Az iskolai közösségi szolgálat mint az érettségire készülő tanulók pályaorientációs támogatásának egyik esélye
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2022.3-4.5-15Palabras clave:
iskolai közösségi szolgálat, pályaorientáció, önismeret fejlesztése, pedagógiai feldolgozásResumen
Az életpályán a kellő érettséget feltételező első igazán nagy döntés a középiskolából való továbblépés kérdése. (Az általános iskolai pályaválasztás során a tanulók pályaválasztási éretlensége miatt a szülők szerepe jellemzően kiemelt hangsúlyt kap.) Ennek előkészítéséhez kiváló lehetőséget nyújt az iskolai közösségi szolgálat (továbbiakban: IKSZ), melynek megfogalmazott céljai között a tanulók szociális képességfejlesztése és érzékenyítése mellett megjelenik a tanulók pályaorientációjának a támogatása is. Valamennyi ezzel összefüggő tapasztalat azt mutatja, hogy ez a téma méltatlanul háttérbe szorul. Tanulmányunkban arra vállalkozunk, hogy néhány példán keresztül bemutassuk, hogyan lehet a pályaorientáció oldaláról közelíteni a szolgálat tapasztalataihoz és kiaknázni azokat az önismeret fejlesztésére vonatkozó lehetőségeket, melyek a program során gyakran kihasználatlanul maradnak.
Referencias
Báthory, Z. (1992). Tanulók, iskolák – különbségek. Tankönyvkiadó.
Bodó, M. (2014). A közösségi szolgálat 2011-es bevezetése és tanulságai. Új Pedagógiai Szemle, 64(3-4), 47–68. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: link [2023. 03. 09.]
Bodó, M. (2016). A pedagógusszerep és az Iskolai Közösségi Szolgálat. Kapocs, 15(69), 3–14. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/iskolai_kozos-segi_szol¬galat/szakirodalom/bodo_marton_a_pedagogusszerep_es_az_iksz.pdf
Bodó, M., Markos, V., Mézes, J., Sárosi, T., & Szalóki, M. (2017). Az Iskolai Közösségi Szolgálat a 9. és 12. évfolyamos diákok véleménye tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 67(9–10), 41–71. Letöltés dátuma: 2023.01.24. forrás: https://epa.oszk.hu/00000/00035/00183/pdf/EPA00035_upsz_2017_09-10_041-071.pdf
Bodó, M., Matolcsi, Zs., & Rácsok, B. (2018). Kézikönyv az iskolai közösségi szolgálat sikeres megvalósításához. Eger: Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. [Elektronikus kiad.] Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: link
Borbély-Pecze, T. B., Suhajda, Cs. J., Kenderfi, M., Tajtiné Lesó, Gy., & Juhász, Á. (2020). Pályakonst-rukció és pályaalkalmasság – Egyazon életpálya két olvasata. Új Pedagógiai Szemle, 70(9–10), 13–33. Letöltés dátuma: 2023.01.24. forrás: http://upszonline.hu/index.php?article=700910007
Kenderfi, M. (2019). A pályaorientáció elmélete és gyakorlata hazánkban. Munkaügyi Szemle, 62(4), 52–61. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: https://www.munkaugyiszemle.hu/palyaorientacio-elmelete-es-gyakorlata-hazankban
Kenderfi, M., & Federics, I. (2022). A gödöllői pályaorientációs tanárképzés modellje. A pályaépítés iskolája. In: Tajtiné Lesó, Gy. (Ed.), Pályaorientáció, mint pedagógiai folyamat egy projekt szemszögéből, (pp. 88–97). [Elektronikus kiad.] Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat. Letöltés dátuma: 2023.01.24. forrás: https://palyavalasztas.hmpedszakszolgalat.hu/wp-content/uploads/2022/04/tanulany-web.pdf
Markos, V. (2016). A nyíregyházi középiskolás diákok iskolai közösségi szolgálattal kapcsolatos tapasztalatainak vizsgálata. Párbeszéd: Szociális Munka Folyóirat, 3(4), 1–14. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: https://ojs.lib.unideb.hu/parbeszed/article/view/5913
Matolcsi, Zs. (2013). Iskolai közösségi szolgálat, mint pedagógiai eszköz. Neveléstudomány, 1(4), 70–83. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: http://nevelestudomany.elte.hu/down¬loads/2013/neve-lestudo¬many_2013_4_70-83.pdf
Országgyűlés (2011). 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, (2011). Letöltés dátuma: 2023. 02. 18. forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv
Országgyűlés (2012). 1068/2012. (III. 20.) Kormány határozat a Nemzeti Önkéntes Stratégia 2012–2020 elfogadásáról és a végrehajtásához szükséges középtávú feladatokról. Nemzeti Jogszabálytár, Letöltés dátuma: 2023. 02. 18. forrás: https://njt.hu/jogszabaly/2012-1068-30-22.1
Szilágyi, K. (2004). A pályaorientáció aktuális kérdései Magyarországon. Pályaív 2004, (pp. 82–85). Dél-alföldi Regionális Pályaválasztási és Pályaorientációs Tanácsadó Hálózat.
Szilágyi, K. (2015). Munka-pályatanácsadás mint professzió. Kollégium Kft.
Szilágyi, K., & Völgyesy, P. (1996). Pályaorientáció. GATE. GTK. Tanárképző Intézet.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2022 Kenderfi Miklós
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.