Demand and Supply: Digital Competencies in Humanities

Authors

  • Tibor M. Pintér Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Magyar Nyelvtudományi Tanszék

DOI:

https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.3

Abstract

The study summarises the opportunities and possibilities of ICT and digital humanities in the field of humanities. Based on the author’s experience the study introduces several ways of enhancing digital competences in teacher training and Hungarian linguistics. After a short demonstration of the so-called digital competences, it outlines the requirements and infocommunication techniques of text-based information extraction. The focus placed by the author lies on the digital competences of students, on their set of knowledge in using data based infocommunication techniques, laying down basic strategies for their measurement and evaluation.

Author Biography

  • Tibor M. Pintér, Károli Gáspár Református Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Magyar Nyelvtudományi Tanszék

    PhD, associate professor
    m.pinter.tibor@kre.hu

References

Dringó-Horváth, I., Dombi, J., Hülber, L., Menyhei, Zs., M. Pintér, T. & Papp-Danka, A. (2020a). Az oktatásinformatika módszertana a felsőoktatásban. Budapest: Károli Gáspár Református Egyetem IKT Kutatóközpontja.

Dringó-Horváth, I., Hülber, L., M. Pintér, T. & Papp-Danka, A. (2020b). A tanárképzés oktatási kultúrájának több szempontú jellemzése. In: Varga, A., Andl, H. & Molnár-Kovács, Zs. (Eds.), Új kutatások a neveléstudományokban 2019. Neveléstudomány: Horizontok és dialógusok. I. kötet, (pp. 129-142). Pécs: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság - PTE BTK Neveléstudományi Intézet.

Falloon, G. (2020). 'From Digital Literacy to Digital Competence: The Teacher Digital Competency (TDC) Framework'. Educational Technology Research and Development, 68(5), pp. 2449-2472. DOI: https://doi.org/10.1007/s11423-020-09767-4

Horváth, L. Misley, H., Hülber, L., Papp-Danka, A., M. Pintér, T. & Dringó-Horváth, I. (2020). Tanárképzők digitális kompetenciájának mérése - a DigCompEdu adaptálása a hazai felsőoktatási környezetre. Neveléstudomány, 8(2), pp. 5-25. DOI: https://10.21549/NTNY.29.2020.2.1

Horváth, L., M. Pintér, T., Misley, H. & Dringó-Horváth, I. (megj. alatt). Validity evidence regarding the use of DigCompEdu as a self-reflection tool: the case of Hungarian teacher educators. European Journal of Teacher Education

Krumsvik, R. J. (2014). 'Teacher Educators' Digital Competence'. Scandinavian Journal of Educational Research, 58(3), pp. 269-280, DOI: https://doi.org/10.1080/00313831.2012.726273

M. Pintér, T (2019). Digitális kompetenciák a felsőoktatásban. Modern Nyelvoktatás, 25(1), pp. 47-59.

M. Pintér, T. (2016). Infokommunikáció használata a tanulásban. Elméleti megközelítés az oktatásinformatikai készségek fejlesztéséhez. Gyermeknevelés, 4(2), pp. 11-23. DOI: https://doi.org/10.31074/gyntf.2016.2.11.23

Redecker, C. & Punie, Y. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators. DigCompEdu. Luxembourg: Publications Office of the European Union. [online] forrás

Uzelac, A. (2008). How to understand digital culture: Digital culture - a resource for a knowledge society? In: Uzelac, A. & Cvjetičanin, B. (Eds.), Digital culture: the changing dynamics, (pp. 7-21). Zagreb: Institute for International Relations.

Published

2021-07-20

How to Cite

Demand and Supply: Digital Competencies in Humanities. (2021). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 19(1-2), 31-38. https://doi.org/10.17165/TP.2021.1-2.3