What are the Views of Secondary School Students on Essay Writing?

Authors

  • Renáta Kisné Bernhardt

Abstract

Writing an essay is a frequent task of the secondary school students and it is one of the exercises to be accomplished at the Hungarian literature and grammar final examination but less importance is attached to the emotions and attitudes which accompany the composition making. Metaphor analysis — as a qualitative research methodology — is appropriate to uncover students’ unconscious experiences, who are studying according to the curriculum for the ,,general” (n=200) and the bilingual (n=189) education form and provides an opportunity to recognize either the individual or the collective patterns. Phrases like ,,choc syrup” ,,air” and ,,budding rose” are just some of the the metaphors that were added to the expression of composition making. In my study it turns out that only the bilingul students associated the key concept (essay writing) with positive meaning.

References

A két tanítási nyelvű iskolai oktatás irányelve 26/1997. (VII. 10.) MKM rendelet [online] < URL:http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99700026.MKM> [2010. január 24.]

Baranyai Erzsébet–Lénárt Edit (1959): Az írásbeli közlés gondolkodás lélektani vonásai. Akadémiai Kiadó, Budapest.

B. Fejes Katalin (1981): Egy korosztály írásbeli nyelvhasználatának alakulása. Szövegvizsgálat 3-5. osztályban. Tankönyvkiadó, Budapest.

Csapó Benő (szerk) (2002a): Az iskolai műveltség. Osiris, Budapest.

Csapó Benő (2002b): Az osztályok közötti különbségek és a pedagógiai hozzáadott érték in: Csapó Benő (szerk): Az iskolai műveltség. Osiris, Budapest. 269–297.

Cs. Czachesz Erzsébet–Vidákovich Tibor (2003): A két tannyelvű oktatás és a kognitív kompetencia néhány összefüggése. Vizsgálat magyar két tannyelvű középfokú oktatás köréből. Modern Nyelvoktatás, 2003/2-3. szám 14–24.

Cs. Czachesz Erzsébet–Vidákovich Tibor (2006): Középiskolás tanulók szókincse, a szókincsmélység és a szövegértés összefüggései. Modern Nyelvoktatás, 2006/2. szám 16–29.

Csákberényiné Tóth Klára (2007): Fogalmazási jellemzők kisiskolás korban: a tématartás. [online] Könyv és nevelés, 9. évf/4. szám 75–79. < URL:http://www.tanszertar.hu/eken/2007_04/cstk_0704.htm147> [2010. július 5.]

Deme László (1971): Mondatszerkezeti sajátságok gyakorisági vizsgálata. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Dorsics Györgyné–Horváth Tamás–Troskáné Varró Mária (1990) (szerk.): Kommunikációs képességek mérése az általános iskolákban az 1989/90. tanévben. Baranya Megyei Pedagógiai Intézet, Pécs.

Forgács Anna–Szabóné Fricska Anna (2000): Az anyanyelvi képességek mérése a 9. osztály kezdetén. Budapesti Nevelő, 36. évf./1. szám 62–70.

H. Tóth István (2000): Tények, adatok, összefüggések a 10-11 éves tanulók mesealkotási készségéről. Könyv és nevelés, 2. évf./ 4. szám 132–140. < URL: http://www.opkm.hu/konyvesneveles/2000/4/cikk22.html>[2010. július 26.] Hegedűs Istvánné (2000): Az anyanyelvi mérés eredményei. Budapesti Nevelő, 36. évf./4. szám 25–46.

Horváth Zsuzsanna (1998): Anyanyelvi tudástérkép. Mérés, értékelés, vizsga 4. Középiskolai tantárgyi feladatbankok. III. Országos Közoktatási Intézet, Budapest.

Erdélyi Árpád (2006): Anyanyelvi és idegennyelvi olvasásmegértés. Vizsgálat egy magyar-német kisebbségi oktatást folytató gimnáziumban. Új Pedagógiai Szemle, 56. évf./7-8. szám 27–50.

Erdélyi Árpád (2007): Az idegen nyelvi szövegértés az olvasási és nyelvhasználati szokások tükrében. Új Pedagógiai Szemle, 57. évf./10. szám 51–67.

Franyó István (1992): Biológiatanítás a kéttannyelvű gimnázimokban. Iskolakultúra, 1992/2. szám 30.

Jakab Edit (1983): Mondatszerkezeti sajátságok gyakorisági vizsgálata 7–8. osztályos általános iskolai tanulók elbeszélő fogalmazásaiban. Magyartanítás, 26. évf./2. szám 86–95.

Kádárné Fülöp Judit (1990): Hogyan írnak a tizenévesek? Az IEA-fogalmazásvizsgálat Magyarországon. Akadémiai Kiadó, Budapest.

Kernya Róza (1988): A szöveg néhány sajátossága kisiskolások fogalmazásaiban. Tankönyvkiadó, Budapest.

Márkus Éva (2008): Kétnyelvű oktatás vagy nyelvoktatás? Egy empirikus vizsgálat tapasztalatai. In: Vámos Ágnes, Kovács Judit (szerk.): A két tanítási nyelvű oktatás elmélete és gyakorlata 2008-ban: Jubileumi tanulmánykötet. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 21–42.

Molnár Edit Katalin (2002): Az írásbeli szövegalkotás. In: Csapó Benő (szerk.): Az iskolai műveltség. Osiris, Budapest. 193–216.

Molnár Edit Katalin–Cs. Czahesz Erzsébet (2003): Tanulás és nyelvi fejlesztés. Iskolakultúra, 2003/10. szám 53–57.

Molnár Edit Katalin (2009): Anyanyelv. Az írásbeli szövegalkotás példája. [online] < URL: http://www.econ.core.hu/file/download/ktik/ktik12_15_anyanyelv.pdf> [2011. július 7.] In: Fazekas Károly (szerk.): Oktatás és foglalkoztatás. MTA Közgazdaságtudományi Intézet, Budapest. 139–149.

Molnár Edit Katalin (2009): Az írásbeli szövegalkotás funkciója és hatékonysága magyar egyetemista diákok dolgozatainak szövegeiben. [online] Anyanyelv- pedagógia, 1. szám < URL: http://magyartanar.mnyt.hu/> [2011. július 4. ]

Nagy Zsuzsanna (2009): 11. osztályos tanulók szövegalkotási képessége és szövegtani ismeretei. [online] Anyanyelv-pedagógia. 2009/3. szám < URL: http://www.anyanyelv-pedagogia.hu/index.php?issue=7> [2011. július 10. ]

Nikolov Marianne és Józsa Krisztián (2003): Az idegen nyelvi készségek fejlettsége angol és német nyelvből a 6. és 10. évfolyamon a 2002/2003-as tanévben. Budapest: OKÉV. < URL: http://www.oh.gov.hu/letolt/okev/doc/orszmer2003/idegen_nyelv_beliv.pdf [2011. május 17.]

Nikolov Marianne (2003): Az idegennyelv-tanítás megújulásának hatásai. Új Pedagógiai Szemle, 2003/03. szám 46–57.

Orosz Sándor (1972): A fogalmazástechnika mérésmetodikai problémái és országos színvonala. Tankönyvkiadó, Budapest.

Trentinné Benkő Éva (2008): Az „ideális” kéttannyelvű tanár – ahogy a pedagógusok látják. In: Vámos Ágnes, Kovács Judit (szerk.): A két tanítási nyelvű oktatás elmélete és gyakorlata 2008-ban: Jubileumi tanulmánykötet. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest. 248–263.

Vallent Brigitta (2008): Beszélt nyelvi hatások a középiskolások fogalmazásaiban. Magyar Nyelvőr, 132. évf./2. szám 198–205.

Vámos Ágnes (2001a): A metafora felhasználása a pedagógiai fogalmak tartalmának vizsgálatában. Magyar Pedagógia, 101. évf./1. szám 85–108.

Vámos Ágnes (2001b): A pedagógusok értékelés fogalmának elemzése metaforahálóval. In: Golnhofer Erzsébet és Nahalka István (szerk.): A pedagógusok pedagógiája. Tankönyvkiadó, Budapest.

Vámos Ágnes (2003): Metafora a pedagógiában. Oktatásmódszertani Kiskönyvtár. Gondolat, Budapest.

Vámos Ágnes (2007): Kétszintű érettségi vizsga a két tanítási nyelvű középiskolákban. Új Pedagógiai Szemle, 2007/3. szám 114–125.

Vámos Ágnes (2008): A kétnyelvű oktatás tannyelv-politikai problématörténete és jelenkora. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Vámos Ágnes (2009): The function of foreign language at the school-leaving examination and language pedagogy in bilingual education. In: IAEA (International Association for Educational Assessment) (szerk.): Assessment for a creative world. Brisbane, Ausztrália, 2009.09.13-2009.09.18. 1–10. Paper 216.

Várkuti Anna (2010): A két tannyelvű oktatás hatása a tanulók felszíni és kognitív nyelvi kompetenciájának fejlődésére. Doktori (Phd) értekezés. Újvidéki Egyetem, Pannon Egyetem. Nyelvtudományi Doktori Iskola. Alkalmazott Pszicholingvisztikai Alprogram. [online] < URL: http://konyvtar.unipannon.hu/doktori/2010/Varkuti_Anna_dissertation.pdf] [2011. június 5.]

Published

2011-12-20

Issue

Section

Studies

How to Cite

What are the Views of Secondary School Students on Essay Writing?. (2011). Training and Practice : Journal of Educational Sciences, 9(3-4), 34-50. https://journal.uni-mate.hu/index.php/trainingandpractice/article/view/5229