Kegyvesztett pedológusok

Autores/as

  • Andrea Zsuzsanna Illés Bajai Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
  • Gábor Albert B. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.4

Resumen

Jelen tanulmány néhány jeles szovjet-orosz pedológus – így Behtyerev, Blonszkij, Nyecsajev, Baszov, Vigotszkij illetve Zalkind – rövid életútelemzésére, a tudományterületen elért sikereinek, végül kudarcainak a bemutatására irányul. Az 1920-as években a pedológia a szovjet/orosz nevelésügy fontos részét képezte. Vajon az 1930-as években a sztálini diktatúra kiépülésének időszakában a pedológia és a pedológusok ellen irányuló politikai döntések milyen hatással voltak a személyes életutakra? Kísérletet teszünk a pedológusok kegyvesztetté válásának politikai hátterét feltérképezni.3 Biografikus feldolgozásunk során kiemelt figyelmet fordítunk az általuk művelt tudományterület, a pedológia likvidálásának okaira, valamint e tudományterület felszámolásának, a gyógypedagógia fejlődésére gyakorolt hatására szovjet-orosz viszonylatban.

Biografía del autor/a

  • Andrea Zsuzsanna Illés, Bajai Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

    gyógypedagógus
    andreailles42@gmail.com

  • Gábor Albert B., Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

    PhD, Dr. habil, történész, egyetemi docens
    albert.gabor@ke.hu

Referencias

Albert, G. B.(2018): Disfavoured textbook authors in Hungary and in the Soviet Union between the two wars. In: Bebesi, Gy.; Havanova, O. V.; Kolontári, A.; Krjucskov, I. V.; Krjucskova, N. D.; Pavlenko, O. V.; Romanyenko, Sz. A.; Seres, A.; Sztikalin, A. Sz. (szerk.) Oroszország és Magyarország az európai történelem keresztútjain. (pp. 97-102.) Kaposvár: Magyarország, Stavropol: Oroszország: Kaposvári Egyetem, Észak- Kaukázusi Szövetségi Egyetem, Orosz Tudományos Akadémia,

A Szovjet Kommunista (bolsevik) Párt Központi Bizottságának 1936. július 4 - én kelt határozata a pedológiai eltévelyedésekről. In.: A pedológia (1949) (pp. 4-6). Budapest: Országos Neveléstudományi Intézet [Különlenyomat]

Akhmetova, D. Z - Chelnokova, T. A. - Morozova, I. G. (2017). Theoretical and Methodological Basis of Inclusive Education in the Researches of Russian Scientists in the First Quarter of 20th Century (P. P. Blonsky, L. S. Vigotszkij, V. P. Kaschenko, S. T. Shatsky). International Education Studies, Vol. 10 No. 2. pp. 174-179. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v10n2p174

Davydov, V. V. (G. red.) (1999). Neceev Aleksandr Petrovic. In Rossiyskaya Pedagogicheskaya Entsiklopediya. M - YA (p. 47). Moskva: Nauchnoye izdatel'stvo.

Erős, F. (1986). Pszichoanalízis, freudizmus, freudomarxizmus. Budapest: Gondolat Kiadó.

Etkind, A. (1999). A lehetetlen erósza. Budapest: Európa Kiadó.

Illés, L.-né (1975). A szovjet pedagógia története 1917-1972. Budapest: Tankönyvkiadó.

Leopoldoff, I. (2014). A psychology for pedagogy: intelligence testing in USSR in the 1920s. History of Psyichology, Vol. 17. No. 3. pp. 187-205. DOI: https://doi.org/10.1037/a0035954

Luria, A. R. (1928). Psychology in Russia. Journal of genetic -psychology. Vol. 35. No. 3. pp. 347-355. DOI: https://doi.org/10.1080/08856559.1928.10533070

Mérei, F. (1949). A burzsoá objektivizmus a gyermeklélektanban. Magyar Pedagógia, 57-58. évf. XII. sz. pp. 87-93.

Minkova, E. (2012). Pedology as a Complex Science devoted to the study of Children in Russia: The History of its Origin and Elimination. Psychological Thought, Vol. 5. No. 2. pp. 83-98. DOI: https://doi.org/10.5964/psyct.v5i2.23

Minkova, E. (2013). Unfulfilled Ambitions of Russian Pedologists (At the Turn of the 20th Century). Psychology and Behavioral Sciences Research, Vol. 1. No. 3. pp. 30-36. DOI: https://doi.org/10.12691/rpbs-1-3-1

Péter, A. (Ed.) (1954). A pedológiai ferdítésekről az oktatásügyi népbizottságok rendszerében. In.: A. Péter Az SZKP, a szovjet kormány és a Komszomol határozatai a szovjet iskolákról, (pp. 62-66) Budapest: Tankönyvkiadó Vállalat.

Pléh, Cs. (1992). A szovjet pszichológia. In.: Cs. Pléh. Pszichológiatörténet: a modern pszichológia kialakulása, (pp. 259-280). Budapest: Gondolat Kiadó.

Pléh, Cs. (2000). Nagy iskolák nyomában és árnyékában. In Cs. Pléh A lélektan története (pp. 412- 546). Budapest: Osiris Kiadó.

Shalayeva, S. L. (2014). Pedologiya v rossii: Sushchnost' i istoricheskaya sud'ba. Integratsiya Obrazovaniya. Vol. 18. No. 3. pp. 140-147. DOI: https://doi.org/10.24151/2409-1073-2018-3-5-11

Somogyvári, L. (2016). Munkára nevelés a szocialista pedagógiában: az orosz- szovjet előtör- ténet (1917-1958). Iskolakultúra, 26 évf. 1. sz. pp. 82-92. DOI: https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.1.82

Vág, O. (1978). Egy pedagógus emlékiratai. Budapest: Tankönyvkiadó.

Vigotszkij, L. Sz. (1987). A defektológia alapjai. Budapest: Tankönyvkiadó.

Publicado

2020-06-20

Cómo citar

Kegyvesztett pedológusok. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 47-53. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.4