Training and Practice: Making the Match – Teacher training for CLIL at ELTE Faculty of Primary and Pre-School Education

Autores/as

  • Judit Kovács Eötvös Loránd University Faculty of Primary and Pre-School Education, Department of Foreign Language and Literature
  • Éva Trentinné Benkő Eötvös Loránd University Faculty of Primary and Pre-School Education, Department of Foreign Language and Literature

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.3.9

Resumen

CLIL module for kindergarten teachers was introduced in 2006 at ELTE Faculty of Primary and Pre-School Education, Budapest. For primary teacher trainees, a similar programme was launched a year later. While the kindergarten programme included two one-week-long practice periods in kindergarten, this opportunity was not made available for primary trainees. In order to make up for this shortfall, two tutors of the Department (the authors of the present study) developed and implemented a system according to which each primary teacher trainee can observe CLIL lessons as well as participate in post-lesson discussions in CLIL institutions. The article intends to introduce the CLIL training, the partner institutions and their English language programmes as well as share trainees’ feedback concerning the benefits they gained from these school visits.

Biografía del autor/a

  • Judit Kovács, Eötvös Loránd University Faculty of Primary and Pre-School Education, Department of Foreign Language and Literature

    dr., habil, Assistant professor
    dr.judit.kovacs@t-online.hu

  • Éva Trentinné Benkő, Eötvös Loránd University Faculty of Primary and Pre-School Education, Department of Foreign Language and Literature

    dr.; Senior lecturer
    tbenko.eva@gmail.com

Referencias

Bozzayné Kaáli, T. (2014). Egy gyermek – Két nyelv. One child – Two languages. A Százsszorszép Óvoda I. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 145–151.

Coyle, D., Hood, P. & Marsh, D. (2010). CLIL. Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009024549

Eurydice (2006). Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Brussels: European Commission.

Hierholcz, T. & Molnár A. (2014). Dióhéjban a Montessori-pedagógiáról a korai kétnyelvű nevelés tükrében. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 129–144.

Horváth, M. & Erdélyi, N. (2014). Manó-Világ Kétnyelvű Óvodai Program alkalmazása a magyar óvodapedagógia keretein belül. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 123–128.

Kovács, J. (2009). Magyar-angol kéttannyelvű tanító- és óvópedagógus-képzés az ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Karán. In: Kovács, J. & Márkus, É. (eds.). Kéttannyelvűség – pedagógusképzés, kutatás, oktatás. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 42–52.

Kovács, J. & Trentinné Benkő, É. (2014). The World at Their Feet. Children’s Early Competence in Two Languages through Education. Budapest: Eötvös József Kiadó.

Maljers, A., Marsh, D., & Wolff, D. (eds.) (2007). Windows on CLIL. Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight. Graz, European Platform for Dutch Education: European Centre for Modern Languages.

Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.) (2014). A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Marsh, D. & Langé, G. (eds.) (2000). Using Languages to Learn and Learning Languages to Use. An Introduction to Content and Language Integrated Learning for Parents and Young People. Jyväskylä: University of Jyväskylä.

Noé, Zs. (2014). Egy gyermek – Két nyelv. One child – Two languages. A Százszorszép Óvoda II. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 152–157.

Novotna J. & Hofmannova M. (2007). Czech Republic. In: Maljers, A., D. Marsh & D. Wolff (eds.): Windows on CLIL. Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight. European Platform for Dutch Education, European Centre for Modern Languages, Graz, 39–51.

Descargas

Publicado

2017-10-25

Número

Sección

Tanulmányok

Cómo citar

Training and Practice: Making the Match – Teacher training for CLIL at ELTE Faculty of Primary and Pre-School Education. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(3), 99-106. https://doi.org/10.17165/TP.2017.3.9