A német nemzetiségi óvodapedagógus professzió kialakulása 1959-től, különös tekintettel a soproni képző intézményre
DOI:
https://doi.org/10.17165/TP.2020.3-4.9Resumen
Közel kétévszázados múltja van a hazai intézményes óvodai nevelésnek. Az óvodapedagógusok képzése gyakorlatilag rögtön az első óvoda megnyitásával kezdetét vette, hiszen Brunszvik Teréz 11 fiatal lányt vett maga mellé, és nagy gondot fordított az ő képzésükre is (Kövérné, 1996). 2019-ben ünnepeltük az óvóképzés felsőfokúvá válásának 60. évfordulóját Magyarországon. Kecskeméten, Sopronban és Szarvason alakult meg elsőként az érettségire épülő felsőfokú óvónőképző intézet. Az 1958. évi 26. tv. 1 §. 1 bekezdése alapján két óvónőképző intézetben indulhatott meg a nemzetiségi óvónők képzése (Sopronban német, Szarvason szláv, délszláv és román). Kutatásomban arra kerestem a választ, hogy az elmúlt hat évtizedben a német nemzetiségi képzés Sopronban milyen fejlődési utat járt be.
Referencias
Babai Zs. (2012): Német nemzetiségi óvodapedagógus képzés Sopronban. In: Társadalmi együttélés – A kisebbségi lét dimenziói. I. évf. 2. szám
Klein Á. (2011): Theorie in der Praxis – Praxis in der Theorie – Über die Ausbildung von Kindergärtnerinnen im Spiegel des Zweitsprachenerwerbs und Kulturbewahrung der Ungarndeutschen. In: Bús I. – Klein Á. – Meskó N. (szerk.): Erziehung und Forschung – Beiträge zur KindergärtnerInnenausbildung. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szekszárd, pp. 134–149.
Kónya Á. (1978): A hazai német nemzetiségi óvónőképzés. In: Óvodai Nevelés 1978. 113.
Kövér S. (1996): Óvóképzésünk múltjának néhány mának szóló tanulsága. In: Varga Gy. (szerk.): „… Amit a tükör önmaga teremt” HWIPF, Hajdúböszörmény, pp. 4–16.
Kővágó L. (1981): Nemzetiségek a mai Magyarországon. Kossuth Könyvkiadó, Budapest
Kurucz R. (2002): Az első magyar óvóképző 1837–1843. Babits Kiadó, Szekszárd
Manz, A. (2011): Die Aus- und Fortbildung von Minderheitenpädagogen Aktualitäten und Perspektiven an der Eötvös József Főiskola Baja. In: Bús I. – Klein Á. – Meskó N. (2011): Nevelés és kutatás – Tanulmányok az óvodapedagógus-képzéshez – Erziehung und Forschung – Beiträge zur KindergärtnerInnenausbildung. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szekszárd, pp. 163–168.
Márkus É. (2011): Die Ausbildung von deutschen Minderheitenpädagogen für den Kindergarten an der Fakultät für Kindergärtnerinnen- und Grundschullehrerbildung der Eötvös-Loránd-Universität (ELTE TÓK). In: Bús I. – Klein Á. – Meskó N. (szerk.): Erziehung und Forschung – Beiträge zur KindergärtnerInnenausbildung. Pécsi Tudományegyetem Illyés Gyula Főiskolai Kar, Szekszárd, pp.168–172.
Nádasi M. (2004): A dokumentumelemzés. In: Falus I. (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Pedagógus Könyvek. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, pp. 317–329.
Stark F. (1980): Negyedszázados a nemzetiségi óvodahálózat. In: Óvodai Nevelés 1980/9. szám 33. évf., pp. 313.
Szabolcs É. (2001): Kvalitatív kutatási metodológia a pedagógiában. Budapest, Műszaki Könyvkiadó
Szokolszky Á. (2004): Kutatómunka a pszichológiában – Metodológia, módszerek, gyakorlat.Osiris Kiadó, Budapest
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2020 Pásztor Enikő
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.