The language learning experiences of students with dyslexia in Hungarian higher education

Authors

  • Katalin Gátas-Aubelj Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományi Intézet

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.1

Abstract

Even though more and more dyslexic students can be found in higher education, their situation is still poorly researched and known in Hungary; there are only few publications on this topic. During their studies, they often face obstacles that hinder their social integration and their ability to completely become European citizens. Their second language acquisition particularly proves to be challenging. In many cases, their completion in higher education, the obtainment of their degree and the launch of their real "adult" and "working" life are depended on a language exam. In this study, I present my research carried out among dyslexic students in Hungarian higher education by highlighting the experiences and difficulties related to their foreign language learning. I sincerely hope that in this way I can contribute to a better understanding and improvement of the situation of those affected.

Author Biography

  • Katalin Gátas-Aubelj, Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar Társadalom-, Szociális és Kommunikációtudományi Intézet

    aubelj.katalin@uni-sopron.hu

References

Botka, B., Csató, Z., Földes, D., Gombos, G., Jaksa, B., Kovács, M., Hegedűs, L. (2010). Fogyatékos személyek jogai vagy fogyatékos jogok? A Magyar Civil Caucus párhuzamos jelentése az ENSZ Egyezményről. Budapest: SINOSZ-MDAC-FESZT.

Dóczi-Vámos , G., Kontráné Hegybíró, E., & Kálmos, B. (2012). Diszlexiával angolul - Gyakorlati útmutató tanároknak. Budapest: Akadémiai Kiadó.

ENSZ Egyezmény. (2011). europa.eu. [online] http://europa.eu/rapid/press-release_IP-11-4_hu.htm (Letöltés dátuma: 2019.05.29.)

Gottlieb , É., Huszti, J., & Tóth, I. (2012). Oktatási Hivatal Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ., [online] https://nyak.oh.gov.hu/doc/kutat_tanulmany_2012.pdf (Letöltés dátuma: 2019.04.04)

Kontráné Hegybíró, E., & Kormos, J. (2007). Nyelvtanárok a diszlexiáról. Új Pedagógiai Szemle, 57 évf. 9. sz. pp. 82–91.

Kormos , J., Mikó, A., & Csizér , K. (2010). Diszlexia és az idegennyelv-tanulás folyamata. In Idegennyelv-elsajátítás és részképességzavarok (pp. 49–76). Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

Takács, S. (2016). Bevezetés a matematikai statisztikába – elmélet és gyakorlat 1. . Budapest: Antarész Kiadó.

Takács, S. (2017). Bevezetés a matematikai statisztikába – elmélet és gyakorlat 2. Budapest: Antarész Kiadó.

Vargha, A. (2015). Matematikai Statisztika. Budapest: Pólya Kiadó.

Published

2020-06-20

How to Cite

The language learning experiences of students with dyslexia in Hungarian higher education. (2020). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 18(1-2), 7-21. https://doi.org/10.17165/TP.2020.1-2.1