Számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés a hazai neveléstudományi PhD-képzésben

Autores/as

  • Kálmán Sántha Pannon Egyetem MFTK Neveléstudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.9

Resumen

A tanulmányban arra a kérdésre kerestünk választ, hogy a hazai neveléstudományi doktori képzésben lévő hallgatók miként vélekednek a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzésről, fókuszba helyezve a MAXQDA szoftvert. Az eredményeket a strukturált interjú módszerével, valamint a szövegkorpuszok kombinált kódolási logika alapján történő kódolása során tártuk fel. 109 kódolt egység, 34 különböző kód vezetett el a MAXQDA és a számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés gyenge pontjainak, erősségeinek feltáráshoz, valamint azon neveléstudományi kutatási területek illusztrálásához, ahol a hallgatók relevánsnak vélik a szoftverhasználatot.

Biografía del autor/a

  • Kálmán Sántha, Pannon Egyetem MFTK Neveléstudományi Intézet

    egyetemi docens
    santha.kalman1@gmail.com

Referencias

Agar, M. (1991). The right brain strikes back. In: Fielding, N. G. és Lee, R. M. (Ed.), Using computers in qualitative research. (pp.181−194). London: Sage.

Cisneros Puebla, C. A. és Davidson, J. (2012). Qualitative Computing and Qualitative Research: Addressing the Challenges of Technology and Globalization. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum Qualitative Social Research 13/2, [online] http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1202285. [2012. november 2.].

Corbin, J. és Strauss, A.(2015). A kvalitatív kutatás alapjai. Budapest: L’Harmattan Kiadó.

Dömsödy, A. (2014). A számítógéppel segített kvalitatív adatfeldolgozás néhány módszertani kérdése. In: Szabolcs, É. és Garai, I. (Ed.), Neveléstudományi kutatások közben. Válogatás doktori hallgatók munkáiból, (pp. 21−27), Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Fielding, N. és Lee, R. (1991). Using computers in qualitative research. London: Sage.

Lewins, A. és Silver, C. (2007). Using software in qualitative research: A step-by-step guide. London: Sage. DOI: https://doi.org/10.4135/9780857025012

Niedbalski, J. és Ślęzak, I. (2016). Computer Analysis of Qualitative Data in Literature and Research Performed by Polish Sociologists. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum Qualitative Social Research, Vol. 17 No. 3. [online] http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs160344. [2016. december 11.]. DOI: https://doi.org/10.17169/fqs-17.3.2477

Salmona, M. és Kaczynski, D. (2016). Don’t Blame the Software: Using Qualitative Data Analysis Software Successfully in Doctoral Research. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum Qualitative Social Research Vol. 17 No. 3. [online] http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs1603117. [2016. szeptember 14.].

Sántha, K. (2013). Multikódolt adatok kvalitatív elemzése. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Sántha, K. (2015). Trianguláció a pedagógiai kutatásban. Budapest: Eötvös József Könyvkiadó.

Sántha, K. (2016). Számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés: kurzustervezet a neveléstudományi képzések számára. In: Károly, K. és Homonnay, Z. (Ed): Kutatások és jó gyakorlatok a tanárképzés tudó műhelyeiből, (pp. 25−36), Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Seale, C. (2010). Using computers to analyse qualitative data. In: Silverman, D. (Ed.): Doing qualitative research, (pp.251–265), London: Sage.

Publicado

2017-06-26

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Számítógéppel támogatott kvalitatív adatelemzés a hazai neveléstudományi PhD-képzésben. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(1-2), 159-174. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.9