Typographical characters of university students’ essays

Authors

  • Károly Fülöp Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Nyelvtudományi Doktori Iskola, Alkalmazott nyelvészet program

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.7

Abstract

In the last fifty years numerous studies were born about the difficulties of the national teaching of writing, have been registered again and again for decades known problems at all levels of public education. The author now examines essays of university students: he will assess Eötvös Loránd University seminar papers of native speaker criterion exam from typographical aspects, pointing out that although awareness of editing has been reflected in the use of margins and paragraphs, writing purely in this field is less than optimal, and preserves the shortcomings of early development. This study is part of a larger research on adults’ writing strategy. The introduction summarizes the results of the research so far, the conclusions have been obtained from quantitative indicators, and the results can be used to help the development plans on the daily practice of teaching writing compositions.

Author Biography

  • Károly Fülöp, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar, Nyelvtudományi Doktori Iskola, Alkalmazott nyelvészet program

    fulopkarolyj@gmail.com

References

Csapó, B. (szerk.) (2009). Mérlegen a magyar iskola. Budapest: Tankönyvkiadó.

Fülöp, K. (2017). Esszészövegek kvantitatív elemzése. Anyanyelv-pedagógia 2. (Megjelenés alatt) DOI: https://doi.org/10.21030/anyp.2017.2.3

Horváth, Zs. (1998). A fogalmazás vizsgálata. In: Anyanyelvi tudástérkép. Mérés – Értékelés – Vizsga 4. Középiskolai tantárgyi feladatbankok III, (pp. 155–217). Budapest: Országos Közoktatási Intézet.

Kádárné Fülöp, J. (1990). Hogyan írnak a tizenévesek? Az IEA-fogalmazásvizsgálat Magyarországon. Budapest: Akadémiai Kiadó

Kegyesné Szekeres, E. (2008). Általános Iskolás fiúk és lányok fogalmazásainak gender-szempontú kvantitatív és kvalitatív vizsgálata. Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények, Miskolc. 3. évf. 1. sz. pp. 107–121.

Molnár, E. K. (2000). A fogalmazási képesség fejlődésének mérése. Iskolakultúra 8. pp. 49–59.

Molnár, E. K. (2009a.) Anyanyelv – az írásbeli szövegalkotás példája. [online] http://www.econ.core.hu/file/download/ktik/ktik12_15_anyanyelv.pdf [2017. január 10.]

Molnár, E. K. (2009b). Az írásbeli szövegalkotás funkciója és hatékonysága magyar egyetemista diákok dolgozatainak szövegeiben. Anyanyelv-pedagógia 1. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=138 [2017. január 10.]

Molnár, E. K. – Nagy, Zs. (2012). Anyanyelvi tudásszintmérések és képességvizsgálatok. In: Csapó, B. (szerk.): Mérlegen a magyar iskola. (pp. 191–240). Budapest: Tankönyvkiadó.

Nagy, Zs. (2009). 17 éves tanulók szövegalkotási képessége és szövegekre vonatkozó ítéletei. Iskolakultúra 11. pp. 19–31.

Orosz, S. (1972). A fogalmazástechnika mérésmetodikai problémái és országos színvonala. Budapest: Tankönyvkiadó.

Szilassy, E. (2012). Az írás és a fogalmazásjavítás stratégiái. Anyanyelv-pedagógia 1. [online] http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=357 [2016. december 2.]

Published

2017-06-26

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Typographical characters of university students’ essays. (2017). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 15(1-2), 123-134. https://doi.org/10.17165/TP.2017.1-2.7