Családi literációs programok
Resumen
A felmérések tanúsága szerint a családi literációs modellek, a szülők írásbeliséggel kapcsolatos tevékenységei és attitűdjei, a közvetített minta döntő hatással van a gyermek írás- és olvasásfejlődésére, arra, hogy az írásbeliség és az azzal megszerezhető tudás milyen szerepet fog játszani későbbi életében. Ezért válnak egyre népszerűbbé a családokat is bevonó, elsősorban iskolai, valamint könyvtári programok, ahol a szülőkkel való együttműködés célja annak a tudásnak a kialakítása, amely az írás és olvasás sikerességéhez kell. Az egyirányú kommunikációs modelleket, ahol a szülőket tanácsokkal látják el, nagyon sok szempontból hasznosnak találták a gyermek literációs fejlődésében, a szakemberek azonban még hasznosabbnak ítélik azokat a programokat, amelyek a kétirányú kommunikációt tekintik alapnak, ahol a pedagógusok információt cserélnek a szülőkkel arról, hogyan lehetne még hatékonyabbá tenni az írás-olvasás eseményeket.
Referencias
Lesiak, Judi Lucas (1997): Research based answers to questions about emergent literacy in kindergarten. Psychology in the Schools 1997/34, 2. szám 143–160. doi: https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199704)34:2<143::AID-PITS7>3.0.CO;2-R
Neuman, Susan B. - Bredekamp, Sue (2000): Becoming a Reader: A Developmentally Appropriate Approach. In: Strickland, Dorothy S. - Morrow, Lesley Mandel (eds.): Beginning Reading and Writing. Teachers College, Columbia University, New York and London. 22–34.
Paratore, Jeanne R. (2002): Home and School Together: Helping Beginning Readers Succeed. In: Farstrup, Alan E. & Samuels, S. Jay (eds.): What Research Has to Say About Reading Instruction. 48–68.
Réger Zita (2002): Utak a nyelvhez Nyelvi Szocializáció - Nyelvi hátrány. Soros Alapítvány és MTA Nyelvtudományi Intézete, Budapest. (2. kiadás)
Strickland, Dorothy S. (2002): The Importance of Effective Early Intervention. In: Farstrup, Alan E. - Samuels, S. Jay (eds.): What Research Has to Say About Reading Instmction. 69–86.
Szinger Veronika (2008): Kisgyermekkori írás-olvasás esemény. Indirekt találkozás az írásbeliséggel iskoláskor előtt. Doktori értekezés (kézirat)
Talan, Carole (2001): Family literacy: an investment in the future. Bottom Line 2001/14, 1. szám 12–18. doi: https://doi.org/10.1108/08880450110364895
Tóth László (2002): Az olvasás pszichológiai alapjai. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.
Tracey, Diane H. (2000): Enhancing Literacy Growth Through Home-School Connections. In: Strickland, Dorothy S. - Morrow, Lesley Mandel (eds.): Beginning Reading and Writing. Teachers College, Columbia University New York and London. 46–57.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2009 Szinger Veronika
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.