A kötődéselmélet alkalmazhatósága a nevelés-oktatási folyamatban
Resumen
A kötődéselmélet John Bowlby által kidolgozott modellje a pedagógusok számára is jól ismert. Szinte elmaradhatatlan részét képezi a tanárképzés felsőoktatási tananyagainak, ugyanakkor az elmélet ismertetése sokszor a csecsemőkorra korlátozódik, ezzel is azt a látszatot keltve, hogy egy olyan fejlődési elmélettel van dolgunk, amelynek érvényességi körét a gyermekkor első éveire kell korlátoznunk. Ugyanakkor már Bowlby szándékai szerint is - és ez a későbbiekben követőinek és tanítványainak munkásságában virágzott ki - egy etológiai gyökerű személyiségelméletnek kell tekintenünk az általa kidolgozott teóriát. Ez a szemléleti váltás amellett, hogy Bowlby munkásságának megértéséhez is közelebb visz, azt a szabadságot is megadja nekünk, hogy életkortól függetlenül használhassuk ezt a vonatkoztatási keretet. így a gyermek intézményes nevelésbe való belépésétől a tanulmányok akár felnőtt korban történő befejezéséig hasznos és újszerű betekintést enged az ember kognitív, társas és érzelmi működésébe, teljesítményeibe. A pedagógiai alkalmazhatóság bemutatása előtt célszerű röviden áttekinteni Bowlby elméletének néhány kulcsfontosságú mozzanatát.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2008 Láng András
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.