Training and Practice: Making the Match – Teacher training for CLIL at ELTE Faculty of Primary and Pre-School Education
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2017.3.9Abstract
CLIL module for kindergarten teachers was introduced in 2006 at ELTE Faculty of Primary and Pre-School Education, Budapest. For primary teacher trainees, a similar programme was launched a year later. While the kindergarten programme included two one-week-long practice periods in kindergarten, this opportunity was not made available for primary trainees. In order to make up for this shortfall, two tutors of the Department (the authors of the present study) developed and implemented a system according to which each primary teacher trainee can observe CLIL lessons as well as participate in post-lesson discussions in CLIL institutions. The article intends to introduce the CLIL training, the partner institutions and their English language programmes as well as share trainees’ feedback concerning the benefits they gained from these school visits.
References
Bozzayné Kaáli, T. (2014). Egy gyermek – Két nyelv. One child – Two languages. A Százsszorszép Óvoda I. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 145–151.
Coyle, D., Hood, P. & Marsh, D. (2010). CLIL. Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009024549
Eurydice (2006). Content and Language Integrated Learning (CLIL) at School in Europe. Brussels: European Commission.
Hierholcz, T. & Molnár A. (2014). Dióhéjban a Montessori-pedagógiáról a korai kétnyelvű nevelés tükrében. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 129–144.
Horváth, M. & Erdélyi, N. (2014). Manó-Világ Kétnyelvű Óvodai Program alkalmazása a magyar óvodapedagógia keretein belül. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 123–128.
Kovács, J. (2009). Magyar-angol kéttannyelvű tanító- és óvópedagógus-képzés az ELTE Tanító- és Óvóképző Főiskolai Karán. In: Kovács, J. & Márkus, É. (eds.). Kéttannyelvűség – pedagógusképzés, kutatás, oktatás. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest 42–52.
Kovács, J. & Trentinné Benkő, É. (2014). The World at Their Feet. Children’s Early Competence in Two Languages through Education. Budapest: Eötvös József Kiadó.
Maljers, A., Marsh, D., & Wolff, D. (eds.) (2007). Windows on CLIL. Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight. Graz, European Platform for Dutch Education: European Centre for Modern Languages.
Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.) (2014). A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.
Marsh, D. & Langé, G. (eds.) (2000). Using Languages to Learn and Learning Languages to Use. An Introduction to Content and Language Integrated Learning for Parents and Young People. Jyväskylä: University of Jyväskylä.
Noé, Zs. (2014). Egy gyermek – Két nyelv. One child – Two languages. A Százszorszép Óvoda II. In: Márkus, É. & Trentinné Benkő, É. (eds.): A korai idegen nyelvi fejlesztés elmélete és gyakorlata: Konferenciaelőadások és háttértanulmányok. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. 152–157.
Novotna J. & Hofmannova M. (2007). Czech Republic. In: Maljers, A., D. Marsh & D. Wolff (eds.): Windows on CLIL. Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight. European Platform for Dutch Education, European Centre for Modern Languages, Graz, 39–51.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Judit Kovács
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.