Disgraced pedologists

Authors

  • Andrea Zsuzsanna Illés Bajai Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
  • Gábor Albert B. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.4

Abstract

This study focuses on the short analyses of some prominent Soviet–Russian pedologists’ walk of life – such as Behtyerev, Blonszkij, Nyecsajev, Baszov, Vigotszkij and Zalkind’s – and on the introduction of their successes and failures in the field of science. In the 1920s, pedology was an important part of the Soviet–Russian education. In the 1930s, when Stalinism emerged, what impact did the political decisions against pedology and pedologists have on their personal lives? We attempt to explore the political background why the pedologists became disgraced. In our biographical analysis, we pay special attention to the reasons for the elimination of pedology, their field of study and its effect on the development of special education in the Soviet– Russian context.

Author Biographies

  • Andrea Zsuzsanna Illés, Bajai Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény

    andreailles42@gmail.com

  • Gábor Albert B., Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kar

    albert.gabor@ke.hu

References

Albert, G. B.(2018): Disfavoured textbook authors in Hungary and in the Soviet Union between the two wars. In: Bebesi, Gy.; Havanova, O. V.; Kolontári, A.; Krjucskov, I. V.; Krjucskova, N. D.; Pavlenko, O. V.; Romanyenko, Sz. A.; Seres, A.; Sztikalin, A. Sz. (szerk.) Oroszország és Magyarország az európai történelem keresztútjain. (pp. 97-102.) Kaposvár: Magyarország, Stavropol: Oroszország: Kaposvári Egyetem, Észak- Kaukázusi Szövetségi Egyetem, Orosz Tudományos Akadémia,

A Szovjet Kommunista (bolsevik) Párt Központi Bizottságának 1936. július 4 - én kelt határozata a pedológiai eltévelyedésekről. In.: A pedológia (1949) (pp. 4-6). Budapest: Országos Neveléstudományi Intézet [Különlenyomat]

Akhmetova, D. Z - Chelnokova, T. A. - Morozova, I. G. (2017). Theoretical and Methodological Basis of Inclusive Education in the Researches of Russian Scientists in the First Quarter of 20th Century (P. P. Blonsky, L. S. Vigotszkij, V. P. Kaschenko, S. T. Shatsky). International Education Studies, Vol. 10 No. 2. pp. 174-179. DOI: https://doi.org/10.5539/ies.v10n2p174

Davydov, V. V. (G. red.) (1999). Neceev Aleksandr Petrovic. In Rossiyskaya Pedagogicheskaya Entsiklopediya. M - YA (p. 47). Moskva: Nauchnoye izdatel'stvo.

Erős, F. (1986). Pszichoanalízis, freudizmus, freudomarxizmus. Budapest: Gondolat Kiadó.

Etkind, A. (1999). A lehetetlen erósza. Budapest: Európa Kiadó.

Illés, L.-né (1975). A szovjet pedagógia története 1917-1972. Budapest: Tankönyvkiadó.

Leopoldoff, I. (2014). A psychology for pedagogy: intelligence testing in USSR in the 1920s. History of Psyichology, Vol. 17. No. 3. pp. 187-205. DOI: https://doi.org/10.1037/a0035954

Luria, A. R. (1928). Psychology in Russia. Journal of genetic -psychology. Vol. 35. No. 3. pp. 347-355. DOI: https://doi.org/10.1080/08856559.1928.10533070

Mérei, F. (1949). A burzsoá objektivizmus a gyermeklélektanban. Magyar Pedagógia, 57-58. évf. XII. sz. pp. 87-93.

Minkova, E. (2012). Pedology as a Complex Science devoted to the study of Children in Russia: The History of its Origin and Elimination. Psychological Thought, Vol. 5. No. 2. pp. 83-98. DOI: https://doi.org/10.5964/psyct.v5i2.23

Minkova, E. (2013). Unfulfilled Ambitions of Russian Pedologists (At the Turn of the 20th Century). Psychology and Behavioral Sciences Research, Vol. 1. No. 3. pp. 30-36. DOI: https://doi.org/10.12691/rpbs-1-3-1

Péter, A. (Ed.) (1954). A pedológiai ferdítésekről az oktatásügyi népbizottságok rendszerében. In.: A. Péter Az SZKP, a szovjet kormány és a Komszomol határozatai a szovjet iskolákról, (pp. 62-66) Budapest: Tankönyvkiadó Vállalat.

Pléh, Cs. (1992). A szovjet pszichológia. In.: Cs. Pléh. Pszichológiatörténet: a modern pszichológia kialakulása, (pp. 259-280). Budapest: Gondolat Kiadó.

Pléh, Cs. (2000). Nagy iskolák nyomában és árnyékában. In Cs. Pléh A lélektan története (pp. 412- 546). Budapest: Osiris Kiadó.

Shalayeva, S. L. (2014). Pedologiya v rossii: Sushchnost' i istoricheskaya sud'ba. Integratsiya Obrazovaniya. Vol. 18. No. 3. pp. 140-147. DOI: https://doi.org/10.24151/2409-1073-2018-3-5-11

Somogyvári, L. (2016). Munkára nevelés a szocialista pedagógiában: az orosz- szovjet előtör- ténet (1917-1958). Iskolakultúra, 26 évf. 1. sz. pp. 82-92. DOI: https://doi.org/10.17543/ISKKULT.2016.1.82

Vág, O. (1978). Egy pedagógus emlékiratai. Budapest: Tankönyvkiadó.

Vigotszkij, L. Sz. (1987). A defektológia alapjai. Budapest: Tankönyvkiadó.

Published

2020-06-20

How to Cite

Disgraced pedologists. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(1-2), 47-53. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.4