A pedagógiai tér minőségi dimenziói

Értelmezési lehetőségek – elmélet és gyakorlat

Autores/as

  • István Dániel Sanda

Resumen

A társadalom- és a kultúratudományok számára a TÉR társadalmi alkotásként jelenti a kutatás tárgyát, mely által a kultúráról és az identitásról alkotott fogalmainkat árnyalhatjuk. A tér mindenkor a hozzá társuló kulturális jelentések révén gondolható el. Felosztásának alapvető formái – a falu, a város, a régió vagy a nemzetállam – kulturális rendszerek termékei, melyek egyrészről elképzeléseket hoznak létre, másrészről konszenzusokat teremtenek az általuk meghatározott jelentésekről. Hogyan jelenik meg a tér fogalma és hogyan értelmezhető a pedagógia segédtudományaiban? Dolgozatomban a tér antropológiai és szociológiai értelmezése után az építészeti tértípusok alapján a pedagógiai tér minőségi dimenzióit szeretném ismertetni. Végül rámutatok az iskolai terek minőségi dimenzióinak gyakorlati jelentőségére.

Referencias

Bourdieau, P. (1979/1994): Raisons pratiques, Sur le théorie de l’action. Magyarul: Bourdieu, P. (2002): A gyakorlati észjárás. A társadalmi cselekvés elméletéről. Napvilág Kiadó, Budapest

Debuyst, F. (2005): A hely szelleme a keresztény építészetben. Bencés Kiadó, Pannonhalma

Eliade, M. (1987): A szent és a profán. Európa Könyvkiadó, Budapest

Eliot, T. S. Versei (1978) Lyra Mundi sorozat. Európa Könyvkiadó, Budapest. 87.

Gelléri Gábor (2002): A földrajzi fordulat. Térben gondolkodás a világ olvasására. Tér és Társadalom 2002/3. sz.

Habermas, J. (1999): A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Osiris Kiadó, Budapest

Hall, T. E. (1980): Rejtett dimenziók. Gondolat Kiadó, Budapest

Hamvas Béla (1988): Közös életrend. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kiadása, Budapest

Hamvas Béla (1988): Öt géniusz. „Életünk könyvek”. Magyar Írók Szövetsége Nyugat-Magyarországi Csoportja, Szombathely

Lefebvre, H: (1974): La Production de l’espace. Éditions Antrophos. Paris doi: https://doi.org/10.3406/homso.1974.1855

Löw, M. – Steets, S. – Stoetzer, S. (2007): Einführung in die Stadt- und Raumsoziologie. Verlag Barbara Budrich, Opladen & Farmington Hills

Mikonya György (2003): Kiút vagy tévút? Reformpedagógiai újítások a német internátusi nevelésben. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 112–115.

Nemes-Nagy József (1998): A tér a társadalomtudományban. Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület Kiadása. „Ember – Település – Régió”. Budapest

Németh András (2008): A néptanítói tudás konstrukciója az elemi népoktatás enciklopédiájában. Iskolakultúra. 18. 5–6. 86-103.

Rapoport, A. (1994): Spatial Organization and the Built Environment. In: Ingold, T. (szerk.): Companion Encyclopedia of Antropology, Culture and Social Life. Routledge, London.

Sanda István Dániel (2009): A pedagógiai terek vizsgálata. Különös tekintettel a XX. századi magyar iskolára. Doktori értekezés (kézirat). ELTE PPK, Budapest

Schneller István (2002): Az építészeti tér dimenziói. Librarius Kiadó, Kecskemét Weil, S. (1998): Ami személyes, és ami szent. Vigília Kiadó, Budapest

Publicado

2012-06-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

A pedagógiai tér minőségi dimenziói: Értelmezési lehetőségek – elmélet és gyakorlat. (2012). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 10(1-2), 144-158. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5185