A legokosabb befektetés

Autores/as

  • László Varga NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

Resumen

A kisgyermekkor, a gyermekkor, az emberi élet első éveinek értelmezésében és megértésében az utóbbi években paradigmatikus változások következtek be. A legújabb hazai és külföldi kutatásokból a gyermekkor egész egyéni életutat alapjaiban meghatározó jelentősége olvasható ki. A gyermekek fejlődése, nevelése egy nemzet gyarapodásának, a gazdaság fejlődésének kritikus kérdése, mivel csak a boldog, kiegyensúlyozott és jó képességű gyermekek válhatnak alapjává egy prosperáló, hosszú távon fenntartható társadalomnak. Amikor okos módon befektetünk gyermekeinkbe és családjainkba, a következő generáció azt biztosan visszafizeti. Ha széles perspektívából tekintünk a kisgyermekre, akkor elmondhatjuk, hogy a mai gyermekek a holnap polgárai, dolgozói és szülői, a jövő társadalmának és a gazdaság fejlődésének megalapozói. Központi kérdés, hogy mit adunk és mit nem adunk gyermekeinknek életük első esztendeiben. Az okos korai befektetések egyfajta kulcs a boldog emberi élet megalapozásához, így a vállunkon nyugszik a határtalan és kiaknázhatatlan lehetőség és a rendkívüli felelősség, hiszen a korai évek örökké tartanak.

Biografía del autor/a

  • László Varga, NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

    PhD

Referencias

Aries, P. (1987): Gyermek, család, halál. Budapest. Gondolat.

Ádám György (2004): A rejtőzködő elme. Budapest. Vince Kiadó.

Buckingham, D. (2002): A gyermekkor halála után. Budapest. Helikon Kiadó.

Csíkszentmihályi Mihály (2010): Flow - Az áramlat - A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest. Akadémiai Kiadó.

Demeter Kinga (szerk., 2006): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Budapest. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Dewey John (1912): Iskola és társadalom. Budapest. Lampel R. Kiadó.

ENSZ Gyermekjogi Egyezmény (1989) New York. http://www.hapn.hu/download.php?id=533 [2011. 08. 01.]

Glatz Ferenc (szerk., 1997): Gyermek a történelemben. História, 5–6.

Goleman, D. (1997): Érzelmi intelligencia. Budapest. Háttér Kiadó.

Golnhofer Erzsébet-Szabolcs Éva (1999): A gyermekkor kutatása új megközelí- tésben. Műhely, 5: 177.

Golnhofer Erzsébet-Szabolcs Éva (2005): Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Budapest. Eötvös József Könyvkiadó.

Jenks, C. (1996): Childhood. London New York. Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203129241

Kagan, S. (2004): Kooperatív tanulás. Budapest. Önkonet Kiadó.

Key, Ellen (1976): A gyermek évszázada. Budapest. Tankönyvkiadó.

Kluge, N. (2003): A gyermeklét antropológiája. Budapest. Animula Kiadó és Magánéleti Kultúra Alapítvány.

Mause, de Lloyd (1974): The History of Childhood. New York. The Psychohistory Press.

Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyermekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Nathan, A. Fox-Richard, J. Davidson (1984): The Psychobiology of Affective Development. New Jersey, London, Hillsdale. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Németh András-Ehrenhard Skiera (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Papert S. (1988): Észrengés. A gyermeki gondolkodás titkos útjai. Budapest. Számítástechnika-alkalmazási Vállalat.

Piaget, J. (1970): Válogatott tanulmányok. Budapest. Gondolat Kiadó.

Pollock, L. A. (1983): Forgotten Children: Parent-Child relations from 1500 to 1900. Cambridge. Cambridge University Press.

Postman, N. (1983): The Disappearance of Childhood. London. W. H: Allen. Prout, A. (2005): The Future of Childhood. London-New York. Routledge - Falmer.

Pukánszky Béla (szerk.) (2000): A gyermek évszázada. Budapest. Osiris Kiadó.

Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Budapest. Műszaki Könyvkiadó.

Roboz Pál (1948): A kisgyermek nevelése. Budapest. Hungária Könyvkiadó.

Szabolcs Éva (1998): Gyermekkor-történeti szempontok a pedagógiai szakirodalomban. Magyar Pedagógia, 3.

Szabolcs Éva (1999): Tartalomelemzés a gyermekkortörténet kutatásában. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szabolcs Éva (2003): Gyermekkortörténet: Új elméleti megfontolások. In: Pukánszky Béla (szerk.): Két évszázad gyermekei. Budapest. Eötvös Kiadó. 11.

Tausz Katalin (2006): A gyermeki szükségletek. Budapest. MTA gyerekszegénység elleni program. http://www.gyerekesely.hu

Tomka Béla (2000): Családfejlődés a 20. századi Magyarországon és Nyugat-Európában. Budapest. Osiris Kiadó.

The Children's Society. http://www.childrenssociety.org.uk [2011. augusztus 15]

Vajda Zsuzsanna (1997): Viták a gyermekkor történeti kutatásában. Pszichológia, 3.

Vajda Zsuzsanna, Pukánszky Béla (szerk., 1998): A gyermekkor története. Szöveggyűjtemény. Budapest. Eötvös József Könyvkiadó.

Varga László (2006): A Kisdednevelés című folyóirat gyermekképe, avagy az engedelmesség pedagógiai dilemmái. Neveléstörténet, 6: 99–114.

Winn, M. (1990): Gyerekek gyermekkor nélkül. Budapest. Gondolat.

Zrinszky László (1992): A nevelés vége? Új Pedagógiai Szemle, 7-8:47–55.

Publicado

2011-06-30

Número

Sección

Nevelés - Képzés

Cómo citar

A legokosabb befektetés. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 205-218. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5273