Measuring the efficiency of physical education among primary school students during learning athletics
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2018.4.11Abstract
A teacher specialized in physical education and sports is going to teach athletics in school as well. Athletics is a part of physical education and its divisions are based on natural movements and capabilities. By these movements the level of motoric skills of students, their level of training and physical health may be measured. Education for healthy lifestyle plays an important role in the life of the next generations. In order to improve the efficiency of physical education in schools, we need to seek the platforms of development, which may enhance future results. We need to plan sports lessons based on skill differentiation and personal capabilities. Our aim is to build up a system of physical education, which suits the personal training level of students and yields the best possible results.
References
Arday, L. - Tihanyiné Hős, Á. (2015). Kézikönyv alsó tagozatos testnevelés tanításához. Budapest: ELTE Eötvös József Könyvkiadó.
Báthory, Z. - Falus, I. (Ed.) (1997). Pedagógiai Lexikon I. Budapest: Keraban Kiadó.
Bencéné Fekete, A. (2012). Egésznapos iskola - mit várnak a szülők? Képzés És Gyakorlat, 10 évf. 1-2. sz. pp. 3-15.
Biddis, E. - Irwin, J. (2010). Active video games to promote physical activity in children and youth: a systematic review. Arch Pediatr Adolesc Med., 164(7), pp. 664-672. DOI: https://doi.org/10.1001/archpediatrics.2010.104
Bíró, M. (2015). A testnevelés aktuális kérdései. In.: Révész, L. - Csányi, T. (Ed.), Tudományos alapok a testnevelés tanításához. I. kötet: Szemelvények a testnevelés, a testmozgás és az iskolai sport tárgyköréből. Társdalom- természet- és orvostudományi nézőpontok, (pp. 105-136.) Budapest: Magyar Diáksport Szövetség.
Boronyai, Z. - Kovács, K. - Csányi, T. (2014). A taktikai gondolkodás fejlesztésének lehetőségei a játékoktatásban. Budapest: Magyar Diáksport Szövetség.
Cziberéné Nohel, G. (2013). Testnevelés tantárgy-pedagógia 1. [online] http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Testneveles/index.html [2018. június 22.]
Fiorentino, L. - Castelli, D. (2005). Creating a virtual gymnasium. Journal of Physical education, Recreation and Dance. 75. évf. 8. sz. pp. 16-18. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2005.10608231
Hamar, P. (2012). MindenNATos testnevelés. Új Pedagógiai Szemle 62. évf. 11-12. sz. pp. 87-97.
Kiss, Z. - Szabó, E. (2015). Tanítójelöltek testnevelés tantárggyal kapcsolatos véleményének vizsgálata. In: Nagyházi Bernadette (Ed.), IX. Képzés és Gyakorlat Nemzetközi Neveléstudományi Konferencia: Nevelés és tudomány, neveléstudomány a 21. században. Tanulmánykötet. (pp. 424-430.) Kaposvár: Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar; Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar.
Lieberman, D. A. (1997). Interactive video games for health promotion: Effects on knowledge, self-efficacy, social support, and health. In R. L. Street, Jr., W. R. Gold, & T. R. Manning (Eds.), LEA's communication series. Health promotion and interactive technology: Theoretical applications and future directions (pp. 103-120). Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203811047
McKenzie, T. L. - Simon, J. M. - Sallis, J. F. - Conway, T. L. (2000). Student activity levels, lesson context, and teacher behavior during middle school physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 71. évf. 3. sz. pp. 249-259. DOI: https://doi.org/10.1080/02701367.2000.10608905
M. Nádasi, M. (1986). Egészség és differenciáltság a tanítási órán. Budapest: Tankönyvkiadó vállalat.
Müller, A. - Rácz, I. (2011). Aerobic és Fitness irányzatok. Budapest, Pécs: Dialóg Campus Kiadó.
Nagy, Zs. - Müller, A. - Bácsné, É. -Bíró, M. -Pusztai, G. (2017). A differenciálás mérése a testnevelésben az atlétika tanítási egysége alatt. Képzés és Gyakorlat, 15. évf. 4. sz. pp. 147-162. DOI: https://doi.org/10.17165/TP.2017.4.14
Nemzeti Alaptanterv (2012). Nemzeti Alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról. Magyar közlöny, 2012. 66. sz.
Papastergiou, M. (2009). Exploring the Potential of Computer and Video Games for Health and Physical Activity Education: A Literature Review. [online] Computers & Education, 53 (3), pp. 603-622. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.04.001
Rink, J. E. - Hall, T. J. (2008). Research on effective teaching in elementary school physical education. The Elementary School Journal, 108. évf. 3. sz. pp. 207-218. DOI: https://doi.org/10.1086/529103
Simon, I. Á. - Kajtár, G. (2013). A gyógytestnevelő nevelői szerepének változása az új felsőoktatási képzési struktúra hatására. In.: Bárdosi, J. - Kis-Tóth, L. - Racskó, R. (Ed.), Változó életformák - Régi és új tanulási környezetek. XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia, Eger: Líceum Kiadó.
Szerb, Gy. (2001). A jövő sportja a középiskolában (diákpentatlon). Új Pedagógiai Szemle. 51. évf. 1. sz. pp 164-167. [online] http://epa.oszk.hu/00000/00035/00045/2001-01-mh-szerb-jovo.html [2018.április 11.]
Slingerland, M. - Borghouts, L. (2011). Direct and indirect influence of physical education-based interventions on physical activity: A review. Journal of Physical Activity and Health, 8(6.) pp. 866-878. DOI: https://doi.org/10.1123/jpah.8.6.866
Szabó E. - Keresztesi K. - Farmosi I. - Gaál S. (2010). Percentilis értékek alkalmazása 7-9 éves gyermekek testi fejlettségének és motoros teljesítményének vizsgálatában. Kalokagathia, 47-48. 2009/4-2010/1 pp. 36-47.
Trout, J. - Christie, B. (2007). Interactive video game sin physical Education. The Journal of Physical Education and Recreation and Dance. 78. évf. 5. sz. pp. 29-45. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.2007.10598021
WHO (2010). The World Health Report. [online] forrás [2018. június 11.]
Woods, M. - Karp, G. - Goc, H. - Perlman, D. (2008). Physical educators' technology compe- tencies and sage. Physical Educator: a magazine forthe profession, 65.évf. 2. sz. pp. 82-99. [online] forrás [2018. június 11.]
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Fodor Szabina, Zsámbok István
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.