Kereslet és kínálat: elmélkedés a bölcsészképzés digitális kompetenciáiról

Autores/as

  • Tibor M. Pintér Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Magyar Nyelvtudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.3

Resumen

A tanulmány jó gyakorlatok eredményeire támaszkodva szól azokról a lehetőségekről, amelyek mentén bővíthetők, fejleszthetők a bölcsészképzésben részt vevő hallgatók infokommunikációs képességei. A digitális bölcsészet és az infokommunikációs technológiák terjedésével az egyetemi hallgatóknak és oktatóknak is lépést kell tartaniuk. Ez azonban csak célzott és az oktatásba fokozatosan beépített ismeretanyagként lehetséges, hiszen épp a bölcsészképzésben részt vevő felek (a keresleti és kínálati oldal) ismereteire nem jellemző a mélyebb eszközismeret. A szerző tapasztalati tényekre építve olyan oktatási struktúrák lehetőségeit mutatja be, amelyen keresztül bővíthetők az egyetemi polgárok számítógépes és infokommunikációs képességei.

Biografía del autor/a

  • Tibor M. Pintér, Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Magyar Nyelvtudományi Tanszék

    PhD, egyetemi docens
    m.pinter.tibor@kre.hu

Referencias

Dringó-Horváth, I., Dombi, J., Hülber, L., Menyhei, Zs., M. Pintér, T. & Papp-Danka, A. (2020a). Az oktatásinformatika módszertana a felsőoktatásban. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem IKT Kutatóközpontja.

Dringó-Horváth, I., Hülber, L., M. Pintér, T. & Papp-Danka, A. (2020b). A tanárképzés oktatási kultúrájának több szempontú jellemzése. In: Varga, A., Andl, H. & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.), Új kutatások a neveléstudományokban 2019. Neveléstudomány: Horizontok és dialógusok. I. kötet, (pp. 129-142). Pécs: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság - PTE BTK Neveléstudományi Intézet.

Falloon, G. (2020). 'From Digital Literacy to Digital Competence: The Teacher Digital Competency (TDC) Framework'. Educational Technology Research and Development, 68(5), pp. 2449-2472. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

Horváth, L. Misley, H., Hülber, L., Papp-Danka, A., M. Pintér, T. & Dringó-Horváth, I. (2020). Tanárképzők digitális kompetenciájának mérése - a DigCompEdu adaptálása a hazai felsőoktatási környezetre. Neveléstudomány, 8(2), pp. 5-25. DOI: https://10.21549/NTNY.29.2020.2.1

Horváth, L., M. Pintér, T., Misley, H. & Dringó-Horváth, I. (megj. alatt). Validity evidence regarding the use of DigCompEdu as a self-reflection tool: the case of Hungarian teacher educators. European Journal of Teacher Education

Krumsvik, R. J. (2014). 'Teacher Educators' Digital Competence'. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), pp. 269-280, DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273

M. Pintér, T (2019). Digitális kompetenciák a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 25(1), pp. 47-59.

M. Pintér, T. (2016). Infokommunikáció használata a tanulásban. Elméleti megközelítés az oktatásinformatikai készségek fejlesztéséhez. Gyermeknevelés, 4(2), pp. 11-23. DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.2.11.23

Redecker, C. & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators. DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. [online] forrás

Uzelac, A. (2008). How to understand digital culture: Digital culture - a resource for a knowledge society? In: Uzelac, A. & Cvjetičanin, B. (Eds.), Digital culture: the changing dynamics, (pp. 7-21). Zagreb: Institute for International Relations.

Publicado

2021-07-20

Cómo citar

Kereslet és kínálat: elmélkedés a bölcsészképzés digitális kompetenciáiról. (2021). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 19(1-2), 31-38. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.3