A Mesezene módszer hatásvizsgálata a fonológiai tudatosság tükrében
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.14Resumen
Kutatásunk célja a Mesezene olvasás-előkészítő és olvasásindító program óvodai moduljának 5–6 éves gyermekek fonológiai tudatosságának fejlődésére gyakorolt hatásának vizsgálata. A bizonyítás céljából egy, a Mesezene módszerben egy teljes tanéven keresztül részesülő csoportot és egy korban illesztett kontrollcsoport vizsgáltuk. Fonológiai tudatosság alatt a szavak belső szerkezetéhez való tudatos hozzáférést és a szavak eltérő méretű egységekre bontásának/szegmentálásának képességét értjük (Jordanidisz, 2009). Az eredményeinkből látszik, hogy a vizsgálati csoport gyermekei a fonológiai tudatosság egyes dimenzióiban magasabb szintű fejlődést mutatnak a kontrollcsoporthoz képest.
Referencias
Bóna, J. (2008). A beszédészlelés szerepe az írásban és az olvasásban. Gyógypedagógiai szemle 36. évf. 3. sz. pp. 193‒203.
Jordanidisz, Á. (2009). A fonológiai tudatosság fejlődése az olvasástanulás időszakában. Anyanyelv Pedagógia. 2. évf. 4. sz. [online] http://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=222 [2018.09.02.]
Kara, D. (2016). Az Óvodai Mesezene Program hatásvizsgálata a fonológiai tudatosság tükrében. Szakdolgozat; Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar.
Lőrik, J. (2006). A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Fonetikai és Logopédiai Tanszék.
Racsmány, M. ‒ Lukács, Á. ‒ Németh, D. ‒ Pléh, Cs. (2005). A verbális munkamemória magyar nyelvű vizsgálóeljárásai. Magyar Pszichológiai Szemle, 60. évf. 4. sz. pp. 479‒505. DOI: https://doi.org/10.1556/mpszle.60.2005.4.31
Sándor K. ‒ Szűcs A. ‒ Ványi Á. (2012). Partitúra (a módszeralkalmazást segítő kiadatlan belső anyag).
Szűcs, A. M. (2018). Fonológiai tudatosság fejlesztése a Mesezene élménypedagógiai Módszerével. Budapest: Megjelenés alatt
Ványi, Á. ‒ Sándor, K. ‒ Szűcs, A. M. (2014). Óvodai mesezene program: hangulatmesék” avagy az olvasás előkészítésének élménypedagógiai megközelítése. Fejlesztő pedagógia 25. évf. 2. sz. pp. 48‒64.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2019 Egresi Vivien, Jankó Judit
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.