Qualitative Dimensions of Educational Spaces

Interpretation Possibilities – Theory and Practice

Authors

  • István Dániel Sanda

Abstract

For social and cultural studies, space constitutes the subject of research as a social creation, by which we can shade our concepts of culture and identity. At all times, space can be conceptualised through the cultural meanings associated with it. Basic forms of its division – villages, cities, regions or nation states – are the result of cultural systems, which on one hand create concepts, and on the other hand create consensus about the meanings determined by them.
How does the concept of space appear and how can it be interpreted in the auxiliary disciplines of education?
In my paper, following the anthropological and sociological interpretations of space, I will present the qualitative dimensions of educational spaces based on architectural space-types. Finally, I will point out the practical importance of the qualitative dimensions of school spaces.

References

Bourdieau, P. (1979/1994): Raisons pratiques, Sur le théorie de l’action. Magyarul: Bourdieu, P. (2002): A gyakorlati észjárás. A társadalmi cselekvés elméletéről. Napvilág Kiadó, Budapest

Debuyst, F. (2005): A hely szelleme a keresztény építészetben. Bencés Kiadó, Pannonhalma

Eliade, M. (1987): A szent és a profán. Európa Könyvkiadó, Budapest

Eliot, T. S. Versei (1978) Lyra Mundi sorozat. Európa Könyvkiadó, Budapest. 87.

Gelléri Gábor (2002): A földrajzi fordulat. Térben gondolkodás a világ olvasására. Tér és Társadalom 2002/3. sz.

Habermas, J. (1999): A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Osiris Kiadó, Budapest

Hall, T. E. (1980): Rejtett dimenziók. Gondolat Kiadó, Budapest

Hamvas Béla (1988): Közös életrend. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kiadása, Budapest

Hamvas Béla (1988): Öt géniusz. „Életünk könyvek”. Magyar Írók Szövetsége Nyugat-Magyarországi Csoportja, Szombathely

Lefebvre, H: (1974): La Production de l’espace. Éditions Antrophos. Paris doi: https://doi.org/10.3406/homso.1974.1855

Löw, M. – Steets, S. – Stoetzer, S. (2007): Einführung in die Stadt- und Raumsoziologie. Verlag Barbara Budrich, Opladen & Farmington Hills

Mikonya György (2003): Kiút vagy tévút? Reformpedagógiai újítások a német internátusi nevelésben. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 112–115.

Nemes-Nagy József (1998): A tér a társadalomtudományban. Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület Kiadása. „Ember – Település – Régió”. Budapest

Németh András (2008): A néptanítói tudás konstrukciója az elemi népoktatás enciklopédiájában. Iskolakultúra. 18. 5–6. 86-103.

Rapoport, A. (1994): Spatial Organization and the Built Environment. In: Ingold, T. (szerk.): Companion Encyclopedia of Antropology, Culture and Social Life. Routledge, London.

Sanda István Dániel (2009): A pedagógiai terek vizsgálata. Különös tekintettel a XX. századi magyar iskolára. Doktori értekezés (kézirat). ELTE PPK, Budapest

Schneller István (2002): Az építészeti tér dimenziói. Librarius Kiadó, Kecskemét Weil, S. (1998): Ami személyes, és ami szent. Vigília Kiadó, Budapest

Published

2012-06-25

Issue

Section

Studies

How to Cite

Qualitative Dimensions of Educational Spaces: Interpretation Possibilities – Theory and Practice. (2012). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 10(1-2), 144-158. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5185