School community service as one opportunity for career orientation support for students preparing for graduation
DOI:
https://doi.org/10.17165/tp.2022.3-4.5-15Keywords:
service-learning centres, career guidance, self-awareness development, pedagogical processingAbstract
The first really big decision in the course of life, which presupposes sufficient maturity, is the question of choosing a career after leaving secondary school. (The role of parents is typically emphasised in the career choice process after graduating from elementary school, due to the immaturity of students,) Service-learning centres (hereinafter referred to as 'SLC') offer an excellent opportunity to prepare for this, and their stated aims include not only the development and sensitisation of students' social skills but also support for career guidance. All the experience gained in this context shows that this topic is undeservedly neglected. In this study, we are trying to show, through a few examples, how to approach SLC from its guidance aspect and make use of the opportunities that are often left unexploited in the programme.
References
Báthory, Z. (1992). Tanulók, iskolák – különbségek. Tankönyvkiadó.
Bodó, M. (2014). A közösségi szolgálat 2011-es bevezetése és tanulságai. Új Pedagógiai Szemle, 64(3-4), 47–68. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: link [2023. 03. 09.]
Bodó, M. (2016). A pedagógusszerep és az Iskolai Közösségi Szolgálat. Kapocs, 15(69), 3–14. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/iskolai_kozos-segi_szol¬galat/szakirodalom/bodo_marton_a_pedagogusszerep_es_az_iksz.pdf
Bodó, M., Markos, V., Mézes, J., Sárosi, T., & Szalóki, M. (2017). Az Iskolai Közösségi Szolgálat a 9. és 12. évfolyamos diákok véleménye tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 67(9–10), 41–71. Letöltés dátuma: 2023.01.24. forrás: https://epa.oszk.hu/00000/00035/00183/pdf/EPA00035_upsz_2017_09-10_041-071.pdf
Bodó, M., Matolcsi, Zs., & Rácsok, B. (2018). Kézikönyv az iskolai közösségi szolgálat sikeres megvalósításához. Eger: Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet. [Elektronikus kiad.] Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: link
Borbély-Pecze, T. B., Suhajda, Cs. J., Kenderfi, M., Tajtiné Lesó, Gy., & Juhász, Á. (2020). Pályakonst-rukció és pályaalkalmasság – Egyazon életpálya két olvasata. Új Pedagógiai Szemle, 70(9–10), 13–33. Letöltés dátuma: 2023.01.24. forrás: http://upszonline.hu/index.php?article=700910007
Kenderfi, M. (2019). A pályaorientáció elmélete és gyakorlata hazánkban. Munkaügyi Szemle, 62(4), 52–61. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: https://www.munkaugyiszemle.hu/palyaorientacio-elmelete-es-gyakorlata-hazankban
Kenderfi, M., & Federics, I. (2022). A gödöllői pályaorientációs tanárképzés modellje. A pályaépítés iskolája. In: Tajtiné Lesó, Gy. (Ed.), Pályaorientáció, mint pedagógiai folyamat egy projekt szemszögéből, (pp. 88–97). [Elektronikus kiad.] Heves Megyei Pedagógiai Szakszolgálat. Letöltés dátuma: 2023.01.24. forrás: https://palyavalasztas.hmpedszakszolgalat.hu/wp-content/uploads/2022/04/tanulany-web.pdf
Markos, V. (2016). A nyíregyházi középiskolás diákok iskolai közösségi szolgálattal kapcsolatos tapasztalatainak vizsgálata. Párbeszéd: Szociális Munka Folyóirat, 3(4), 1–14. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: https://ojs.lib.unideb.hu/parbeszed/article/view/5913
Matolcsi, Zs. (2013). Iskolai közösségi szolgálat, mint pedagógiai eszköz. Neveléstudomány, 1(4), 70–83. Letöltés dátuma: 2023. 01. 24. forrás: http://nevelestudomany.elte.hu/down¬loads/2013/neve-lestudo¬many_2013_4_70-83.pdf
Országgyűlés (2011). 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről, (2011). Letöltés dátuma: 2023. 02. 18. forrás: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1100190.tv
Országgyűlés (2012). 1068/2012. (III. 20.) Kormány határozat a Nemzeti Önkéntes Stratégia 2012–2020 elfogadásáról és a végrehajtásához szükséges középtávú feladatokról. Nemzeti Jogszabálytár, Letöltés dátuma: 2023. 02. 18. forrás: https://njt.hu/jogszabaly/2012-1068-30-22.1
Szilágyi, K. (2004). A pályaorientáció aktuális kérdései Magyarországon. Pályaív 2004, (pp. 82–85). Dél-alföldi Regionális Pályaválasztási és Pályaorientációs Tanácsadó Hálózat.
Szilágyi, K. (2015). Munka-pályatanácsadás mint professzió. Kollégium Kft.
Szilágyi, K., & Völgyesy, P. (1996). Pályaorientáció. GATE. GTK. Tanárképző Intézet.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kenderfi Miklós
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.