A testnevelésórák hatékonyságának mérése általános iskolás tanulók körében az atlétika tanítási egység alatt

Autores/as

  • Szabina Fodor Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar
  • István Zsámbok Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.11

Resumen

 A testnevelés és sport műveltségterületet választó tanító atlétikai egységet is fog tanítani az iskolában. Az atlétika a testnevelés részét képezi, ágai a természetes mozgáskészségeken alapulnak. Mozgásanyaga által meghatározható az egyén motoros képességszintje, következtetni lehet a tanulók edzettségére, fizikai és egészségi állapotára. Az egészséges életmódra való nevelés fontos szerepet játszik a felnövekvő nemzedék életében. Ahhoz, hogy az iskolai testnevelésben az oktató-nevelő munka hatékonyságát növelni tudjuk, érdemes keresni azokat a fejlesztési lehetőségeket, melyek elősegíthetik a jövőbeli eredményességet. A testnevelésórákon a te- vékenységek differenciálását, egyéni sajátosságokat figyelembe vevő stratégia kiépítését kell megtervezni. Célunk, hogy az iskolai testnevelésórákon a tanulók tevékenységének hatékonysága megfeleljen egyéni edzettségi szintjüknek, hogy ezáltal minél pozitívabb élettani hatás legyen elérhető. A kutatás/közlemény az EFOP-3.6.1-16-2016-00007 számú projekt támogatásával készült.

Biografía del autor/a

  • Szabina Fodor, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

    egyetemi hallgató
    fodor.szabina96@gmail.com

  • István Zsámbok, Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

    egyetemi hallgató
    istvanzsambok@gmail.com

Referencias

Arday, L. - Tihanyiné Hős, Á. (2015). Kézikönyv alsó tagozatos testnevelés tanításához. Budapest: ELTE Eötvös József Könyvkiadó.

Báthory, Z. - Falus, I. (Ed.) (1997). Pedagógiai Lexikon I. Budapest: Keraban Kiadó.

Bencéné Fekete, A. (2012). Egésznapos iskola - mit várnak a szülők? Képzés És Gyakorlat, 10 évf. 1-2. sz. pp. 3-15.

Biddis, E. - Irwin, J. (2010). Active video games to promote physical activity in children and youth: a systematic review. Arch Pediatr Adolesc Med., 164(7), pp. 664-672. DOI: https://doi.org/10.1001/archpediatrics.2010.104

Bíró, M. (2015). A testnevelés aktuális kérdései. In.: Révész, L. - Csányi, T. (Ed.), Tudományos alapok a testnevelés tanításához. I. kötet: Szemelvények a testnevelés, a testmozgás és az iskolai sport tárgyköréből. Társdalom- természet- és orvostudományi nézőpontok, (pp. 105-136.) Budapest: Magyar Diáksport Szövetség.

Boronyai, Z. - Kovács, K. - Csányi, T. (2014). A taktikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségei a játékoktatásban. Budapest: Magyar Diáksport Szövetség.

Cziberéné Nohel, G. (2013). Testnevelés tantárgy-pedagógia 1. [online] http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Testneveles/index.html [2018. június 22.]

Fiorentino, L. - Castelli, D. (2005). Creating a virtual gymnasium. Journal of Physical education, Recreation and Dance. 75. évf. 8. sz. pp. 16-18. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2005.10608231

Hamar, P. (2012). MindenNATos testnevelés. Új Pedagógiai Szemle 62. évf. 11-12. sz. pp. 87-97.

Kiss, Z. - Szabó, E. (2015). Tanítójelöltek testnevelés tantárggyal kapcsolatos véleményének vizsgálata. In: Nagyházi Bernadette (Ed.), IX. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia: Nevelés és tudomány, neveléstudomány a 21. században. Tanulmánykötet. (pp. 424-430.) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar; Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar.

Lieberman, D. A. (1997). Interactive video games for health promotion: Effects on knowledge, self-efficacy, social support, and health. In R. L. Street, Jr., W. R. Gold, & T. R. Manning (Eds.), LEA's communication series. Health promotion and interactive technology: Theoretical applications and future directions (pp. 103-120). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203811047

McKenzie, T. L. - Simon, J. M. - Sallis, J. F. - Conway, T. L. (2000). Student activity levels, lesson context, and teacher behavior during middle school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71. évf. 3. sz. pp. 249-259. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608905

M. Nádasi, M. (1986). Egészség és differenciáltság a tanítási órán. Budapest: Tankönyvkiadó vállalat.

Müller, A. - Rácz, I. (2011). Aerobic és Fitness irányzatok. Budapest, Pécs: Dialóg Campus Kiadó.

Nagy, Zs. - Müller, A. - Bácsné, É. -Bíró, M. -Pusztai, G. (2017). A differenciálás mérése a testnevelésben az atlétika tanítási egysége alatt. Képzés és Gyakorlat, 15. évf. 4. sz. pp. 147-162. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.14

Nemzeti Alaptanterv (2012). Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar közlöny, 2012. 66. sz.

Papastergiou, M. (2009). Exploring the Potential of Computer and Video Games for Health and Physical Activity Education: A Literature Review. [online] Computers & Education, 53 (3), pp. 603-622. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.04.001

Rink, J. E. - Hall, T. J. (2008). Research on effective teaching in elementary school physical education. The Elementary School Journal, 108. évf. 3. sz. pp. 207-218. DOI: https://doi.org/10.1086/529103

Simon, I. Á. - Kajtár, G. (2013). A gyógytestnevelő nevelői szerepének változása az új felsőoktatási képzési struktúra hatására. In.: Bárdosi, J. - Kis-Tóth, L. - Racskó, R. (Ed.), Változó életformák - Régi és új tanulási környezetek. XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Eger: Líceum Kiadó.

Szerb, Gy. (2001). A jövő sportja a középiskolában (diákpentatlon). Új Pedagógiai Szemle. 51. évf. 1. sz. pp 164-167. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00045/2001-01-mh-szerb-jovo.html [2018.április 11.]

Slingerland, M. - Borghouts, L. (2011). Direct and indirect influence of physical education-based interventions on physical activity: A review. Journal of Physical Activity and Health, 8(6.) pp. 866-878. DOI: https://doi.org/10.1123/jpah.8.6.866

Szabó E. - Keresztesi K. - Farmosi I. - Gaál S. (2010). Percentilis értékek alkalmazása 7-9 éves gyermekek testi fejlettségének és motoros teljesítményének vizsgálatában. Kalokagathia, 47-48. 2009/4-2010/1 pp. 36-47.

Trout, J. - Christie, B. (2007). Interactive video game sin physical Education. The Journal of Physical Education and Recreation and Dance. 78. évf. 5. sz. pp. 29-45. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2007.10598021

WHO (2010). The World Health Report. [online] forrás [2018. június 11.]

Woods, M. - Karp, G. - Goc, H. - Perlman, D. (2008). Physical educators' technology compe- tencies and sage. Physical Educator: a magazine forthe profession, 65.évf. 2. sz. pp. 82-99. [online] forrás [2018. június 11.]

Publicado

2018-12-20

Número

Sección

Hallgatói kutatások

Cómo citar

A testnevelésórák hatékonyságának mérése általános iskolás tanulók körében az atlétika tanítási egység alatt. (2018). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 16(4), 111-121. https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.11