Soproni óvodapedagógus hallgatók felkészültségének vizsgálata a fogyatékossággal élő gyermekek együttnevelésére
Resumen
Az integráció kulcsfontosságú szereplője a (be)fogadó óvodapedagógus, akinek egyrészt szakmai, másrészt személyiségbeli követelményeknek kell megfelelnie. A tanulmány célja annak a megállapítása volt, hogy a ma végzett soproni óvodapedagógusok módszertani ismeretei elégségesek-e a fogyatékossággal élő gyermekek, ellátásához, neveléséhez.
A pedagógiai kutatások módszerei közül a dokumentumelemzés és az írásbeli kikérdezés segítségével kutattuk a fogyatékossággal élő gyermekek óvodai integrációját támogató tantárgyakat, tananyagokat. Továbbá milyen ismereteik, tapasztalataik vannak e témában, felkészültnek érzik- e magukat a fogyatékossággal élő gyermekek fogadására az óvodákban. A kiértékelt eredmények rávilágítanak olyan hiányosságokra, amelyek nagyobb hangsúlyt érdemelnének a képzés során, segítve az óvodapedagógus jelölteket a munkára való felkészülésben.
Referencias
Baloghné Bakk Adrienn – Bucsy Gellértné (2011): Az integrált testnevelés foglalkozások feltételeinek a vizsgálata. In: Barkóczy László – Hajdicsné Varga Katalin (szerk.): Nevelés és társadalom. Hagyomány és megújulás. Kaposvár, 2011. 57–66. p.
Benkő Zsuzsanna – Lippai László (2004): Kihagyott lépcsőfok? Egy óvodai együttnevelési projekt tanulságai. In: Új Pedagógiai Szemle, 2004. 54. évf. 10. sz., 109–120. p.
Berey Mária – Bernolák Dóra – Holcsikné Brummer Mária (2007): Mozgáskorlátozottak óvodai integrációja program. Minősített gyógypedagógiai program OKI, 2007.
Benczúr Miklósné (1997): Mozgásfogyatékos gyermek az óvodában. Bp., Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1997. 77 p.
Csányi Yvonne (2000): A speciális nevelési szükségletű gyermekek és fiatalok integrált nevelése- oktatása In: Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. Bp.: ELTE Bárczi G. Gyógypedagógiai. Főiskolai K., 2000. 377–408. p.
Duruczné Nagy Julianna (2005): Kiút-keresés az esélytelenségből. Pécs, Pécsi Tudományegyetem, 2005. 34 p.
Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE, Bárczi G. Gyógypedagógiai. Főiskolai K., 2000. 666 p.
Labáth Ferencné – Gilicze Zoltán - Kovács Erika (2008): Óvodai Nevelés Kompetenciaterület Educatio Kht. 2008. 52–79. p.
Réthy Endréné (2002): A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában. In: Magyar Pedagógia, 2002. 102.évf. 3. sz., 281–300 p.
Szabó Éva - Pető Ildikó (2003): Gondolatok a sérült gyerekek inklúziójáról. In: Új Pedagógiai Szemle. 2003. 53. évf. 7-8. sz. 177–182. p.
Spaller Árpád – Spaller Katalin (2006): Gyógypedagógiai ismeretek tára. Budapest: Tk., 2006. 419 p.
Vargáné Mező Lilla (2006): Inkluzív nevelés- az integrált oktatás jogi háttere. Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára. Bp.: SULINOVA, 2006. 58 p.
Az 1. számú melléklet a 2/2005. (III.1.) OM rendeletekhez A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2013 Baloghné Bakk Adrienn
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.