Családi literációs programok

Autor/innen

  • Veronika Szinger Kecskeméti Főiskola TFK, Modem Nyelvek Intézete

Abstract

A felmérések tanúsága szerint a családi literációs modellek, a szülők írásbeliséggel kapcsolatos tevékenységei és attitűdjei, a közvetített minta döntő hatással van a gyermek írás- és olvasásfejlődésére, arra, hogy az írásbeliség és az azzal megszerezhető tudás milyen szerepet fog játszani későbbi életében. Ezért válnak egyre népszerűbbé a családokat is bevonó, elsősorban iskolai, valamint könyvtári programok, ahol a szülőkkel való együttműködés célja annak a tudásnak a kialakítása, amely az írás és olvasás sikerességéhez kell. Az egyirányú kommunikációs modelleket, ahol a szülőket tanácsokkal látják el, nagyon sok szempontból hasznosnak találták a gyermek literációs fejlődésében, a szakemberek azonban még hasznosabbnak ítélik azokat a programokat, amelyek a kétirányú kommunikációt tekintik alapnak, ahol a pedagógusok információt cserélnek a szülőkkel arról, hogyan lehetne még hatékonyabbá tenni az írás-olvasás eseményeket.

Autor/innen-Biografie

  • Veronika Szinger, Kecskeméti Főiskola TFK, Modem Nyelvek Intézete

    PhD, főiskolai adjunktus

Literaturhinweise

Lesiak, Judi Lucas (1997): Research based answers to questions about emergent literacy in kindergarten. Psychology in the Schools 1997/34, 2. szám 143–160. doi: https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199704)34:2<143::AID-PITS7>3.0.CO;2-R

Neuman, Susan B. - Bredekamp, Sue (2000): Becoming a Reader: A Developmentally Appropriate Approach. In: Strickland, Dorothy S. - Morrow, Lesley Mandel (eds.): Beginning Reading and Writing. Teachers College, Columbia University, New York and London. 22–34.

Paratore, Jeanne R. (2002): Home and School Together: Helping Beginning Readers Succeed. In: Farstrup, Alan E. & Samuels, S. Jay (eds.): What Research Has to Say About Reading Instruction. 48–68.

Réger Zita (2002): Utak a nyelvhez Nyelvi Szocializáció - Nyelvi hátrány. Soros Alapítvány és MTA Nyelvtudományi Intézete, Budapest. (2. kiadás)

Strickland, Dorothy S. (2002): The Importance of Effective Early Intervention. In: Farstrup, Alan E. - Samuels, S. Jay (eds.): What Research Has to Say About Reading Instmction. 69–86.

Szinger Veronika (2008): Kisgyermekkori írás-olvasás esemény. Indirekt találkozás az írásbeliséggel iskoláskor előtt. Doktori értekezés (kézirat)

Talan, Carole (2001): Family literacy: an investment in the future. Bottom Line 2001/14, 1. szám 12–18. doi: https://doi.org/10.1108/08880450110364895

Tóth László (2002): Az olvasás pszichológiai alapjai. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen.

Tracey, Diane H. (2000): Enhancing Literacy Growth Through Home-School Connections. In: Strickland, Dorothy S. - Morrow, Lesley Mandel (eds.): Beginning Reading and Writing. Teachers College, Columbia University New York and London. 46–57.

Veröffentlicht

2009-10-28

Ausgabe

Rubrik

Tanulmányok

Zitationsvorschlag

Családi literációs programok. (2009). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 7(1-2), 91-99. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5354