Study of the impact of „Mesezene” method in the light of phonological awareness

Authors

  • Vivien Egresi Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar
  • Judit Jankó Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.14

Abstract

The purpose of the research is to present the impact of „Mesezene” reading preparation program’s preschool module about the development of phonological awareness of 5-6 yearold children. We studied two groups of children: one received the program for a year, while the other one was an age-matched control group. Phonological awareness is the conscious access to the internal structure of words and the ability to split words into units of different sizes (Jordanidisz 2009). Our results show that the children of the test group reached a higher level of development in some part of the phonological awareness compared to the control group.

Author Biographies

  • Vivien Egresi, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

    egresi.vivi@gmail.com

  • Judit Jankó, Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar

    janko.judit14@gmail.com

References

Bóna, J. (2008). A beszédészlelés szerepe az írásban és az olvasásban. Gyógypedagógiai szemle 36. évf. 3. sz. pp. 193‒203.

Jordanidisz, Á. (2009). A fonológiai tudatosság fejlődése az olvasástanulás időszakában. Anyanyelv Pedagógia. 2. évf. 4. sz. [online] http://anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=222 [2018.09.02.]

Kara, D. (2016). Az Óvodai Mesezene Program hatásvizsgálata a fonológiai tudatosság tükrében. Szakdolgozat; Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar.

Lőrik, J. (2006). A gyermeki fonológiai tudatosság megismeréséről. Budapest: ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar Fonetikai és Logopédiai Tanszék.

Racsmány, M. ‒ Lukács, Á. ‒ Németh, D. ‒ Pléh, Cs. (2005). A verbális munkamemória magyar nyelvű vizsgálóeljárásai. Magyar Pszichológiai Szemle, 60. évf. 4. sz. pp. 479‒505. DOI: https://doi.org/10.1556/mpszle.60.2005.4.31

Sándor K. ‒ Szűcs A. ‒ Ványi Á. (2012). Partitúra (a módszeralkalmazást segítő kiadatlan belső anyag).

Szűcs, A. M. (2018). Fonológiai tudatosság fejlesztése a Mesezene élménypedagógiai Módszerével. Budapest: Megjelenés alatt

Ványi, Á. ‒ Sándor, K. ‒ Szűcs, A. M. (2014). Óvodai mesezene program: hangulatmesék” avagy az olvasás előkészítésének élménypedagógiai megközelítése. Fejlesztő pedagógia 25. évf. 2. sz. pp. 48‒64.

Published

2019-07-27

Issue

Section

Hallgatói munkák

How to Cite

Study of the impact of „Mesezene” method in the light of phonological awareness. (2019). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 17(2), 177-188. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.14