Művészet és személyiség

Autores/as

  • Tibor Gáspárdy NYME Benedek Elek Pedagógiai Kar

Resumen

Rövid áttekintést szeretnék adni arról, miként alakult a kultúra és a gazdaság, a kultúra és a képzőművészet, valamint az ember és a képzőművészet viszonya az európai kultúrtörténetben. Tekintve, hogy az érzékeinkkel megtapasztalható materiális világ és a napjainkra megkerülhetetlen virtuális világ is elsősorban vizuális úton élhető át számunkra, a tanulmányban a vizuális nevelés kiemelt fontosságáról szeretnék szólni, illetve annak gondjairól, problémáiról. Úgy vélem, a művészettel való kapcsolat elmélyítése akár direkt, akár indirekt módon, hatás- fokához mérten csekély ráfordítás árán jelentősen hozzájárulna az életminőség színvonalának emelkedéséhez. A jelzett kérdéskörökben tett állításaimat és hipotéziseimet szeretném a Nyugat-magyarországi Egyetemen, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végzett kérdőíves kutatásaimmal is igazolni.

Referencias

AGB Nielsen médiakutató intézet felmérése 2011. Magyar Nemzet, 2011. március 12. 17.

B. Gelencsér Katalin (2001): A Művelődés szükséglete. In: Török József (szerk.): Funkciók és szerepek az ezredfordulón Csongrád Megyei Közművelődési Tanácsadó Központ Szeged. 63-77. [online] < URL: http://www.csongradamk.hu/pages/700/dload/kiadvany_pdf.pdf> [2011. március 30.]

Bodóczky István: A rajz, vizuális kultúra tantárgy helyzete és fejlesztési feladatai. Új Pedagógiai Szemle, 2002. 52. 10. sz [online] < URL: http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=2002-11-hk-bodoczky-rajz> [2011. március 30.] Czakó Gábor (2008): Isten családja. Cz. Simon Bt. Kiadása

Deszpot Gabriella : Képtelen keretben. Új Pedagógiai Szemle 2001. január 17-30. [online] < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/deszpot-gabriella> [2011. március 30.]

Európai Parlament 2009. március 24-i állásfoglalása a művészeti tanulmányokról az Európai Unióban [online] < URL: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:117E:0023:0026:HU:PDF> [2011. március 30.]

Huntington Samuel P. (2006) A civilizációk összecsapása es a világrend átalakulása. Európa Kiadó, Budapest.

Karikó Sándor (2006): A gazdaság és kultúra heterogenitása. In: Karikó Sándor (szerk.): Gazdaság és/vagy kultúra. Gondolat Kiadó, Budapest. 21.

Kárpáti Andrea (2001): Firkák, formák, figurák – a vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a kamaszkorig. Dialóg Campus Kiadó, Budapest

Strohner József: Társadalmi szerepek a vizuális kommunikáció folyamataiban és vizuális nevelés. Magyar Pedagógia 105/ 3. 2005. [online] < URL: http://www.magyarpedagogia.hu/document/Strohner_MP1053.pdf > [2011. március 30.]

Temesi Ferenc: Játék a karzatnak. Magyar Nemzet, 2009.január 24.

Publicado

2011-06-30

Número

Sección

Nevelés - Képzés

Cómo citar

Művészet és személyiség. (2011). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 9(1-2), 163-171. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5269