Possible Functions of the Course Books in Practice Focused Subjects and in the Learning Process

Authors

  • Judit Gécziné Laskai ELTE Neveléstudományi DI

Abstract

The traditional learning-centred teaching will be replaced by learner-centred practice, the normative didactics by empiric tendency. Areas of development: learner centred planning, teacher activity enhancing common thinking, development of creativity. I analysed the role and functions of the course books of „Hon- és népismeret” (National and folk studies). The course book is the main source of knowledge but it is losing its vital role. Points of the conception: academic knowledge, practice-centredness, interdisciplinar competence, multidimensional methodological competence. I present the concept, the functions of the course book with the help of static-, dynamic- and learning-centred approach. After the analysis of the course book I concluded that the sole use of the course books does not enhance learning activities, practice or creativity during the acquisition of the course material. The course books need to be renewed.

Author Biography

  • Judit Gécziné Laskai, ELTE Neveléstudományi DI

    PhD-hallgató

References

Angyal Ferenc: Didactica minima, PTE PMMFK, Pedagógia Tanszék, Budapest, 2001.

Baksa Brigitta: Élet a házban 5., Élet a faluban 6., Hon- és népismeret atlasz, NTK., Budapest, 2006.

Balázs Géza: Hon és népismeret, A magyar nép kultúrája, Magyar népcsoportok, hazai nemzetiségek, Pauz-Westermann Könyvkiadó, Celldömölk, 2006.

Bánhegyi Ferenc: Hon- és népismeret, Apáczai Kiadó, 2002, 2009.

Baranyai A.: Néprajz (2000), Népművészet (2002), hon és népismeret (2002), Győri Vizuális Pedagógiai Műhely, Palatia Kiadó

Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1985.

Chambliss, M.- Calfee, R. C. (1988): Textbook for Learning. Blackwell Publishers, Massachusetts

Edward de Bono: A kreatív elme. 62 gyakorlat a kreativitás növelésére. HVG Könyvek, Budapest. 2009., In.: Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Budapest, Műszaki Kiadó, 13.o.

Gaskó Krisztina: A tanulási kompetenciák szerepe a tanulásfejlesztésben In.: Iskolakultúra 2009/2010. melléklete

Heidi Hayes Jacobs (ed.): Curriculum 21. Essential Education for a Changing World. Alexandria, Virginia. 2010. ASCD.

Jeismann, Karl-Ernst (1979) Inrernationale Schulbuchforschung. Aufgaben und Probleme, 14. In.: Az összehasonlító tankönyvkutatás nemzetközi tapasztalatai, Fischerné D. Ágnes, 2000.Educatio, 9. 2000. 3.

Kojanitz László: Tanuló- és tanulóközpontú tankönyvértékelés, In.: Új Pedagógiai Szemle, 2005.

Kojanitz László: A tankönyvek minőségének megítélése In.: Iskolakultúra 2007/6–7.

Makádi Mariann-Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk, Mozaik Stúdió, Szeged, 2002.

Pedagógiai Lexikon, szerk.: Báthory Zoltán-Falus Iván, I. kötet, Keraban Kiadó, Bp., 1997.

Vass Vilmos: Az attitűdök reneszénsza, In.:http://vassvili.hu/doksi/Attitudok%20reneszansza.pdf (2011. 02.02.)

A 202/2007. (VII. 31.) Korm. Rendelet, Nemzeti alaptanterv/Kulcskompetenciák, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség/Művészetek

Published

2010-12-28

Issue

Section

Training and Practice

How to Cite

Possible Functions of the Course Books in Practice Focused Subjects and in the Learning Process. (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(3-4), 97-109. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5290