére az alternatív óvodai programokban rejlik. Annak érdekében, hogy az alternatív pedagógiai programok óvodai nevelésben betöltött helyét, szerepét és kiteljesedését feltárjam, kutatásom középpontjába az óvodapedagógusok véleményét állítottam. Célom az erdélyi magyar óvodapedagógusok alternatív pedagógiákkal és alternatív módszerekkel kapcsolatos attitűdjének vizsgálata. Kutatási módszerként a kérdőíves lekérdezést alkalmaztam, amelyet a Grounded theory módszerrel egészítettem ki. Ez a mindennapi élethelyzetekből, megfigyelésekből, szisztematikus elemzésekből kiindulva elvezetett a logikus következtetések megfogalmazásáig, melyek alapján kijelenthető, hogy a pedagógusok főként az alternatív pedagógiából átvett módszereket, jó gyakorlatokat integrálják a mindennapi óvodai nevelés során.

Biografía del autor/a

  • Erzsébet Habinyák, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola

    habinyakerzsebet@gmail.com

Referencias

Bakó, B. & Szoták, Sz. (2006). Magyarlakta kistérségek és kisebbségi identitások a Kárpátmedencében. Gondolat Kiadó.

Ballér, E. (2003). A tanterv. In Falus Iván (Ed.), Didaktika (pp. 193–218). Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.

Boncz, I. (2015). Kutatásmódszertani alapismeretek. Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar.

Ciucureanu, M. (2011). Punți de trecere între învățământul tradițional și cel bazat pe modele pedagogice alternative în sistemul românesc de învățământ. INSTITUTUL DE ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI.

Fáyné, D. A. & Sztanáné, B. E. (2013). Pedagógus mesterség. „Mentor(h)áló 2.0 Program”. Letöltés dátuma: 2024.03.14. forrás: http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Pedaggus_mestersgV2/index.html

Homoki, A. (2011). A pedagógus-továbbképzési rendszer jellemzői a kereslet és a kínálat függvényében – egy dél-alföldi kisváros integrált alapfokú közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok körében végzett empirikus vizsgálat alapján. Képzés és Gyakorlat, 9(3–4), 2–17.

Kissné, Zs. R. (2015). Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990–es évek alternatív pedagógiai mozgalmában. Edenscript Kiadó.

Kissné, Zs. R. (2021). Az óvodapedagógus hivatásra felkészítő képzési tartalmak vizsgálata a hallgatók szakmai gyakorlatainak tükrében. Képzés és Gyakorlat, 19(3–4), 149–162. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.13

Langerné, B. J. (2017). Alternatív pedagógiai tanulmányok. Kiadja: Dr. Györéné Losoncz Andrea.

Lőrincz, I. (2019). Magyar nyelvű pedagógusok és pedagógusképzés a Kárpát-medencében. Széchenyi István Egyetem, Apáczai Csere János Kar. EFOP-3.4.3-16-2016-00016.

Márton, J. (2015). Kik, miért és hogyan? Tanító- és óvodapedagógus-képzés Erdélyben – ahogyan a résztvevők látják. Kisebbségkutatás, 24(4), 9–39.

Márton, J. (2018). Magyar gyerekek magyar nyelvű óvodában: erdélyi szülők óvodaválasztási motivációi. Kisebbségi szemle, 14(2), 7–30.

N. N. (én). Nevelési és tanítási irányelvek. Letöltés dátuma: 2024.03.25. forrás: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/nevelesi-es-tanitasi-iranyelvek

Németh, A. (2000). A reformpedagógia aktualitása a gyermek évszázadának utolsó évtizedében. In Pukánszky, B. (Ed.), A gyermekkor évszázada (pp. 135–148). Osiris Kiadó.

Nóbik, A. (2001). A reformpedagógiai irányzatok kialakulása. Iskolakultúra, 4(1), 65–72.

Molnár, B., Pálfi, S., Szerepi, S. & Vargáné, N. A. (2015). Kisgyermekkori nevelés Magyarországon. Educatio, 24(3), 121–128.

Pomozi, P. (2021). A magyar nyelv a Kárpát-medencében Trianon előtt és után. Magyarságkutató Intézet.

Sallay, V. & Martos, T. (2018). Kvalitatív pszichológiai módszerek bemutatása. A Grounded Theory (GT) módszertana. Magyar Pszichológiai Szemle, 731(2), 11–28. https://doi.org/10.1556/0016.2018.73.1.2

Stark, G. (2010). Óvodapedagógia és játékmódszertan. Státus Könyvkiadó.

Vág, O. (1985). Reformelméletek és reformmozgalmak a pedagógiában. Tankönyvkiadó Vállalat.

Vita, E. & Veres, V. (2023). Változó ifjúság a Kárpát-medence országaiban. Nemzeti Kisebbségkutató Intézet.

Publicado

2023-12-28

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Erdélyi óvodapedagógusok alternatív pedagógiákkal kapcsolatos attitűdjének vizsgálata. (2023). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 21(2), 19-29. https://doi.org/10.17165/tp.2023.2.19-29