Examination of Preparedness For Integrating Children Living With Disabilities Among Students Trained to be Preschool Teachers in Sopron

Authors

  • Adrienn Baloghné Bakk

Abstract

The key character of integration is the receiving preschool teacher who is expected to meet personal as well as professional requirements. In this paper we aimed to establish whether the methodological knowledge of graduating preschool teachers is satisfactory to take care of and educate disabled children. Besides analysing documents, we used the method of written interviews and questionnaires to examine subjects supporting the integration of disabled children in kindergartens. We also examined the experiences and knowledge of students trained to be preschool teachers and whether these students consider themselves prepared for receiving disabled children in the kindergarten. Results of the research reveal some insufficiencies that should be given more emphasis during preschool teacher training, helping the candidates this way to prepare for their chosen profession.

References

Baloghné Bakk Adrienn – Bucsy Gellértné (2011): Az integrált testnevelés foglalkozások feltételeinek a vizsgálata. In: Barkóczy László – Hajdicsné Varga Katalin (szerk.): Nevelés és társadalom. Hagyomány és megújulás. Kaposvár, 2011. 57–66. p.

Benkő Zsuzsanna – Lippai László (2004): Kihagyott lépcsőfok? Egy óvodai együttnevelési projekt tanulságai. In: Új Pedagógiai Szemle, 2004. 54. évf. 10. sz., 109–120. p.

Berey Mária – Bernolák Dóra – Holcsikné Brummer Mária (2007): Mozgáskorlátozottak óvodai integrációja program. Minősített gyógypedagógiai program OKI, 2007.

Benczúr Miklósné (1997): Mozgásfogyatékos gyermek az óvodában. Bp., Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskola, 1997. 77 p.

Csányi Yvonne (2000): A speciális nevelési szükségletű gyermekek és fiatalok integrált nevelése- oktatása In: Illyés Sándor (szerk.): Gyógypedagógiai alapismeretek. Bp.: ELTE Bárczi G. Gyógypedagógiai. Főiskolai K., 2000. 377–408. p.

Duruczné Nagy Julianna (2005): Kiút-keresés az esélytelenségből. Pécs, Pécsi Tudományegyetem, 2005. 34 p.

Illyés Sándor (szerk.) (2000): Gyógypedagógiai alapismeretek. Budapest: ELTE, Bárczi G. Gyógypedagógiai. Főiskolai K., 2000. 666 p.

Labáth Ferencné – Gilicze Zoltán - Kovács Erika (2008): Óvodai Nevelés Kompetenciaterület Educatio Kht. 2008. 52–79. p.

Réthy Endréné (2002): A speciális szükségletű gyermekek nevelése, oktatása Európában. In: Magyar Pedagógia, 2002. 102.évf. 3. sz., 281–300 p.

Szabó Éva - Pető Ildikó (2003): Gondolatok a sérült gyerekek inklúziójáról. In: Új Pedagógiai Szemle. 2003. 53. évf. 7-8. sz. 177–182. p.

Spaller Árpád – Spaller Katalin (2006): Gyógypedagógiai ismeretek tára. Budapest: Tk., 2006. 419 p.

Vargáné Mező Lilla (2006): Inkluzív nevelés- az integrált oktatás jogi háttere. Kézikönyv a pedagógusképző intézmények számára. Bp.: SULINOVA, 2006. 58 p.

Az 1. számú melléklet a 2/2005. (III.1.) OM rendeletekhez A sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve.

Published

2013-12-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Examination of Preparedness For Integrating Children Living With Disabilities Among Students Trained to be Preschool Teachers in Sopron. (2013). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 11(1-4), 125-132. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5129