A tankönyv lehetséges funkciói a gyakorlathangsúlyos tantárgyakban és a tanulási folyamatokban

Autor/innen

  • Judit Gécziné Laskai ELTE Neveléstudományi DI

Abstract

Életszerű helyzetek bemutatására vállalkozik (többek között) a hon- és népismeret „gyakorlathangsúlyos” tantárgy, mely tárgy tankönyveinek elemzése során azt következtetést vontam le, hogy a tananyag elsajátításában a tankönyvek kizárólagos használata nem áll a cselekedtetés, a gyakorlat, az alkotóképesség fejlesztésének szolgálatában.
Szükség van a tankönyvek megújítására, hogy azok több segítséget, ösztönzést adjanak – alkalmazó tanárnak és tanulónak is – a tanulásorientált oktatásra, a tanultak gyakorlati alkalmazására, a gyakorlat (hagyományozódás) közben szerzett tapasztalatok, tudások tanulásként való felfogására.

Autor/innen-Biografie

  • Judit Gécziné Laskai, ELTE Neveléstudományi DI

    PhD-hallgató

Literaturhinweise

Angyal Ferenc: Didactica minima, PTE PMMFK, Pedagógia Tanszék, Budapest, 2001.

Baksa Brigitta: Élet a házban 5., Élet a faluban 6., Hon- és népismeret atlasz, NTK., Budapest, 2006.

Balázs Géza: Hon és népismeret, A magyar nép kultúrája, Magyar népcsoportok, hazai nemzetiségek, Pauz-Westermann Könyvkiadó, Celldömölk, 2006.

Bánhegyi Ferenc: Hon- és népismeret, Apáczai Kiadó, 2002, 2009.

Baranyai A.: Néprajz (2000), Népművészet (2002), hon és népismeret (2002), Győri Vizuális Pedagógiai Műhely, Palatia Kiadó

Báthory Zoltán: Tanítás és tanulás. Tankönyvkiadó, Budapest, 1985.

Chambliss, M.- Calfee, R. C. (1988): Textbook for Learning. Blackwell Publishers, Massachusetts

Edward de Bono: A kreatív elme. 62 gyakorlat a kreativitás növelésére. HVG Könyvek, Budapest. 2009., In.: Csapó Benő (2004): Tudás és iskola. Budapest, Műszaki Kiadó, 13.o.

Gaskó Krisztina: A tanulási kompetenciák szerepe a tanulásfejlesztésben In.: Iskolakultúra 2009/2010. melléklete

Heidi Hayes Jacobs (ed.): Curriculum 21. Essential Education for a Changing World. Alexandria, Virginia. 2010. ASCD.

Jeismann, Karl-Ernst (1979) Inrernationale Schulbuchforschung. Aufgaben und Probleme, 14. In.: Az összehasonlító tankönyvkutatás nemzetközi tapasztalatai, Fischerné D. Ágnes, 2000.Educatio, 9. 2000. 3.

Kojanitz László: Tanuló- és tanulóközpontú tankönyvértékelés, In.: Új Pedagógiai Szemle, 2005.

Kojanitz László: A tankönyvek minőségének megítélése In.: Iskolakultúra 2007/6–7.

Makádi Mariann-Taraczközi Attila: A Föld, amelyen élünk, Mozaik Stúdió, Szeged, 2002.

Pedagógiai Lexikon, szerk.: Báthory Zoltán-Falus Iván, I. kötet, Keraban Kiadó, Bp., 1997.

Vass Vilmos: Az attitűdök reneszénsza, In.:http://vassvili.hu/doksi/Attitudok%20reneszansza.pdf (2011. 02.02.)

A 202/2007. (VII. 31.) Korm. Rendelet, Nemzeti alaptanterv/Kulcskompetenciák, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség/Művészetek

Veröffentlicht

2010-12-28

Ausgabe

Rubrik

Képzés és Gyakorlat

Zitationsvorschlag

A tankönyv lehetséges funkciói a gyakorlathangsúlyos tantárgyakban és a tanulási folyamatokban. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(3-4), 97-109. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5290