The Smartest Investment

Authors

  • László Varga NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

Abstract

The first years of a child's life are fundamentally important. They are the foundation that shapes children's future health, happiness, growth, development and learning achievement at school, in the family and community, and in life in general. The education of a young child is a critical issue in to the growth of a nation and in the development of the economy since only a content, well-balanced and well-endowed children may become the basis of a long-sustainable prospering society. Recent research confirms that the first years are particularly important for the development of the child's brain. Investing into the education and development of our children in a most proper way is the assurance that the upcoming generation will reimburse that money. Missing to give our children what they need so as to build up a strong basis for a healthy and productive life means putting our own safety in putting ourselves at risk. The fact that this is the right age to ground the competencies necessary for life is not a question of doubt any more. The grounding of individual life cycle and life management skills requires the communication of knowledge, that of behavioural characteristics, and the development of competencies that one needs in the third millennium.

Author Biography

  • László Varga, NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

    PhD

References

Aries, P. (1987): Gyermek, család, halál. Budapest. Gondolat.

Ádám György (2004): A rejtőzködő elme. Budapest. Vince Kiadó.

Buckingham, D. (2002): A gyermekkor halála után. Budapest. Helikon Kiadó.

Csíkszentmihályi Mihály (2010): Flow - Az áramlat - A tökéletes élmény pszichológiája. Budapest. Akadémiai Kiadó.

Demeter Kinga (szerk., 2006): A kompetencia. Kihívások és értelmezések. Budapest. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Dewey John (1912): Iskola és társadalom. Budapest. Lampel R. Kiadó.

ENSZ Gyermekjogi Egyezmény (1989) New York. http://www.hapn.hu/download.php?id=533 [2011. 08. 01.]

Glatz Ferenc (szerk., 1997): Gyermek a történelemben. História, 5–6.

Goleman, D. (1997): Érzelmi intelligencia. Budapest. Háttér Kiadó.

Golnhofer Erzsébet-Szabolcs Éva (1999): A gyermekkor kutatása új megközelí- tésben. Műhely, 5: 177.

Golnhofer Erzsébet-Szabolcs Éva (2005): Gyermekkor: nézőpontok, narratívák. Budapest. Eötvös József Könyvkiadó.

Jenks, C. (1996): Childhood. London New York. Routledge. doi: https://doi.org/10.4324/9780203129241

Kagan, S. (2004): Kooperatív tanulás. Budapest. Önkonet Kiadó.

Key, Ellen (1976): A gyermek évszázada. Budapest. Tankönyvkiadó.

Kluge, N. (2003): A gyermeklét antropológiája. Budapest. Animula Kiadó és Magánéleti Kultúra Alapítvány.

Mause, de Lloyd (1974): The History of Childhood. New York. The Psychohistory Press.

Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyermekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Nathan, A. Fox-Richard, J. Davidson (1984): The Psychobiology of Affective Development. New Jersey, London, Hillsdale. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Németh András-Ehrenhard Skiera (1999): Reformpedagógia és az iskola reformja. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Papert S. (1988): Észrengés. A gyermeki gondolkodás titkos útjai. Budapest. Számítástechnika-alkalmazási Vállalat.

Piaget, J. (1970): Válogatott tanulmányok. Budapest. Gondolat Kiadó.

Pollock, L. A. (1983): Forgotten Children: Parent-Child relations from 1500 to 1900. Cambridge. Cambridge University Press.

Postman, N. (1983): The Disappearance of Childhood. London. W. H: Allen. Prout, A. (2005): The Future of Childhood. London-New York. Routledge - Falmer.

Pukánszky Béla (szerk.) (2000): A gyermek évszázada. Budapest. Osiris Kiadó.

Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Budapest. Műszaki Könyvkiadó.

Roboz Pál (1948): A kisgyermek nevelése. Budapest. Hungária Könyvkiadó.

Szabolcs Éva (1998): Gyermekkor-történeti szempontok a pedagógiai szakirodalomban. Magyar Pedagógia, 3.

Szabolcs Éva (1999): Tartalomelemzés a gyermekkortörténet kutatásában. Budapest. Nemzeti Tankönyvkiadó.

Szabolcs Éva (2003): Gyermekkortörténet: Új elméleti megfontolások. In: Pukánszky Béla (szerk.): Két évszázad gyermekei. Budapest. Eötvös Kiadó. 11.

Tausz Katalin (2006): A gyermeki szükségletek. Budapest. MTA gyerekszegénység elleni program. http://www.gyerekesely.hu

Tomka Béla (2000): Családfejlődés a 20. századi Magyarországon és Nyugat-Európában. Budapest. Osiris Kiadó.

The Children's Society. http://www.childrenssociety.org.uk [2011. augusztus 15]

Vajda Zsuzsanna (1997): Viták a gyermekkor történeti kutatásában. Pszichológia, 3.

Vajda Zsuzsanna, Pukánszky Béla (szerk., 1998): A gyermekkor története. Szöveggyűjtemény. Budapest. Eötvös József Könyvkiadó.

Varga László (2006): A Kisdednevelés című folyóirat gyermekképe, avagy az engedelmesség pedagógiai dilemmái. Neveléstörténet, 6: 99–114.

Winn, M. (1990): Gyerekek gyermekkor nélkül. Budapest. Gondolat.

Zrinszky László (1992): A nevelés vége? Új Pedagógiai Szemle, 7-8:47–55.

Published

2011-06-30

Issue

Section

Nevelés - Képzés

How to Cite

The Smartest Investment. (2011). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 9(1-2), 205-218. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5273