Qualitative Dimensions of Educational Spaces
Interpretation Possibilities – Theory and Practice
Abstract
For social and cultural studies, space constitutes the subject of research as a social creation, by which we can shade our concepts of culture and identity. At all times, space can be conceptualised through the cultural meanings associated with it. Basic forms of its division – villages, cities, regions or nation states – are the result of cultural systems, which on one hand create concepts, and on the other hand create consensus about the meanings determined by them.
How does the concept of space appear and how can it be interpreted in the auxiliary disciplines of education?
In my paper, following the anthropological and sociological interpretations of space, I will present the qualitative dimensions of educational spaces based on architectural space-types. Finally, I will point out the practical importance of the qualitative dimensions of school spaces.
References
Bourdieau, P. (1979/1994): Raisons pratiques, Sur le théorie de l’action. Magyarul: Bourdieu, P. (2002): A gyakorlati észjárás. A társadalmi cselekvés elméletéről. Napvilág Kiadó, Budapest
Debuyst, F. (2005): A hely szelleme a keresztény építészetben. Bencés Kiadó, Pannonhalma
Eliade, M. (1987): A szent és a profán. Európa Könyvkiadó, Budapest
Eliot, T. S. Versei (1978) Lyra Mundi sorozat. Európa Könyvkiadó, Budapest. 87.
Gelléri Gábor (2002): A földrajzi fordulat. Térben gondolkodás a világ olvasására. Tér és Társadalom 2002/3. sz.
Habermas, J. (1999): A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Osiris Kiadó, Budapest
Hall, T. E. (1980): Rejtett dimenziók. Gondolat Kiadó, Budapest
Hamvas Béla (1988): Közös életrend. Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár kiadása, Budapest
Hamvas Béla (1988): Öt géniusz. „Életünk könyvek”. Magyar Írók Szövetsége Nyugat-Magyarországi Csoportja, Szombathely
Lefebvre, H: (1974): La Production de l’espace. Éditions Antrophos. Paris doi: https://doi.org/10.3406/homso.1974.1855
Löw, M. – Steets, S. – Stoetzer, S. (2007): Einführung in die Stadt- und Raumsoziologie. Verlag Barbara Budrich, Opladen & Farmington Hills
Mikonya György (2003): Kiút vagy tévút? Reformpedagógiai újítások a német internátusi nevelésben. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 112–115.
Nemes-Nagy József (1998): A tér a társadalomtudományban. Hilscher Rezső Szociálpolitikai Egyesület Kiadása. „Ember – Település – Régió”. Budapest
Németh András (2008): A néptanítói tudás konstrukciója az elemi népoktatás enciklopédiájában. Iskolakultúra. 18. 5–6. 86-103.
Rapoport, A. (1994): Spatial Organization and the Built Environment. In: Ingold, T. (szerk.): Companion Encyclopedia of Antropology, Culture and Social Life. Routledge, London.
Sanda István Dániel (2009): A pedagógiai terek vizsgálata. Különös tekintettel a XX. századi magyar iskolára. Doktori értekezés (kézirat). ELTE PPK, Budapest
Schneller István (2002): Az építészeti tér dimenziói. Librarius Kiadó, Kecskemét Weil, S. (1998): Ami személyes, és ami szent. Vigília Kiadó, Budapest
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Sanda István Dániel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.