Examining the attitude of Transylvanian kindergarten teachers towards alternative pedagogies

Authors

  • Erzsébet Habinyák Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.17165/tp.2023.2.19-29

Keywords:

preschool education, alternative methods, good practices, preschool programs

Abstract

The quality of education, innovation and the variety of alternative methods play a particularly important role in today’s kindergartens in Transylvania. In order to explore the place, role and fulfilment of alternative pedagogic programs in kindergarten education, I put the opinions of kindergarten teachers at the center of my research. The aim of my research is to investigate the attitude of Hungarian kindergarten teachers in Transylvania regarding alternative pedagogies and alternative methods. I used the questionnaire survey as a research method, supplemented by the Grounded theory method. Based on everyday life situations, observations, and systematic analyses leading to the formulation of logical conclusions, it can be said that it is the methods and good practices adopted from alternative pedagogy that teachers mainly integrate in the course of everyday kindergarten activities.

Author Biography

  • Erzsébet Habinyák, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola

    habinyakerzsebet@gmail.com

References

Bakó, B. & Szoták, Sz. (2006). Magyarlakta kistérségek és kisebbségi identitások a Kárpátmedencében. Gondolat Kiadó.

Ballér, E. (2003). A tanterv. In Falus Iván (Ed.), Didaktika (pp. 193–218). Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.

Boncz, I. (2015). Kutatásmódszertani alapismeretek. Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar.

Ciucureanu, M. (2011). Punți de trecere între învățământul tradițional și cel bazat pe modele pedagogice alternative în sistemul românesc de învățământ. INSTITUTUL DE ŞTIINŢE ALE EDUCAŢIEI.

Fáyné, D. A. & Sztanáné, B. E. (2013). Pedagógus mesterség. „Mentor(h)áló 2.0 Program”. Letöltés dátuma: 2024.03.14. forrás: http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Pedaggus_mestersgV2/index.html

Homoki, A. (2011). A pedagógus-továbbképzési rendszer jellemzői a kereslet és a kínálat függvényében – egy dél-alföldi kisváros integrált alapfokú közoktatási intézményeiben dolgozó pedagógusok körében végzett empirikus vizsgálat alapján. Képzés és Gyakorlat, 9(3–4), 2–17.

Kissné, Zs. R. (2015). Egy Freinet-szellemű óvodai innováció az 1990–es évek alternatív pedagógiai mozgalmában. Edenscript Kiadó.

Kissné, Zs. R. (2021). Az óvodapedagógus hivatásra felkészítő képzési tartalmak vizsgálata a hallgatók szakmai gyakorlatainak tükrében. Képzés és Gyakorlat, 19(3–4), 149–162. https://doi.org/10.17165/TP.2021.3-4.13

Langerné, B. J. (2017). Alternatív pedagógiai tanulmányok. Kiadja: Dr. Györéné Losoncz Andrea.

Lőrincz, I. (2019). Magyar nyelvű pedagógusok és pedagógusképzés a Kárpát-medencében. Széchenyi István Egyetem, Apáczai Csere János Kar. EFOP-3.4.3-16-2016-00016.

Márton, J. (2015). Kik, miért és hogyan? Tanító- és óvodapedagógus-képzés Erdélyben – ahogyan a résztvevők látják. Kisebbségkutatás, 24(4), 9–39.

Márton, J. (2018). Magyar gyerekek magyar nyelvű óvodában: erdélyi szülők óvodaválasztási motivációi. Kisebbségi szemle, 14(2), 7–30.

N. N. (én). Nevelési és tanítási irányelvek. Letöltés dátuma: 2024.03.25. forrás: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/hu/national-education-systems/hungary/nevelesi-es-tanitasi-iranyelvek

Németh, A. (2000). A reformpedagógia aktualitása a gyermek évszázadának utolsó évtizedében. In Pukánszky, B. (Ed.), A gyermekkor évszázada (pp. 135–148). Osiris Kiadó.

Nóbik, A. (2001). A reformpedagógiai irányzatok kialakulása. Iskolakultúra, 4(1), 65–72.

Molnár, B., Pálfi, S., Szerepi, S. & Vargáné, N. A. (2015). Kisgyermekkori nevelés Magyarországon. Educatio, 24(3), 121–128.

Pomozi, P. (2021). A magyar nyelv a Kárpát-medencében Trianon előtt és után. Magyarságkutató Intézet.

Sallay, V. & Martos, T. (2018). Kvalitatív pszichológiai módszerek bemutatása. A Grounded Theory (GT) módszertana. Magyar Pszichológiai Szemle, 731(2), 11–28. https://doi.org/10.1556/0016.2018.73.1.2

Stark, G. (2010). Óvodapedagógia és játékmódszertan. Státus Könyvkiadó.

Vág, O. (1985). Reformelméletek és reformmozgalmak a pedagógiában. Tankönyvkiadó Vállalat.

Vita, E. & Veres, V. (2023). Változó ifjúság a Kárpát-medence országaiban. Nemzeti Kisebbségkutató Intézet.

Published

2023-12-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

Examining the attitude of Transylvanian kindergarten teachers towards alternative pedagogies. (2023). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 21(2), 19-29. https://doi.org/10.17165/tp.2023.2.19-29