Mit keresnek a felnőttek az iskolapadban?

Autores/as

  • Zoltán Tőzsér Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar, Humán Tudományok Doktori Iskola, Nevelés és Művelődéstudományi Doktori Iskola, Debrecen

Resumen

A tanulmányban a felsőoktatási felnőttoktatás legfontosabb aktoraival, a részidős hallgatókkal foglalkozunk. A nem szokványos hallgatóként is aposztrofált részidős (levelező, esti és távoktatás tagozatos) hallgatók vizsgálata többek között azért érdekes és izgalmas, mert a 2000-es évek második felétől csökkent az ilyen típusú képzésekre járók létszáma. Éppen ezért, hogy megismerjük a részidős hallgatókat, empirikus adatfelvételt végeztünk az észak-alföldi régió két felsőoktatási intézményében (Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Főiskola) tanuló nem szokványos hallgatók körében (n=1.151). Ebben a tanulmányban azokat a tényezőket vesszük sorra, amelyek elvezették a felnőtteket az iskolapadba. A kutatás eredményei szerint a legerősebb részvételi motiváció az önmegvalósítás, amelyet a karrierépítés, a munkakeresés, a szociális szempontok miatti tanulás és végül a munkahelyi nyomás követ.

Referencias

Aslanian, Carol Bagdasarian (2001): Adult Students Today. New York : The College Board, 2001. 155 p.

Balázsovits Mónika–Kalocsainé Sánta Hajnalka (2006): Képzési igények a Pécsi Tudományegyetem levelező tagozatos hallgatói körében. In: Educatio, 2006, 21. évf. 4. sz. 828–836. p.

Balázsovits Mónika (2009): Felnőttek a felsőoktatásban. In: Forray R Katalin–Juhász Erika (szerk.): Non-formális – informális – autonóm tanulás. Debrecen : Debreceni Egyetem. 2009. 146–152. p.

Blaxter, Loraine–Dodd, Kate–Tight, Malcolm (1996): Mature student markets: An institutional case study In: Higher Education, 1996. vol. 31, no. 2, 187–203. p. doi: https://doi.org/10.1007/BF02390444

Bourgeois, Etienne–Duke, Chris–Guyot, Luc-Jean–Merril, Barbara (1999): The Adult University. [s. l.] : The Society for Research into Higher Education and Open University Press, 1999. 194 p.

Bourner, Tom–Reynolds A. With–Hamed, Mahmoud –Bernett, Ronald (1991): Part-time Students in their Experience of Higher Education. [s. l.] : The Society for Research into Higher Education and Open University Press, 1991. 146 p.

Bowl, Marion (2003): Non-tradional Entrants to Higher Education. ’They talk about people like me.’ [s. l.] : Trentham Books Limited, 2003. 186 p.

Castle, Jane–Munro, Kathy–Osman, Ruksana (2006): Opening and closing doors for adult learners in a South African university In: International Journal of Educational Development, 2006. vol. 26, no. 4, 363–372. p. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2005.09.005

Clark, Fiona–Anderson, Gary (1992): Benefits adults experience through participation in continuing higher education. In: Higher Education. 1992. vol. 24, no. 3, 379–390. p. doi: https://doi.org/10.1007/BF00128453

Courtney, Sean (1992): Why adults learn. Towards a theory of participation in adult education. London, New York : Routledge, 1992. 191 p.

Cross, K. Patricia (1981): Adults as Learners. Increasing Participation and Factilitating Learning. San-Francisco : Jossey-Bass Publishers, 1981. 326 p.

Crossan, Beth–Field, John–Gallacher, Jim–Merril, Barbara (2003): Understanding Participation in Learning for Non-traditional Adult Learners: learning careers and the construction of learning identities. In: British Journal of Sociology of Education. 2003. vol. 24, no. 1, 55–67. p. doi: https://doi.org/10.1080/01425690301907

Dominicé, Pierre (2000): Learning from our lives. Using educational biographie with adults. California : Jossey-Bass, 2000. 206 p.

Edwards, Richard–Sieminski, Sandi–Zeldin, David (1993, szerk.): Adult Learners, Education and Training. London, New York : Routledge, 1993. 286 p.

Elliot, Lazarte Dely–Brna, Paul (2009): ’I cannot study far from home’: non-traditional learners’ participation in degree education Journal of Further and Higher Education, 2009. vol. 33, no. 2, 105–117. doi: https://doi.org/10.1080/03098770902856645

Engler Ágnes–Feketei Ilona Dóra (2007): A motivációs hatások a levelező tagozat hallgatóinak tanulásában. In: Buda András–Kiss Endre (szerk.): Interdiszciplináris pedagógia és az eredményesség akadályai. Debrecen : Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete – Kiss Árpád Archívum Könyvtára, 2007. 48–57. p.

Engler Ágnes (2011): Kisgyermekes nők a felsőoktatásban. Budapest : Gondolat, 2011. 319 p.

Forray R Katalin–Kozma Tamás (2009): Felnőttek a felsőoktatásban In: Bíró Zsuzsanna Hanna (2011, szerk.): Az iskola térben, időben. Budapest : Új Mandátum Kiadó, 2009. 220–235. p.

Forray R Katalin (2008): Lakossági-társadalmi igények a felnőttek felsőfokú tovább tanulásában. Budapest. 2008. [online] Elektronikus kiad. Budapest : REAL – az MTA Könyvtárának Repozitóriuma [2010.12.05] < URL: http://real.mtak.hu/1754/1/47335_ZJ1.pdf

Forrester-Jones, Rachel–Hatzidimitriadou, Eleni (2006): Learning in the real world? Exploring widening participation student views concerning the ’fit’ between knowledge learnt and work practices. Assessment and Evaluation in Higher Education, 2006. vol. 31, no. 6, 611–624. p. doi: https://doi.org/10.1080/02602930600760181

Györgyi Zoltán (2003): Tanulás felnőttkorban. Budapest : Oktatáskutató Intézet, 2003. 48 p.

Györgyi Zoltán (2004): Tanul-e a magyar társadalom? In: Mayer József, Singer Péter (szerk.): A tanuló felnőtt – a felnőtt tanuló. Gyula : Felnőttoktatási Akadémia, 2004. 179 p.

Hardin, Jackson Carlotte (2008): Adult students in higher education: A portrait of transition New Directions for Higher Education, 2008. no. 144, 49–57. p. doi: https://doi.org/10.1002/he.325

Hatfield, M. Karen (2003): Funding Higher Education for Adult Students. In: New Directions for Student Services. 2003, vol. 102, no. 2, 27–34. p. doi: https://doi.org/10.1002/ss.86

Kalocsainé Sánta Hajnalka (2009): A lifelong – learning nemek szerinti jellemzői a Szent István Egyetem levelező tagozatos hallgatóinak körében. In: Karlovicz János Tibor (szerk.): Speciális kérdések és nézőpontok a felsőoktatásban. Budapest : Neveléstudományi Egyesület, 2009. 35–40. p.

Kasworm, C.–Pike, G. (1994): Adult Undergraduate Students: Evaluating the Appropriateness of a Traditional Model of Academic Performance. Research in Higher Education, 1994. vol. 35, no. 6. 689–710. p. doi: https://doi.org/10.1007/BF02497082

Kispálné Horváth Mária (2007): A felnőttek tanulási jellemzői I. In: Új Pedagógiai Szemle. 2007. 57. évf. 9. sz. 31–45. p.

Kispálné Horváth Mária (2007): A felnőttek tanulási jellemzői II. In: Új Pedagógia Szemle. 2007. 57. évf. 10. sz. 3–23. p.

Kóródi Márta (2006): Nem nappali tagozatos képzések a Debreceni Egyetemen. In: Educatio 14. évf. 4. sz. 818–828. p.

Malhotra, K. Naveen–Shapero, Morris, Sizoo, Steve–Munro, Tom (2007): Factor structure of deterrents to adult participation in higher education In: Journal of College Teaching and Learning. 2007. vol. 4. no. 12. 81–90. p. doi: https://doi.org/10.19030/tlc.v4i12.1515

Mark, Robin–Pouget, Mireille–Thomas, Edward (2004, szerk.:) Adults in Higher Education. Learning from Experience in the New Europe. Bern : Peter Lang AG., 2004. 512 p.

McGivney, Veronica (2004): Understanding persistence in adult learning. In: Open Learning, 2004. vol. 19, no. 1. 33–46. p. doi: https://doi.org/10.1080/0268051042000177836

Nagy Éva (2006): Társadalmi igények a felnőttek felsőfokú továbbtanulásában. In: Educatio, 2006. 14. évf. 4. sz. 836–842. p.

O’Donnel, L. Victoria–Tobbell, Jane (2007): The transition of adult students to higher education: Legitimate peripheral participation in a community of practice? In: Adult Education Quarterly, 2007. vol. 57, no. 4, 312–328.p. doi: https://doi.org/10.1177/0741713607302686

Osborne, Michael–Marks, Andrew–Turner, Eileen (2004): Becoming a mature student: How adult applicants weigh the advantages and disadvantages of higher education. In: Higher Education, 2004. vol. 48, no. 3, 291–315. p. doi: https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000035541.40952.ab

Richardson, E. T. John (1994): Mature Students in Higher Education: Academic Performance and Intellectual Ability. In: Higher Education. 1994, vol. 28, no. 3, 373–386. p. doi: https://doi.org/10.1007/BF01383723

Spitzer, T. M. (2000): Predictors of College Success: A Comparison on Traditional and Non-traditional Age Students. In: NASPA Journal, 2000. vol. 38, no. 1, 82–98. p. doi: https://doi.org/10.2202/1949-6605.1130

Szabó Edit (2009): Felnőttek a felsőoktatásban. A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar három szervezeti egységében tanuló levelezős hallgatók motivációjának, véleményének, tanulási szokásainak felmérése. Debrecen : Debreceni Egyetem. Andragógia és Művelődéstudományok Tanszék, 2009. (Kézirat)

Török Balázs (2006a): Az egész életen át tartó tanulás lakossági megkérdezés alapján. Budapest : Felsőoktatási Kutatóintézet Könyvtára, 2006. (Kézirat)

Török Balázs (2006b): Felnőttkori tanulás – célok és akadályok. In: Educatio. 2006. 14. évf. sz. 333–347. p.

Tőzsér Zoltán (2012): A „nem-tradicionális” hallgató. A nemzetközi szakirodalom tanulságai In: Iskolakultúra 2012. 22. évf. 1. sz. 89–94. p.

Tőzsér Zoltán (2013a): Intézményválasztási döntések a részidős hallgatók körében In: Iskolakultúra 2013. 23. évf. 7-8. szám. 84-101. p.

Tőzsér Zoltán (2013b): Részidős hallgatók a felsőoktatásban (Part-time Students in Higher Education) In: PedActa. 2013. 3. kötet, 2. szám. 1–15. p.

Tőzsér Zoltán (2014a): Akadályok a felnőttkori tanulásban In: Neveléstudomány 2014. (Megjelenés alatt.)

Tőzsér Zoltán (2014b): Ki fizeti a részidős hallgatók felsőoktatási tanulmányait? In: Educatio 2014. (Megjelenés alatt.)

Tőzsér Zoltán (2014c): Részidős hallgatók továbbtanulási tervei. In HuCER 2014 tanulmánykötet. (Megjelenés alatt.)

Yan-Fung, Mok–Tsz-Man, Kwong (1999): Social–Influence Factors and Motivations of Participation in Adult Higher Education. Education Journal, 1999. vol. 27, no. 2, 83–101.p.

Publicado

2014-06-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Mit keresnek a felnőttek az iskolapadban?. (2014). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 12(1-2), 57-72. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5104