A magyar felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók nyelvtanulási tapasztalatai

Autores/as

  • Katalin Gátas-Aubelj Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.1

Resumen

A felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók számának növekedése ellenére hazánkban még mindig kevéssé kutatott és ismert a diszlexiás hallgatók felsőoktatási helyzete, kevés publikáció születik ebben a témakörben. Tanulmányaik során sokszor szembesülnek akadályokkal, amik nehezítik társadalmi integrációjukat, a teljes értékű európai állampolgárrá válásukat. Különösen az idegen nyelv tanulás okoz számukra emberfeletti kihívást. Sok esetben a diploma kézhezvétele, a felsőoktatási tanulmányok lezárása, a nagybetűs „felnőtt”, „munkás” élet megkezdése múlik rajta. Jelen tanulmányban a magyar felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók körében végzett kutatásomat mutatom be, kiemelve az idegen nyelv tanulással kapcsolatos tapasztalatokat, nehézségeket. Bízva abban, hogy ezáltal is hozzájárulhatok az érintettek helyzetének jobb megismeréséhez, jobbá tételéhez.

Biografía del autor/a

  • Katalin Gátas-Aubelj, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományi Intézet

    tanársegéd
    aubelj.katalin@uni-sopron.hu

Referencias

Botka, B., Csató, Z., Földes, D., Gombos, G., Jaksa, B., Kovács, M., Hegedűs, L. (2010). Fogyatékos személyek jogai vagy fogyatékos jogok? A Magyar Civil Caucus párhuzamos jelentése az ENSZ Egyezményről. Budapest: SINOSZ-MDAC-FESZT.

Dóczi-Vámos , G., Kontráné Hegybíró, E., & Kálmos, B. (2012). Diszlexiával angolul - Gyakorlati útmutató tanároknak. Budapest: Akadémiai Kiadó.

ENSZ Egyezmény. (2011). europa.eu. [online] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-4_hu.htm (Letöltés dátuma: 2019.05.29.)

Gottlieb , É., Huszti, J., & Tóth, I. (2012). Oktatási Hivatal Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ., [online] https://nyak.oh.gov.hu/doc/kutat_tanulmany_2012.pdf (Letöltés dátuma: 2019.04.04)

Kontráné Hegybíró, E., & Kormos, J. (2007). Nyelvtanárok a diszlexiáról. Új Pedagógiai Szemle, 57 évf. 9. sz. pp. 82–91.

Kormos , J., Mikó, A., & Csizér , K. (2010). Diszlexia és az idegennyelv-tanulás folyamata. In Idegennyelv-elsajátítás és részképességzavarok (pp. 49–76). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Takács, S. (2016). Bevezetés a matematikai statisztikába – elmélet és gyakorlat 1. . Budapest: Antarész Kiadó.

Takács, S. (2017). Bevezetés a matematikai statisztikába – elmélet és gyakorlat 2. Budapest: Antarész Kiadó.

Vargha, A. (2015). Matematikai Statisztika. Budapest: Pólya Kiadó.

Publicado

2020-06-20

Cómo citar

A magyar felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók nyelvtanulási tapasztalatai. (2020). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 18(1-2), 7-21. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.1