Money, Money, Money: Financial Literacy of Youth
Abstract
Many studies have proven, that to recover from the economic crisis, the financial knowledge of the population needs to be broaden. This knowledge needs to be acquired already in school age, because today’s young are early forced to make economic decisions which will influence their future.
The European Commission considers the financial education high-priority towards the formation of the single market, accordingly it encourages the EU citizens to acquire standard financial knowledge. In our country beginning with the 1st of September 2013. in the new Ntional curriculum the economical and financial education is part of the developmental fields, and from the 9 key competences it belongs to the initiative and entrepreneurial skill issue. In my study – based on international examples – I try to demonstrate, that those students who live in countries where the state pays more attention and subsidy to financial education, will more likely absolve with a higher education in finance. This has a significant utility for the individual and also for the society.
References
Bak, C., – Catasús, B., – Johed, G. (2013): Situating Financial Literacy, 2013. [online] [2013.08.02.] < URL http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-172678
Balázsné Lendvai M. (2013): A bankmarketing szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében. [PhD-értekezés] Sopron: Nyugat-magyarországi Egyetem Széchenyi István Doktori Iskola, 2013. 198 p.
Borodich, S. – Deplazes, S. – Kardash, N. – Kovzik, A. (2010): Comparative analysis of the levels of financial literacy among students in the U.S., Belarus, and Japan. In: Journal of Economics and Economic Education Research, 2010. vol. 11., no 3, 71–86. p.
Ecoventio Kerekasztal Közhasznú Egyesület – Szegedi Tudományegyetem, Gazdaságtudományi Kar 2011. Középiskolás diákok pénzügyi kultúrájának vizsgálata. Kutatási jelentés, 1–89. p.
Felmérés a felsőoktatásban tanuló fiatalok pénzügyi kultúrájáról : kutatási jelentés (2013). (Összeáll. Béres Dániel et al.) Budapest : ÁSZ, 2013. 43 p.
Hira L. (2009): Financial Literacy in America: Opportunities and Challenges. Greater, In: Des Moines Committee. Des Moines, Iowa, April 8. 48 p.
Huston S. J. (2010): Measuring Financial Literacy In: Journal of Consumer Affairs, 2010. vol. 44,. no. 2., 296–316. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x
Husz I. – Szántó Z. (2011): Mi a pénzügyi kultúra? In: Meddig nyújtózkodjunk? : A magyar háztartások és vállalkozások pénzügyi kultúrájának változása a válság időszakában: Gazdaságszociológiai műhelytanulmányok, Bp. BCE Innovációs Központ Nonprofit Kft., 2011. 17–33. p.
Kovács I. – Mihály N. – Mészáros A. – Madarász I. (2013): A pénzzel kapcsolatos attitűd és különböző demográfiai változók kapcsolatának vizsgálata magyar egyetemi hallgatók mintáján. In: Közgazdasági Fórum, 2013. 16. évf. 1. sz. 69 p.
Kulcsár László – Kovácsné Henye L. (2011): Pénzügyi kultúra: kincs, ami nincs. Egy középiskolások körében végzett vizsgálat eredményei In: Új ifjúsági szemle: ifjúságelméleti folyóirat, 2011. 9. évf. 4. sz. 35–44. p.
Lusardi, A. – Mitchell, O. S. (2007): Baby Boomer Retirement Security: The Role of Planning, Financial Literacy, and Housing Wealth, In: Journal of Monetary Economics, 2007. vol. 54, no. 1, 205–224. p. doi: https://doi.org/10.1016/j.jmoneco.2006.12.001
Lusardi, A. – Mitchell, O.S. – Curto V. (2010): Financial Literacy among the Young. In: Journal of Consumer Affairs, 2010. vol. 44., no. 2, 358–380. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01173.x
MNB 2006. A 14–17, illetve a 18-30 évesek pénzügyi kultúrájának felmérése. In: Kutatási jelentés Budapest, 2006. szeptember 34–53. p.
Murphy A. J. (2005): Money, money, money: An exploratory study on the fi nancial literacy of black college students. In: College Student Journal, 2005. vol. 39, no. 3, 478–488. p.
OECD 2012. Economic Surveys: Hungary. [online] [2012.10.30.] < URL http://www.oecd–ilibrary.org/economics/oecd-economic-surveyshungary_19990529
Remund D. (2010): Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy, In: Journal of Consumer Affairs, 2010. vol. 44, no. 2, 276–295. p. doi: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x
Samy, M. – Tawfik, H. – Huang, R. – Nagar, A K. (2008): Financial Literacy of Youth: A Sensitivity Analysis of the Determinants. In: International Journal of Economic Sciences and Applied Research, 2008. vol. 1, no. 1, 55–70. p.
Shim, S. – Card, N.A. – Xiao, J. J. – Serido, J. (2010): Financial socialization of first-year college students: The roles of parents, work, and education, In: Journal of Youth and Adolescence, 2010. vol. 39, no. 12, 1457–1470. p. doi: https://doi.org/10.1007/s10964-009-9432-x
Weberpals K. D. (2005): Bankmarketing und Jugend – Marketingmaßnahmen von Banken mit der Zielgruppe Jugendliche bis 28 Jahre unter besonderer Berücksichtigung der Sparkassen von Oberfranken und Unterfranken. Dissertation. Universität Kassel. [online] [2012.08.18.] < URL http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hebis:34-2780
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Hornyák Andrea
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.