A tankönyv lehetséges funkciói a gyakorlathangsúlyos tantárgyakban és a tanulási folyamatokban
Resumen
Életszerű helyzetek bemutatására vállalkozik (többek között) a hon- és népismeret „gyakorlathangsúlyos” tantárgy, mely tárgy tankönyveinek elemzése során azt következtetést vontam le, hogy a tananyag elsajátításában a tankönyvek kizárólagos használata nem áll a cselekedtetés, a gyakorlat, az alkotóképesség fejlesztésének szolgálatában.
Szükség van a tankönyvek megújítására, hogy azok több segítséget, ösztönzést adjanak – alkalmazó tanárnak és tanulónak is – a tanulásorientált oktatásra, a tanultak gyakorlati alkalmazására, a gyakorlat (hagyományozódás) közben szerzett tapasztalatok, tudások tanulásként való felfogására.
Referencias
Angyal Ferenc: Didactica minima, PTE PMMFK, Pedagógia Tanszék, Budapest, 2001.
Baksa Brigitta: Élet a házban 5., Élet a faluban 6., Hon- és népismeret atlasz, NTK., Budapest, 2006.
Balázs Géza: Hon és népismeret, A magyar nép kultúrája, Magyar népcsoportok, hazai nemzetiségek, Pauz-Westermann Könyvkiadó, Celldömölk, 2006.
Bánhegyi Ferenc: Hon- és népismeret, Apáczai Kiadó, 2002, 2009.
Baranyai A.: Néprajz (2000), Népművészet (2002), hon és népismeret (2002), Győri Vizuális Pedagógiai Műhely, Palatia Kiadó
Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1985.
Chambliss, M.- Calfee, R. C. (1988): Textbook for Learning. Blackwell Publishers, Massachusetts
Edward de Bono: A kreatív elme. 62 gyakorlat a kreativitás növelésére. HVG Könyvek, Budapest. 2009., In.: Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Budapest, Műszaki Kiadó, 13.o.
Gaskó Krisztina: A tanulási kompetenciák szerepe a tanulásfejlesztésben In.: Iskolakultúra 2009/2010. melléklete
Heidi Hayes Jacobs (ed.): Curriculum 21. Essential Education for a Changing World. Alexandria, Virginia. 2010. ASCD.
Jeismann, Karl-Ernst (1979) Inrernationale Schulbuchforschung. Aufgaben und Probleme, 14. In.: Az összehasonlító tankönyvkutatás nemzetközi tapasztalatai, Fischerné D. Ágnes, 2000.Educatio, 9. 2000. 3.
Kojanitz László: Tanuló- és tanulóközpontú tankönyvértékelés, In.: Új Pedagógiai Szemle, 2005.
Kojanitz László: A tankönyvek minőségének megítélése In.: Iskolakultúra 2007/6–7.
Makádi Mariann-Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk, Mozaik Stúdió, Szeged, 2002.
Pedagógiai Lexikon, szerk.: Báthory Zoltán-Falus Iván, I. kötet, Keraban Kiadó, Bp., 1997.
Vass Vilmos: Az attitűdök reneszénsza, In.:http://vassvili.hu/doksi/Attitudok%20reneszansza.pdf (2011. 02.02.)
A 202/2007. (VII. 31.) Korm. Rendelet, Nemzeti alaptanterv/Kulcskompetenciák, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség/Művészetek
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2010 Gécziné Laskai Judit
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.