A felnőttképzési területi kutatások fő irányai Magyarországon

Szerzők

  • Baka József KE Pedagógiai Kar

Absztrakt

Napjainkra az andragógia a neveléstudomány, az oktatás és a közkultúra olyan jelentőségű és oly mértékben differenciált alrendszerévé nőtte ki magát, amely több aspektusból – így területiből is – tudományos igénnyel vizsgálható és vizsgálandó. A tanulmány célja, hogy rámutasson az andragógiában a területi szemléletű kutatások jelenlétére, jelentőségére és fejlesztési lehetőségeikre. Ennek megfelelően – elsősorban a rendszerváltozás utáni magyarországi tudományos szakirodalom, kutatások alapján – felvázolja a területi aspektusú kutatások fő irányait, ezekkel összefüggésben elemzi a tudományközi, szakmaközi kapcsolódási pontokat. Arra kíván választ adni, hogy az eddigi kutatási irányok és eredmények vajon kellő alapot képezhetnek-e az andragógián belül sajátos területként definiálható regionális andragógia kialakulásához.

Hivatkozások

Agárdi Péter (2005): A magyar kultúra és média a XXI. század elején. PTE FEEK, Pécs.

Bajusz Klára (2005): Iskolarendszerű felnőttoktatás az ezredfordulón. PTE FEEK, Pécs.

Bajusz K., hinzen, h., horváthné Bodnár M. (1998): Magyarország városainak felnőttoktatási atlasza. Kultúra és Közösség 4. sz. 61–81.

Balázs Éva (2005): Közoktatás és regionális fejlődés. [online] Országos Közoktatási Intézet. Budapest. < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/oktatas-tarsadalmi/kozoktatas-regionalis> 2010. április 2.

Benke Magdolna (2005): A regionális és az ágazati tervezés kapcsolata a hátrányos helyzetű térségekben. NFI, Budapest.

Berényi István (1997): A szociálgeográfia értelmezése. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

Császár Zsuzsa (2002): Az oktatás területi különbségei – az oktatásföldrajz szerepe a területi kutatásokban. In: Kovarszki–László–Tóth (szerk.): Múlt, jelen, jövő – a településügy térben és időben. PTE TTK Földrajzi Intézet, Pécs. 210–220

Bernát Anikó (2005): Kultúra: közelmúlt és jövő. Fejlesztéspolitikai Helyzetértékelő Tanulmányok. TÁRKI Rt, Budapest.

Dudás K., hunyadi Zs. (2005): A hagyományos és a modern tömegkultúra helye és szerepe a kulturális fogyasztásban. Találkozások a kultúrával 6. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.

Forray R. Katalin (1993): Az iskolázás regionális különbségei és a fejlődés lehetőségei. In: Enyedi Gy. (szerk.): Társadalmi-területi egyenlőtlenségek Magyarországon. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest. 257–275.

Garai Péter (2007): Sajátosságok és ellentmondások a Dél-dunántúli régió munkaerőpiacán és felnőttképzésében. Földrajzi Értesítő LVI. évf. 3-4. füzet. 221–235.

halász Gábor (2001): Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest. halmos Csaba (2005): A felnőttképzésben résztvevők elhelyezkedése, különös tekintettel a hátrányos helyzetű rétegekre és régiókra. NFI, Budapest.

hunyadi Zsuzsa (2005): Kulturális és szabadidő eltöltési szokások, életmód csoportok. Találkozások a kultúrával 7. Magyar Művelődési Intézet, Budapest.

hunyadi Zs., Marelyin Kiss J., Dénes A. (2006): Kulturális alapú városfejlesztés (Vezetői összefoglaló). [online] Jelenkutató Intézet, Budapest. < URL: http://jelenkutato.hu/intezet/index.php > 2010. április.10.

Imre Anna (2004): A kistelepülési iskolák szerepe a települések népességmegtartó erejében. [online] Országos Közoktatási Intézet, Budapest. < URL: http://www.ofi.hu/tudastar/oktatas-tarsadalmi/kistelepulesi-iskolak> 2010. április 20.

Keller J., Mártonfi Gy. (2006): Az oktatási egyenlőtlenségek típusai és a speciális igények. In: halász G.- Lannert J. (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról, OKI, Budapest. 377–389.

Koltai Dénes (2003): A felnőttképzés elméleti, gazdasági és területi problémái. PTE TTK FEEFI, Pécs.

Kozma Tamás (1987): Iskola és település: Regionális oktatásügyi kutatások. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Kozma Tamás (2000): Regionális együttműködések a harmadfokú képzésben. [online] Kutatás közben 227. Educatio Füzetek. Oktatáskutató Intézet, Budapest. < URL: http://www.ofi.hu/kiadvanyaink/kiadvanyaink-konyvesbolt-konyvesbolt/kutatas-kozben/kutatas-kozben-2> 2010. március 10.

Lada László (2006): Andragógia, a felnőttkori tanulás-tanítás tudománya. In: Koltai D., Lada L. (szerk.): Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről, NFI, Budapest. 17–25.

Németh Balázs (2006): A tanuló régió, mint a regionális fejlesztés eszköze. Tudásmenedzsment 7. évf. 1. sz. 3–15.

S. Arapovics Mária (2007): Felnőttképzési nonprofit szervezetek Magyarországon. Ráció Kiadó, ELTE Az Élethosszig Tartó Művelődésért Alapítvány, Budapest.

Szentiványi T., Szentiványi Z., Nagy J., Entz D. (2006): A kistérségek egyes foglalkoztatási és képzési jellemzőinek térinformatikai megjelenítése. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest.

Szép Zs., Vámosi T. (2007): Felnőttképzés és szakképzés, makro-folyamatok, tervezés. PTE FEEK, Pécs.

Talata-Dudás Katalin (2009): Kulturális intézmények a 30000 fő alatti településeken. SZÍN 14. évf. 4. sz. 4–85.

Tóth József (2007): A felnőttképzés szerepe a helyi gazdaságfejlesztésben. Tudásmenedzsment 8. évf. 2. sz. 16–21.

Zsumbera Árpád (2001): Tanuló társadalom falvakban? In: Basel P. – Eszik Z. (szerk.): A felnőttoktatás kutatása. IIZ/DVV – Oktatáskutató Intézet, Budapest. 119–127.

Letöltések

Megjelent

2010-12-28

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

A felnőttképzési területi kutatások fő irányai Magyarországon. (2010). Képzés és Gyakorlat : Neveléstudományi folyóirat, 8(3-4), 5-20. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5284