Kreativitás és neuropedagógia
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2015.3-4.5Resumen
Korunk módszertani paradigmaváltása új kihívások elé állítja a pedagógusokat az anyanyelvi és a vizuális nevelés terén is. Írásomban olyan – a tehetséggondozás során alkalmazható – szövegfeldolgozó feladatsort tárok fel, melynek neuropedagógia-szemléletű módszertani ajánlásai a gyermeki idegrendszer kutatási eredményein alapulnak. Tanulmányom első részében érintem a tehetség fogalmát, összetevőit, az alkotó folyamathoz szükséges komplex kognitív készségeket mint tehetségfaktorokat, kiemelve a kreativitást. Ezt követően bemutatom a mese funkcióinak és motívumainak, valamint a vizuális tevékenységek gyakorlatainak neuropedagógiai vonatkozásait. A tanulmányt a nyelvi és vizuális kompetenciákat fejlesztő gyermekirodalmi szöveg feldolgozásával zárom, amely bemutatja a kreatív személyiséggé válás és az alkotó magatartás kialakulásának lehetőségeit.
Referencias
Bodóczky István (1998): Vizuális nevelés II. Feladatgyűjtemény és tanári kézikönyv a 7–12. évfolyamok számára. Budapest: Helikon Kiadó.
Gergencsik Eszter (1987): Kreativitás és közösség. Pszichológia – Nevelőknek. Budapest: Tankönyvkiadó.
Gyarmathy Éva (2006): A tehetség – Fogalma, összetevői, típusai és azonosítása. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Gyarmathy Éva (2007a): A tehetség. Háttere és gondozásának gyakorlata. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Gyarmathy Éva (2007b): Diszlexia. A specifikus tanulási zavar. Budapest: Lélekben Otthon Kiadó.
Janikovszky Éva (1976): A nagy zuhé. Budapest: Móra Könyvkiadó. 14. p.
Landau Erika (1976): A kreativitás pszichológiája. 2. kiadás. Budapest: Tankönyvkiadó.
Lázár Ervin (1995): A fába szorult hernyó. In: A Hétfejű Tündér. Budapest: Osiris Kiadó. 17–22. p.
Nahalka István (2002): Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Nagy L. János – Péntek János (2000): A kreatív nyelvhasználat és az iskola. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
Salamon Jenő (1983): Az értelmi fejlődés pszichológiája. Budapest: Gondolat Kiadó.
Siegel, Daniel – Pyne, Bryson Tina (2014): A gyermeki elme. Agyfejlődés, konfliktusok, támogató szülői stratégiák. Budapest: Ursus Libris.
Szőköl, István (2015): Quality management system in educational process. In. Gómez Chova, L. – López Martínez, I. – Candel Torres, I. (eds.): 8th International Conference of Educa- tion, Research and Innovation. Seville (Spain) : IATED Academy, pp. 7282-7285. ISBN 978-84-608-2657-6
Szőköl, I (2015): The Methods and the Ways of Pedagogical Evaluation. In Hájková, E. – Hasilová, K. (eds.): XXXIII. International Coloquium on the Management of Educational Process. Brno : Univerzita obrany, Fakulta vojenského leadershipu, p. 22. ISBN 978-80- 7231-995-4
Szőköl, I (2010): Differenciális tanítási módszer az IKT oktatásában. In Kovátsné Németh M. (eds.): V. Kárpát-medencei találkozó Apáczai emlékére. Győr: Magyar pedagógiai társaság, pp. 142-147. ISBN 978-963-7123-21-4
Varga László (2009): Gyermeklét a 21. században. In: Kállai Ernő – Kovács László (szerk.): Megismerés és elfogadás. (pp. 10–20.) Budapest: Nyitott Könyvműhely.
Varga László (2011): A legokosabb befektetés a jövőbe: a gyermeknevelés. Magiszter, 4. sz. 5–20. p.
Varga László (2015): Új tudomány születőben: Kisgyermekkori neuropedagógia. In: György Juhász, Ádám Nagy, Terézia Strédl, Anita Tóth-Bakos (szerk.): A Selye János Egyetem 2015-ös „Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban” Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötete. (pp. 11–18.) Komarno: Szlovákia: Selye János Egyetem.
Wechsler (1939): Az intelligencia fogalma.[online] http://mtk.bme.hu/anyag/ora/MV_6_w.pdf [2015. november 21.]
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2015 Detre Zsuzsa
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.