Esszészövegek tipográfiai elemzése

Autores/as

  • Károly Fülöp Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Nyelvtudományi Doktori Iskola, Alkalmazott nyelvészet program

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.7

Resumen

Az elmúlt félszáz évben számos tanulmány született a hazai fogalmazástanítás nehézségeiről, újra és újra megfogalmazva az évtizedek óta ismert problémákat a köznevelés valamennyi szintjén. A szerző most egyetemi hallgatók esszéit vizsgálja: az ELTE tanár szakos hallgatóinak azonos témájú, az anyanyelvi kritériumvizsgára felkészítő szemináriumi dolgozatait tipográfiai szempontból értékeli, rámutatva, hogy – bár a szövegalkotás tudatossága már a margó- és bekezdéshasználatban is tükröződik – a kiírt íráskészség pusztán ezen a téren is elmarad az optimálistól, és a korai fejlesztés hiányosságait őrzi. A tanulmány egy nagyobb, felnőttek írásstratégiáira irányuló kutatás része. Összefoglalja a kutatás eddigi eredményeit, az empirikus vizsgálat adataiból nyert következtetéseket, célja pedig a feltárt eredményekkel segíteni a fogalmazástanítás napi gyakorlatában használható fejlesztési tervek megalkotását.

Biografía del autor/a

  • Károly Fülöp, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Nyelvtudományi Doktori Iskola, Alkalmazott nyelvészet program

    PhD-hallgató
    fulopkarolyj@gmail.com

Referencias

Csapó, B. (szerk.) (2009). Mérlegen a magyar iskola. Budapest: Tankönyvkiadó.

Fülöp, K. (2017). Esszészövegek kvantitatív elemzése. Anyanyelv-pedagógia 2. (Megjelenés alatt) DOI: https://doi.org/10.21030/anyp.2017.2.3

Horváth, Zs. (1998). A fogalmazás vizsgálata. In: Anyanyelvi tudástérkép. Mérés – Értékelés – Vizsga 4. Középiskolai tantárgyi feladatbankok III, (pp. 155–217). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.

Kádárné Fülöp, J. (1990). Hogyan írnak a tizenévesek? Az IEA-fogalmazásvizsgálat Magyarországon. Budapest: Akadémiai Kiadó

Kegyesné Szekeres, E. (2008). Általános Iskolás fiúk és lányok fogalmazásainak gender-szempontú kvantitatív és kvalitatív vizsgálata. Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények, Miskolc. 3. évf. 1. sz. pp. 107–121.

Molnár, E. K. (2000). A fogalmazási képesség fejlődésének mérése. Iskolakultúra 8. pp. 49–59.

Molnár, E. K. (2009a.) Anyanyelv – az írásbeli szövegalkotás példája. [online] http://www.econ.core.hu/file/download/ktik/ktik12_15_anyanyelv.pdf [2017. január 10.]

Molnár, E. K. (2009b). Az írásbeli szövegalkotás funkciója és hatékonysága magyar egyetemista diákok dolgozatainak szövegeiben. Anyanyelv-pedagógia 1. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=138 [2017. január 10.]

Molnár, E. K. – Nagy, Zs. (2012). Anyanyelvi tudásszintmérések és képességvizsgálatok. In: Csapó, B. (szerk.): Mérlegen a magyar iskola. (pp. 191–240). Budapest: Tankönyvkiadó.

Nagy, Zs. (2009). 17 éves tanulók szövegalkotási képessége és szövegekre vonatkozó ítéletei. Iskolakultúra 11. pp. 19–31.

Orosz, S. (1972). A fogalmazástechnika mérésmetodikai problémái és országos színvonala. Budapest: Tankönyvkiadó.

Szilassy, E. (2012). Az írás és a fogalmazásjavítás stratégiái. Anyanyelv-pedagógia 1. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=357 [2016. december 2.]

Publicado

2017-06-26

Número

Sección

Képzés és Gyakorlat

Cómo citar

Esszészövegek tipográfiai elemzése. (2017). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 15(1-2), 123-134. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.7