The Main Directions of Adult Education Regional Researches in Hungary

Authors

  • József Baka KE Pedagógiai Kar

Abstract

The starting point of the study is that andragogy has evolved into an important and subtle subsystem of pedagogy, education and public culture which can be and must be examined from a scientific point of view from several aspects and as a consequence, from a regional one as well. The aim of the study is to point to the presence, importance and development possibilities of research of regional approach in andragogy. According to this - in the first place in the scientific special literature of Hungary after the political restructuring and on the bases of different kinds of researches - it outlines the main directions of research of regional aspect, it analyses the interdisciplinary and inter-trade linking points in connection with it. It would like to give an answer if the ways of research and results could be an adequate basis for the emergence of a regional andragogy which can be defined as a special field within andragogy.

References

Agárdi Péter (2005): A magyar kultúra és média a XXI. század elején. PTE FEEK, Pécs.

Bajusz Klára (2005): Iskolarendszerű felnőttoktatás az ezredfordulón. PTE FEEK, Pécs.

Bajusz K., hinzen, h., horváthné Bodnár M. (1998): Magyarország városainak felnőttoktatási atlasza. Kultúra és Közösség 4. sz. 61–81.

Balázs Éva (2005): Közoktatás és regionális fejlődés. [online] Országos Közoktatási Intézet. Budapest. < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/oktatas-tarsadalmi/kozoktatas-regionalis> 2010. április 2.

Benke Magdolna (2005): A regionális és az ágazati tervezés kapcsolata a hátrányos helyzetű térségekben. NFI, Budapest.

Berényi István (1997): A szociálgeográfia értelmezése. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Császár Zsuzsa (2002): Az oktatás területi különbségei – az oktatásföldrajz szerepe a területi kutatásokban. In: Kovarszki–László–Tóth (szerk.): Múlt, jelen, jövő – a településügy térben és időben. PTE TTK Földrajzi Intézet, Pécs. 210–220

Bernát Anikó (2005): Kultúra: közelmúlt és jövő. Fejlesztéspolitikai Helyzetértékelő Tanulmányok. TÁRKI Rt, Budapest.

Dudás K., hunyadi Zs. (2005): A hagyományos és a modern tömegkultúra helye és szerepe a kulturális fogyasztásban. Találkozások a kultúrával 6. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.

Forray R. Katalin (1993): Az iskolázás regionális különbségei és a fejlődés lehetőségei. In: Enyedi Gy. (szerk.): Társadalmi-területi egyenlőtlenségek Magyarországon. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 257–275.

Garai Péter (2007): Sajátosságok és ellentmondások a Dél-dunántúli régió munkaerőpiacán és felnőttképzésében. Földrajzi Értesítő LVI. évf. 3-4. füzet. 221–235.

halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. halmos Csaba (2005): A felnőttképzésben résztvevők elhelyezkedése, különös tekintettel a hátrányos helyzetű rétegekre és régiókra. NFI, Budapest.

hunyadi Zsuzsa (2005): Kulturális és szabadidő eltöltési szokások, életmód csoportok. Találkozások a kultúrával 7. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.

hunyadi Zs., Marelyin Kiss J., Dénes A. (2006): Kulturális alapú városfejlesztés (Vezetői összefoglaló). [online] Jelenkutató Intézet, Budapest. < URL: http://jelenkutato.hu/intezet/index.php > 2010. április.10.

Imre Anna (2004): A kistelepülési iskolák szerepe a települések népességmegtartó erejében. [online] Országos Közoktatási Intézet, Budapest. < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/oktatas-tarsadalmi/kistelepulesi-iskolak> 2010. április 20.

Keller J., Mártonfi Gy. (2006): Az oktatási egyenlőtlenségek típusai és a speciális igények. In: halász G.- Lannert J. (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról, OKI, Budapest. 377–389.

Koltai Dénes (2003): A felnőttképzés elméleti, gazdasági és területi problémái. PTE TTK FEEFI, Pécs.

Kozma Tamás (1987): Iskola és település: Regionális oktatásügyi kutatások. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Kozma Tamás (2000): Regionális együttműködések a harmadfokú képzésben. [online] Kutatás közben 227. Educatio Füzetek. Oktatáskutató Intézet, Budapest. < URL: http://www.ofi.hu/kiadvanyaink/kiadvanyaink-konyvesbolt-konyvesbolt/kutatas-kozben/kutatas-kozben-2> 2010. március 10.

Lada László (2006): Andragógia, a felnőttkori tanulás-tanítás tudománya. In: Koltai D., Lada L. (szerk.): Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről, NFI, Budapest. 17–25.

Németh Balázs (2006): A tanuló régió, mint a regionális fejlesztés eszköze. Tudásmenedzsment 7. évf. 1. sz. 3–15.

S. Arapovics Mária (2007): Felnőttképzési nonprofit szervezetek Magyarországon. Ráció Kiadó, ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány, Budapest.

Szentiványi T., Szentiványi Z., Nagy J., Entz D. (2006): A kistérségek egyes foglalkoztatási és képzési jellemzőinek térinformatikai megjelenítése. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest.

Szép Zs., Vámosi T. (2007): Felnőttképzés és szakképzés, makro-folyamatok, tervezés. PTE FEEK, Pécs.

Talata-Dudás Katalin (2009): Kulturális intézmények a 30000 fő alatti településeken. SZÍN 14. évf. 4. sz. 4–85.

Tóth József (2007): A felnőttképzés szerepe a helyi gazdaságfejlesztésben. Tudásmenedzsment 8. évf. 2. sz. 16–21.

Zsumbera Árpád (2001): Tanuló társadalom falvakban? In: Basel P. – Eszik Z. (szerk.): A felnőttoktatás kutatása. IIZ/DVV – Oktatáskutató Intézet, Budapest. 119–127.

Published

2010-12-28

Issue

Section

Studies

How to Cite

The Main Directions of Adult Education Regional Researches in Hungary. (2010). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 8(3-4), 5-20. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5284