A kötődéselmélet alkalmazhatósága a nevelés-oktatási folyamatban

Autores/as

  • András Láng Pécsi Tudományegyetem

Resumen

A kötődéselmélet John Bowlby által kidolgozott modellje a pedagógusok számára is jól ismert. Szinte elmaradhatatlan részét képezi a tanárképzés felsőoktatási tananyagainak, ugyanakkor az elmélet ismertetése sokszor a csecsemőkorra korlátozódik, ezzel is azt a látszatot keltve, hogy egy olyan fejlődési elmélettel van dolgunk, amelynek érvényességi körét a gyermekkor első éveire kell korlátoznunk. Ugyanakkor már Bowlby szándékai szerint is - és ez a későbbiekben követőinek és tanítványainak munkásságában virágzott ki - egy etológiai gyökerű személyiségelméletnek kell tekintenünk az általa kidolgozott teóriát. Ez a szemléleti váltás amellett, hogy Bowlby munkásságának megértéséhez is közelebb visz, azt a szabadságot is megadja nekünk, hogy életkortól függetlenül használhassuk ezt a vonatkoztatási keretet. így a gyermek intézményes nevelésbe való belépésétől a tanulmányok akár felnőtt korban történő befejezéséig hasznos és újszerű betekintést enged az ember kognitív, társas és érzelmi működésébe, teljesítményeibe. A pedagógiai alkalmazhatóság bemutatása előtt célszerű röviden áttekinteni Bowlby elméletének néhány kulcsfontosságú mozzanatát.

Publicado

2008-06-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

A kötődéselmélet alkalmazhatósága a nevelés-oktatási folyamatban. (2008). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 6(1), 16-28. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5406