Pénz, pénz, pénz, avagy a fiatalok pénzügyi kultúrája

Autores/as

  • Andrea Hornyák

Resumen

A pénzügyi ku1túra kutatása az utóbbi években egyre nagyobb társadalmi elfogadottságot élvez. A szakirodalom kiemelten kezeli a fiatal korosztályt, hiszen pénzügyi döntéseik következményei nemcsak saját, hanem az egész társadalom életére jelentős hatással vannak. A nyugati társadalmak fiataljaira jellemző pénzügyi eladósodottság okainak feltárásával megelőzhetők a hazai fiatalok pénzügyi problémái. Meg kell találni azokat az eszközöket, módszereket, amelyekkel bővíteni lehet ennek a korosztálynak pénzügyi tájékozottságát. A különböző társadalmi közegben élő fiatalok nem indulnak egyenlő eséllyel a pénzügyi élet területén, ezért nagyon fontos azon alaptudás meghatározása és hozzájuk történő eljuttatása, amely segítheti őket a hatékony pénzügyi döntések meghozatalában.

Referencias

Bak, C., – Catasús, B., – Johed, G. (2013): Situating Financial Literacy, 2013. [online] [2013.08.02.] < URL http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-172678

Balázsné Lendvai M. (2013): A bankmarketing szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében. [PhD-értekezés] Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Széchenyi István Doktori Iskola, 2013. 198 p.

Borodich, S. – Deplazes, S. – Kardash, N. – Kovzik, A. (2010): Comparative analysis of the levels of financial literacy among students in the U.S., Belarus, and Japan. In: Journal of Economics and Economic Education Research, 2010. vol. 11., no 3, 71–86. p.

Ecoventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület – Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar 2011. Középiskolás diákok pénzügyi kultúrájának vizsgálata. Kutatási jelentés, 1–89. p.

Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról : kutatási jelentés (2013). (Összeáll. Béres Dániel et al.) Budapest : ÁSZ, 2013. 43 p.

Hira L. (2009): Financial Literacy in America: Opportunities and Challenges. Greater, In: Des Moines Committee. Des Moines, Iowa, April 8. 48 p.

Huston S. J. (2010): Measuring Financial Literacy In: Journal of Consumer Affairs, 2010. vol. 44,. no. 2., 296–316. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x

Husz I. – Szántó Z. (2011): Mi a pénzügyi kultúra? In: Meddig nyújtózkodjunk? : A magyar háztartások és vállalkozások pénzügyi kultúrájának változása a válság időszakában: Gazdaságszociológiai műhelytanulmányok, Bp. BCE Innovációs Központ Nonprofit Kft., 2011. 17–33. p.

Kovács I. – Mihály N. – Mészáros A. – Madarász I. (2013): A pénzzel kapcsolatos attitűd és különböző demográfiai változók kapcsolatának vizsgálata magyar egyetemi hallgatók mintáján. In: Közgazdasági Fórum, 2013. 16. évf. 1. sz. 69 p.

Kulcsár László – Kovácsné Henye L. (2011): Pénzügyi kultúra: kincs, ami nincs. Egy középiskolások körében végzett vizsgálat eredményei In: Új ifjúsági szemle: ifjúságelméleti folyóirat, 2011. 9. évf. 4. sz. 35–44. p.

Lusardi, A. – Mitchell, O. S. (2007): Baby Boomer Retirement Security: The Role of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth, In: Journal of Monetary Economics, 2007. vol. 54, no. 1, 205–224. p. doi: https://doi.org/10.1016/j.jmoneco.2006.12.001

Lusardi, A. – Mitchell, O.S. – Curto V. (2010): Financial Literacy among the Young. In: Journal of Consumer Affairs, 2010. vol. 44., no. 2, 358–380. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01173.x

MNB 2006. A 14–17, illetve a 18-30 évesek pénzügyi kultúrájának felmérése. In: Kutatási jelentés Budapest, 2006. szeptember 34–53. p.

Murphy A. J. (2005): Money, money, money: An exploratory study on the fi nancial literacy of black college students. In: College Student Journal, 2005. vol. 39, no. 3, 478–488. p.

OECD 2012. Economic Surveys: Hungary. [online] [2012.10.30.] < URL http://www.oecd–ilibrary.org/economics/oecd-economic-surveyshungary_19990529

Remund D. (2010): Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy, In: Journal of Consumer Affairs, 2010. vol. 44, no. 2, 276–295. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x

Samy, M. – Tawfik, H. – Huang, R. – Nagar, A K. (2008): Financial Literacy of Youth: A Sensitivity Analysis of the Determinants. In: International Journal of Economic Sciences and Applied Research, 2008. vol. 1, no. 1, 55–70. p.

Shim, S. – Card, N.A. – Xiao, J. J. – Serido, J. (2010): Financial socialization of first-year college students: The roles of parents, work, and education, In: Journal of Youth and Adolescence, 2010. vol. 39, no. 12, 1457–1470. p. doi: https://doi.org/10.1007/s10964-009-9432-x

Weberpals K. D. (2005): Bankmarketing und Jugend – Marketingmaßnahmen von Banken mit der Zielgruppe Jugendliche bis 28 Jahre unter besonderer Berücksichtigung der Sparkassen von Oberfranken und Unterfranken. Dissertation. Universität Kassel. [online] [2012.08.18.] < URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hebis:34-2780

Publicado

2013-12-28

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Pénz, pénz, pénz, avagy a fiatalok pénzügyi kultúrája. (2013). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 11(1-4), 35-47. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5123